A villamos falára felragasztott plakáton
egy pelyhes állú, dacos tekintetű kamasz látható méretes, felnőtt által
levetett agyonviselt, kopott nagykabátban. A vállán puska. A felirat: Dózsa
László, 1942 - . Jobbról nagyobb betűkkel: Éljen a magyar szabadság, éljen a
haza!
A
villamos ablakán keresztül egy óriás plakáton akad meg a szemem. A fotó
ismerős. Fiatal szőke lány, szintén elszánt tekintettel valamelyik pesti utcán
1956-ban a forradalom idején. Az ő vállán is fegyver: orosz körtáros karabély. A
felirat: Szeles Erika, 1941 – 1956. Nagyobb betűkkel: „Éjen a magyar ...”
Az
56-os forradalom közelgő évfordulójának alkalmából kerültek ki ezek a plakátok.
Feltételezem, hogy október 23-áig a „Ne kockáztasson...” kezdetű óriás plakátok
helyére is hasonlóakat ragasztanak.
Laci
14 évesen vett részt a forradalomban. Túlélte (az alábbiakban kiderül: a
véletlennek és kivételes szerencséjének köszönhetően).
Erika
15 éves volt. Nyaklövést kapott és a Péterfy utcai kórházban elhunyt.
Az
1956-os forradalom 2700 áldozata közül, az 56-os Intézet kutatása szerint 44
százalékuk 25 évnél fiatalabb volt! Közöttük sokan (pontos szám nem ismert)
középiskolások. Többnyire ipari tanulók. Erika is szakácsnak tanult és a Béke
szálloda konyháján dolgozott.
Mit
tudtak ezek a gyerekek 14-15 évesen a forradalomról? Miért csatlakoztak?
Szüleik tudták?
Mit
tudtak ezek a gyerekek a forradalomról, amikor a forradalomban részt vevő felnőttek is
különböző okokból ragadtak fegyvert.
Egy
közös érdek volt: a szabadság.
Szabadság.
Milyen tartalommal? Milyen társadalmi rendszerben?
Történelmi
tény, hogy Nagy Imre kormánya – erre minden évben a forradalom leverésének
évfordulóján világosan emlékeztet a Nagy Imre Társaság – olyan társadalmi
rendszert szeretett volna, mint amit Jugoszláviában kezdtek megvalósítani: a
szovjetek nélkül, önálló, független országot munkástanácsokkal stb. A
kommunista rendszer megreformálását.
Sokan
nyugati féle demokráciát tűzték ki célul. Többpártrendszerrel. Lényegében a
korábbi (jobboldali, nemzeti) polgári Magyarországhoz való visszatérést. Tito
és a jugoszláv vezetés hozzáállása a magyar forradalomhoz akkor változott meg,
amikor ezt a tartalmat is közölték Budapestről Belgráddal. „Ha a forradalmárok
a kapitalizmus és a többpártrendszer restaurációjáért harcolnak, azt már nem
támogatjuk.”
Voltak
a forradalmárok között olyanok, akiket már az új kommunista hatalom hurcolt meg
a Világháborúban kinyilvánított szerepvállalásukért és, akik elérkezettnek
látták az időt a revansra a kommunisták és a szovjetek ellen. És szélsőséges
érzelműek is.
Néhány
évvel ezelőtt találkoztam egy „56-os magyarral”, aki a rendszerváltás után tért
vissza Amerikából. Elmesélte rendhagyó történetét, menekülésének okát: zsidó
származása miatt űzték el munkahelyéről, egy nyomdából az ott éppen többségben
lévő antiszemiták.
Erika
és Laci mit szeretett volna?
Felfogták
ők egyáltalán a súlyát és a veszélyét tettüknek, kalandjuknak?
Sajtóban
olvastam Dózsa László visszaemlékezését. Az elején kalandvágyból csatlakozott a
forradalmárokhoz. Molotov-koktélokat dobáltak a tankokra. Cikáztak a harckocsik
között a golyózáporban. „Élveztük, hogy nem találtak el bennünket” - mondta. Szavai
szerint később már a haza megmentése vezérelte, mert látták, hogy „lábbal
tiporják a szabadságunkat” – nyilatkozta hatvan év után. A forradalom leverése
után kivégzőosztag elé állították. A golyó nem volt halálos. Tömegsírba került
a kivégzettekkel együtt. Egy sírásó vette észre a temetőben, hogy még él és a
kórházba vitte.
Szeles
Erika történetéről a Szombat c. zsidó politikai és kulturális folyóirat
internetes kiadásában olvastam. A mostani plakáton is látható fotó 1956 őszén
bejárta a nyugati sajtót. A fényképet Vagn Hamen nevű dán fotoriporter
készítette (mellesleg Erika tudott dánul, mert gyermekkorában a Red Banert
szervezeten keresztül járt Dániában, lehet, hogy a fotós nem véletlenül találkozott
vele Budapesten). A (fekete-fehér) képen szőke, valójában vörös hajú és szeplős
fegyveres pesti lány tekintete a bátorság és a remény szimbólumaként járta
meg a lelkiismeret furdalással gyötrődő (?!) nyugati lapokat.
1956
november 7-én érte a halálos nyaklövés.
Sírján
a következő felirat olvasható: „Felejthetetlen drága kicsi lányom, Erikám!”
A
lap kinyomozta családi kapcsolatait is. Megtalálta, hogy Erika édesanyját
Blumenfeld Noéminak hívták. Három éves kora óta egyedül nevelte kislányát
(Budapesten, a VIII. kerületben a Bezerédi utca 11. szám alatt), mert férje
1944-ben a budapesti gettóban hunyt el. Éhen halt.
A
lap írása szerint Blumenfeld Noémi később beleőrült férje és kislánya
elvesztésébe.
Létezik-e
olyan forradalom, olyan eszme, olyan célkitűzés ami igazolná a gyermekek
részvételét fegyveres harcokban, hadi cselekményekben?
Dokumentum-filmeken
láttunk képsorokat a náci egyenruhába öltöztetett és kiképzés nélkül a frontra
küldött német gyerekekről, újjabbkori híradásokat, ahol az Iszlám állam
kiskorúakat képez ki harcra és terrorista cselekményekre...
Volt
ahol legendákat építettek fel gyermek-hősökről. Az egykori Jugoszláviában
képregény sorozat futott két talpraesett gyermek-partizánról, Mirkoról és
Slavkoról (egy jelenet a képregényből: Mirko odakiált Slavkonak „Vigyázz,
golyó!” Slavko az utolsó pillanatban elrántja fejét: „Köszönöm Mirko, hogy
megmentetted életemet”) Mintha csak egy kalandról, egy játékról lenne szó
(„Cirkálni a harckocsik között...”), ahol a gyermekek bemutatják
találékonyságukat, vadnyugati revolverhősöket meghazudtoló módon halomra lövik
a korlátolt felfogású német katonákat és példát mutatnak az új korosztályoknak
is elszántságból, hazafiasságból...
A
nemes cél, a hőstett, a hazafiasság, a készség, hogy „életüket adták a
szabadságért” sem mentesíti azokat a felnőtteket, akik megengedték, hogy a
gyermekek is velük harcoljanak, akik puskát, Molotov koktélt adtak kezükbe,
esetleg még harci utasításokat is!
Emlékezzünk
rájuk, de inkább ne mint a forradalom hőseire, hanem áldozatokra. A felnőttek
felelőtlenségének áldozataira!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése