2015. április 29., szerda

Emberek a Vénuszon (6.)


Különös házasság

1600 október 5-én, csütörtöki napon az éppen tanulmányút keretében Firenzében tartózkodó Pietro Paolo – szülőföldjén Peter Paul vagy Pieter Pauwel – Rubens egy rendkívüli és egyedülálló eseményen vett részt. Medici lakodalomba volt hivatalos („lakodalom van a mi utcánkban”), ami már magában nem egy akármilyen esemény, pláne ha a menyasszony Franciaország jövendő királynéja, Medici Mária (Firenze, 1575 április 26 – Köln, 1642 július 23.).  

Itt azért megjegyzem, hogy ebből a szempontból nem számított egyedülállónak az esküvő, ugyanis a Medici család már korábban adott francia királynét  Medici Katalint (1519-1589), akiről a korábbi fejezetben volt szó. 

De most nem Kati, hanem Mari a főszereplő. Rubens ekkor még nem is gondolt arra, hogy a lakodalomban megismert Mária Medicivel a későbbiekben, élete során mennyire összehozza a sors. Az esős, ködös, hűvös flamand vidékről a napsütötte, vidám Firenzébe kerülve teli tüdővel szívta magába a reneszánsz kultúrát, szellemiséget. 

Az esküvő és az ezt követő lakodalom sok mindenben egyedülállónak számított. Leginkább azért, mert hiányzott a vőlegény. A boldogító igent a vőlegény, IV. Henrik francia király nevében Roger de Bellegarde királyi pajzshordó, főasztalnok (Grand Ecuyer) mondta ki. Előtte Párizsban a királlyal napokig gyakoroltak: ha a pap felteszi a kérdést, te hangosan, jól érthetően annyit válaszolsz, hogy : si!





Rubens húsz évvel később festette meg az eseményt. Saját magát eléggé fontos helyre, közvetlenül a menyasszony mögé festette (ő az, aki a keresztet fogja)  ami valószínüleg nem felel meg a valóságnak. Ő ugyanis Vincenzo Gonzaga Mantova hercegének kíséreteként volt jelen az esküvőn és nem valószínű, hogy a szertartásban olyan fontos helyet kapott volna. A kép azt a jelenetet örökítette meg, amikor Mária nagybácsija, Ferdinánd, Toszkána hercege Pietro Aldobrandini firenzei püspök előtt felhúzza gyűrűt a menyasszony ujjára. Ferdinánd mögött látható Roger de Bellegarde, a menyasszony mögött pedig Christine de Lorraine Toszkána és Eleonora de Gonzaga Mantova főhercegnője. És a jó olasz festészeti hagyományokhoz illően, ott látható az előtérben egy kutyus is. Tudjuk miért: a hűség jelképeként.

A vőlegény, IV. Henrik nem lehetett jelen, mert a francia protokoll tiltotta, hogy a mindenkori király Franciaországon kívül kössön házasságot. Egyébként jogilag elismert az ilyen fajta házasságkötés, valami „pro kurac” a szakkifejezés (utánanéztem, egész pontosan pro curationem). A már nem kamaszkorban lévő IV. Henriknek (a 47. életévét járta) nem ez volt az első házassága. Az első felesége – minő véletlen, kicsi a világ! – Medici Katalin lánya, Margit volt! A királynak nagyon rossz emlékei kötődtek az első lakodalomhoz, ugyanis akkor következett be a történelemben Szent Bertalan napi mészárlás néven ismert szörnyű esemény. Az esemény túl komplikált, megpróbálom röviden összefoglalni: Medici Katalin állítólag abból a célból, hogy összehozza katolikusokat és a protestánsokat (Európa szerte dúltak a vallási háborúk) katolikus lányát Vallois Margitot hozzáadta protestáns vejkóhoz, Navarrai Henrihez. A lakodalom alkalmából, 1572 augusztus 22-én számos és magas rangú protestáns (hugenotta) vezető érkezett Párizsba, melynek polgárai többségében katolikusok, sőt szélsőségesen katolikusoknak vallották magukat. Szent Bertalan napján, augusztus 24-én balhéra került sor – bizonyos vádak szerint Kati fundálta mindezt ki alattomosan, hogy kinyírja a hugenottákat – mely során a katolikusok nagyszámú protestánst mészároltak le. A zavargások kiterjedtek több mint húsz vidéki városra is. Henrik úgy menekült meg, hogy az adott helyzetben kényszerből hirtelen áttért a katolikus vallásra. A későbbiek során volt protestáns és katolikus is, ahogy a szituáció megkívánta.

IV. Henrik az első házasságát Margittal azért bontotta fel, mert Katalin lánya nem tudott szülni. A trónnak pedig trónörökösre volt szüksége. 

Jól sejti az Olvasó, aki netalán most értesül először mindezekről az eseményekről, hogy egy érdekházasság történetébe csöppentünk. Nem csak a trónörökös problémája okozott Henrinek és a francia udvarnak álmatlan éjszakákat, hanem az is, hogy az elhúzódó vallási háborúk és egyéb pénzügyi fegyelmetlenségek miatt kiürült a kassza: a költségvetési hiány mintegy 300 000 akkori pénzre (ha jó az „écu” fordítása: arany tallér) rúgott. Az aggasztó költségvetési helyzetben Franciaországnak a világtörténelem legaljasabb rablószervezete, az IMF csak kemény megszigorítások árán adott volna hitelt (felmondások, kirúgások, felmondások, kirúgások, kényszerű privatizáció, ezerszeres kamat…) amit a franciák – nem úgy mind a XX. század végén - XXI. század elején számos gazdaságilag gyarmatosított kis ország – nem fogadott el. Az ötlet Sully herceg fejében fogant meg, aki afféle miniszterelnök-pénzügyminiszteri tisztséget töltött be nagy sikerrel (majdnem olyan sikeres volt, mint a később a Moszkva térről elhíresült Széll Kálmán) : egy jól irányzott házassággal két legyet lehetne egy csapásra letudni. Európa leggazdagabb családja a Medici család volt, felkeresték hát a toszkánai főherceget, Medici Ferdinándot egy tisztességes üzleti ajánlattal. Valamit valamiért: adjon a Medici család 600.000 aranypénzt (hoppá! a hiány dupláját!), a csúnyácska Mária francia királyné lesz, ami jót tesz a Medici család presztizsének, a király pedig méltóztatik-. A hosszadalmas tárgyalások után az ügyletről részletes szerződést kötöttek, 1600 április 26-án (Mária 25. születésnapján).






Az eseményen jelen lévő Pierro Paulo (Rubens) ezeket az előzményeket később „sziruposra” idealizálta (hogy nem mondjam hamisította) a „IV. Henrik átvette a királyné portréját”  című itt látható festményen. Az igaz, hogy a tárgyalás sorozat részeként a királynak megküldtek néhány Mária portrét, de enyhén túlzás azt állítani, hogy Henrik a portré láttán leszerelmesedett volna. A képen a portrét a királynak Vénusz fia Hümén, a nász és a házasság védőistene nyújtja át Cupido segédletével. Henrik mögött ott áll Franciaország, akit egy androgyne (egyben hím és női jegyeket viselő) sisakos személy testesít meg. Mindezt a fellegekből támogatóan szemléli Jupiter és hitvese Junó. Ez a festmény is (hasonlóan mint az előbbi, illetve az egész Mária Medici sorozat) óriási méretű: 394x295.
  
A lakodalmi mulatság eltartott néhány napig. Korabeli források részletes leírása szerint a vendégeket a kor legjobb művészei, zenészei, költői szórakoztatták, de felléptek artisták, még késdobálók is. Külön ügyeltek a bőséges gasztronómiai kínálat szervírozására. A sülteket például, az akkor egzotikus (nemrégen megismert afrikai) állatok, elefánt, zsiráf, oroszlán képében szolgálták fel, a gyümölcsöt műfákra aggatták, az asztalokon szalvétából egy alkalmi freskót raktak ki, amely vadászjelenetet ábrázolt…

Az esküvő másnapján, október 6-án (annyi minden történt ezen a napon a későbbiekben!)  egy jeles művészettörténeti eseményre került sor, aminek jelentőségét azok, akik ott voltak akkor nem is érzékelték: a Pitti palotában első ízben mutattak be opera előadást! Jacopo Perri zeneszerző ezzel kívánt kedveskedni az ifjú párnak. Az előadást – mint megannyi festményt is – Ovidius műve ihlette, jelen esetben Euridike története. Témánkhoz tartozik, hogy a darabban szerepelt Vénusz is, a címszerepet, Orpheuszt pedig személyesen a zeneszerző, Perri énekelte. A bemutatóra a főherceg lakosztályában került sor (a vendégeket Ferdinánd főherceg és kedves felesége Christine hercegnő - mellesleg Medici Katalin unokája -  látta vendégül), meglehetősen szerény körítéssel "low budget" alapon, a zenekar mindössze néhány tagú volt és a jelenlévők sem voltak túlságosan elragadtatva az előadástól. Ennek ellenére lejegyezte a történelem. Azt is lejegyezte, hogy a Medici családnak a hatszáz ezres nyoszolya a lagzi költségeivel együtt (beleértve a zenekar tiszteletdíját is) nem okozott jelentős kiadást, nem vágta őket agyon, nem kellett a továbbiakban spórolni a konyhapénzen, annyira gazdagok voltak!







Miután kipihenték a lakodalom fáradalmait, november 3-án, a menyasszony népes, mintegy kétezer főnyi (!) násznép kíséretében Livornóban hajóra szállt és Marseille-be indult. A francia kikötőben azonban nagy csalódás érte Máriát és a násznépet is: a francia király háborús elfoglaltságára hivatkozva nem érkezett meg, nem várta feleségét. Rubens azonban ezt  a sajnálatos eseményt is ügyesen meghamisította: a festményén a királynét nem más, mint Franciaország fogadja (láthatóak a szimbólumok, a sisak és a királyi címer a kék színű alapon) tárt karokkal. Megjelenik Neptunus, a tenger istene, aki egész úton személyesen ügyelt arra, hogy a hajó szerencsésen megérkezzen Marseille-be. A kompozíció látványosságát emeli még a Neptunus mellé festett két rubensi alkatú (túlsúlyos) szépség és egy férfi akt a hölgyek kedvéért.
 
Az idealizált festménnyel szemben a valóságban Máriát akkora csalódás érte, hogy megfordult a fejében: visszafordul Firenzébe. Erre csak azért nem került sor, mert Henrik a kimentő levéllel küldött egy méretes gyémánt nyakéket és ez kiengesztelte Máriát, akinek az ékszerek voltak a gyengéje. A következő találkozó helyszíne Avignon lett volna, de a vőlegény oda sem futott be. Az igazi ok az volt, hogy útközben, Grenoble-ban Henrik találkozott az egyik kedvenc szeretőjével, a 21 éves Vermeuil márkinővel, aki kiverte a balhét, hisztizett, ezért halaszthatatlan királyi feladatként ki kellett őt engesztelnie (ami végső soron felkészítő edzésnek is tekinthető).




Mária Medici és IV. Henrik végül december 3-án Lyonban találkoztak. A jövendő királynénak, aki egy nappal korábban érkezett, a város fenséges fogadtatást rendezett. Rubens a találkozást a maga grandiózus és eltúlzott módján örökítette meg, ahol a király Jupiter, a királyné pedig Junó. A szekeret vontató oroszlánok a város nevét jelképezik (lyon franciául oroszlánt jelent). 


A kastélyban mielőtt sor került a hivatalos találkozóra, a király annyira kíváncsi volt, hogy titokban megleste a készülődő, öltözködő aráját neglizsében. Majd hivatalosan is bemutatták a házaspárt egymásnak. A korabeli leírások szerint gondot jelentett a társalgás, mivel a király a francián kívül más nyelvet nem beszélt, Mária pedig akkor még nem tette le a felsőfokú francia nyelvvizsgát. Henrik, a „gáláns király” nagyon kedves és barátságos volt, nyomta a szöveget a Medici lánynak (akit viszont, emlékiratai szerint egy kicsit zavart a király erős foghagymás szájszaga) és közölte, hogy élni szándékozik a nászéjszaka jogával. Ettől Mária, aki 25 életéve ellenére semmilyen szerelmi-szexuális tapasztalattal nem rendelkezett annyira megszeppent, hogy elsápadt és elkezdett remegni. A menyasszony megkísérelte elhalasztani az aktust, arra hivatkozva, hogy Isten szeme előtt még nem házasok, kérdés, hogy a „per kurac” házasságot a pápa jóvá hagyja-e. Henrinek azonban már birtokában volt a „hágatólevél”, bemutatta Máriának a pápa írásban megküldött áldását. Ezután elküldte az ara udvarhölgyeit („önökre majd máskor lesz esetleg szükségem”) és ellentmondást nem tűrő királyi autoritással az ágyba parancsolta hitvesét. Egy francia történész (valamelyik cetlire, a hitelesség miatt feljegyeztem a nevét, de nem találom a cetlit) meg is jegyezte, hogy egyedülálló eseményre került sor: egy olasz lány 600.000 aranytallért fizetett egy idősödő francia úrnak, hogy elvegye a szüzességét (és nem fordítva!). Az eseményről tudósító népes tévés stábok (CNN, Skysport, France 3 regional, Story4, Eurosport, RTS, DunaTV) másnap reggel beszámoltak arról, hogy mind a ketten igencsak jó kedvben és sugárzó boldogsággal jelentek meg a reggelin. További részletek nem szivárogtak, ki, mert sajtótájékoztatóra nem került sor. 






Az elkövetkező napokat és főleg éjjeleket, amíg a pápai legátusra vártak, az ifjú pár többnyire a hálószobában töltötte, ahol a több neves és névtelen kurtizánnal, hivatalos szeretővel szerzett értékes tapasztalatokkal felvértezett király bemutatókat tartott hitvesének. A második, Franciaország szemszögéből az egyetlen hiteles esküvőre december 17-én került sor Lyonban (miután megérkezett a pápa megbízottja). Maradtak még néhány napig, majd Párizsba utaztak. A lyoni akció eredményesnek bizonyult, hiszen kilenc hónappal később, 1601 szeptember 27-én a Fontainbleau-i kastélyban Maria Medici megszülte a trónörököst a jövendőbeli XIII. Lajos királyt. Rubens (természetesen) ezt az eseményt is megörökítette az utókornak. A királyné mezítlábos papucsban lazít, a csecsemőt az igazságosság istennője, Asztré, Jupiter (Zeusz) ki tudja hányadik leánya, szoptatja. A képen ott látható az elmaradhatatlan kutyus, mint a hűség jelképe és az egészség jelképeként, a csecsemő közvetlen közelébe, Asztré bal karján egy kígyó is megjelenik. Az egész kompozíciónak az az üzenete, hogy Franciaország népe megnyugodhat, a király nemzőképes, a trónöröklés biztosított.



Gonzagua hercege magasan értékelte Rubens sokrétű tudását, műveltségét, modorát



Rubens a vesztfáliai Siegen nevű városban 1577 június 28-án, Péter Pál napján született, ezért szülei nem sokat tépelődtek azon, milyen nevet válasszanak az újszülöttnek. Édesapja protestáns meggyőződésű ügyvédként kiküldetésben tartózkodott Kölnben, Orániai Vilmos kíséretében, de szerelemi kapcsolatba keveredett Vilmos feleségével, Szász Annával ezért börtönbe került. Ekkor költözött a  család Siegenbe, Peter Paul fiát a katolikusként keresztelték meg, majd visszatértek Kölnbe, a gyerek ott tanult. Az apa halála után két évvel,  1582-ben az édesanya úgy döntött, hogy visszaköltöznek Antwerpenbe, ahol a rendkívüli szellemi képességeket mutató gyerek széleskörű humanista nevelést kapott. Öt nyelvet beszélt, jogásznak tanult, de rájött, hogy legjobban a festészet érdekli. Édesanyja biztosította számára, hogy a legjobb festőknél készüljön fel erre a hivatásra.

Életében meghatározó időszakot jelentett az itáliai tanulmányút: 1600 és 1608 között első kézből ismerhette meg a reneszánsz szellemiséget és művészetet. Itáliába Albert főherceg ajánló leveleivel érkezett, ugyanis festő tanára ajánlására megismerkedett a főherceggel, akit elragadtatott Rubens szellemisége, képzettsége. Mantovában a fentiekben említett, Vincenzo Gonzagua a kegyeibe fogadta, felkarolta és anyagilag és bőségesen támogatta. Rubens a Mantovai herceg udvarán többnyire azzal foglalatoskodott, hogy a legnagyobb olasz festők remekműveit másolta és ily módon tanult tőlük. Elsősorban Leonardo da Vinci, Raffaello, Michelangelo, Caravaggio, Tiziano, Tintoretto és Veronese remekművein keresztül. Mecénása támogatásának köszönhetően személyesen is megismerhette a kor vezető személyiségeit és művészeit.




Mantova hercege el volt ragadtatva a fiatal flamand zsenitől, magasan értékelte Rubens sokrétű műveltségével párosuló – mint ahogy ma mondanánk – rendkívüli kommunikációs képességeit és úgy ítélte meg, hogy ő lesz a legalkalmasabb személy egy speciális küldetés végrehajtására. Annak érdekében, hogy jó kapcsolatba kerüljön az új spanyol királlyal, III. Fülöppel, egy különleges ajándékkal küldte Madridba 1603 őszén Rubenst: egy hét lóerős Ferrarit, mármint: egy díszes kocsit  és hét gyönyörű nápolyi lovat kellett átadnia. Rubens „nagyon bevágódott”  a spanyol udvaron amihez hozzájárult az is, hogy megfestette Lerma herceg lovas portréját, Lerma herceg volt ugyanis a „number 1.” az udvaron, III. Fülöp gyakorlatilag Lermára bízta a kormányzást. Az itt is látható kép Rubens első jelentős festménye, amelyen még teljes egészében az olasz mesterek hatása érződik. Lerma hercegen kívül festett még több portrét és egyéb képeket, amelyek nagy sikert arattak s ennek eredményeként majd egy évet maradt Spanyolországban. Az első madridi tartózkodása megalapozta Rubens későbbi diplomata pályafutását.


Olaszországba visszatérve Mantova hercegének támogatásával körbejárta a jelentős városokat, a kultúra központjait, Velencét, Firenzét, Milánót, Rómában felkereste az itt tanuló bátyját, Fülöpöt, majd Mantova érintésével Genovával ismerkedett. Mindenütt megbízásokat kapott, amelyeket nagy sikerrel teljesített. Közben vásárolt eredeti remekműveket és számos képet másolt.

Albert főherceg rábeszélésére

1608-ban tért vissza Antwerpenbe, mert hírt kapott, hogy édesanyja halálán van. Nem sikerült időre hazaérnie. Édesanyja elvesztését súlyos csapásként élte meg és úgy döntött, hogy a szürke, rideg Flandriából visszamenekül a napsütötte Itáliába. Pedig szülőföldjén szinte hősként fogadták, olaszországi sikereiről értesült az egész művészvilág és az udvar. Mindenki meg szerette volna ismerni, kérlelték, hogy meséljen, meséljen, mutassa be gyűjteményét. Annak érdekében, hogy maradjon, Albert főherceg magas jövedelemmel kinevezte udvari festőnek és számos kiváltsággal járó államtitkára rangot kapott.

Ha már maradt, megszervezte elkövetkező életét. Először is vásárolt egy házat, amit saját rajzai alapján úgy építtetett át, hogy egy genovai palotára hasonlítson. Ez az épület, a Rubenshuis, ma múzeum. Majd sikeresen megnősült. Fülöp fivére feleségének húgát, Jan Brandt a város előkelő polgárának, ismert humanistának a kisebbik lányát Isabella Brandtot
vette feleségül. A  képen látható fiatal, szemlátomást boldog pár u Rubenshuisban rendezkedett be, itt éltek de itt volt Rubens műterme és itt állította ki pazar festmény gyűjteményét is, amit Itáliából hozott magával és melynek csodájára jártak az egész környékről. Pontosan: 18 Tiziano, 21 Bassano, 3 Leonardo, 3 Raffaello, 13 Veronese, 8 de Palma és 17 Tintoretto festményt. Beindult az üzlet is, Rubenst szinte ellepték a megrendelésekkel, közöttük a legmagasabb, leggazdagabb személyektől érkező megrendelések. Péter Pál minden jól fizetett megrendelést elvállalt és annak érdekében, hogy ezeknek eleget is tegyen megszervezte a munkát: műtermében olyan tehetséges inasok dolgoztak a keze alatt mint Anthony Van Dyke, Frans Snyders, sőt az idősebb Jan Brueghel is…

Az egyik életrajzírója lejegyezte bámulatos képességét, hogy egyszerre festett, társalgott az ott tartózkodó vendéggel, megrendelővel, szükség esetén előadást tartott az olasz festészetről, fogadta a mobil-hívásokat, SMS-eket küldött és még levelet is diktált. Mindezt pedig tette laza egyszerűséggel, lenyűgöző hangulatot teremtve maga körül. 

Levelezése külön fejezetet érdemelne, ugyanis nagy figyelmet szentelt annak, hogy ápolta a kapcsolatokat mindazokkal, akiket megismert és akiknek ismerettségét fontosnak ítélte. Korában, amikor még akadozott a szélessávú internet, a rádió és a TV adások a kábelszolgáltatók közötti viszályok miatt nem voltak foghatóak, de még az újságok sem jelentek meg, Európa neves személyiségei, vezetői, művészei, gondolkodói, irói, alkotói a kiterjedt levelezések során értesültek a történésekről. Az ilyen fajta információ áramlást nem tizedmásodpercekben, hanem hetekben, hónapokban mérték, de akkoriban ráértek az emberek, nem volt sietős. Megtörtént olyan is, hogy valamelyik hatalom készülődött beavatkozni egy adott konfliktusban, amiről csak később értesült, hogy időközben megoldódott.


Olasz mesterek hatása alatt

Az itália tanulmányútról visszatérve Rubens az első időszakban az olasz mesterek hatása alatt dolgozott. Vonatkozik ez a stílusjegyekre, a témákra és a kompozíciókra is. Ebben az időszakban festett meg több mitológiai ihletésű festményt, közöttük Vénuszt ábrázoló festményeket is. Közöttük van két Vénusz a tükör előtt című alkotás. Az első, amelyik az 1608-as évjáratot viseli feltehetőleg az azonos című Tiziano festmény másolataként indult (az eredeti festményt Rubens Madridban látta) a befejezetlen művet magával hozta Antwerpenbe és egy kicsit módosítva befejezte. Tiziano festményét a fentiekben már bemásoltam, de az összehasonlítás miatt itt egymás mellé helyezem a két festményt. A bal oldali Tiziano, a jobb oldali a fiatal Rubens:   
 

Mind inkább nézem a két képet az az érzésem, hogy Rubensnak nem állt szándékában pontos másolatot készíteni. Adózott a Mesternek – Tiziano és Veronese voltak a kedvenc olasz festői – azzal, hogy a témát és a kompozíciót, valamint bizonyos részleteket, a fej tartását, a bal kézfejet, a vállakat lemásolta, a többit pedig átértelmezte. 

Az imént említettem egy életrajzírót. A szerző J.M.F. Michel-ként jegyzi az 1771-ben Brüsszelben megjelent, Rubens élete és munkássága című, régies francia nyelven írott könyvet („eddig meg nem jelent anekdotákkal tarkítva”), ezt olvastam el. Sok részletet és érdekességet megtudtam. Például milyen volt a napi beosztása: korán kelt, kora reggel egyedül (inasok, segédek jelenléte nélkül) festett közben valaki klasszikus írók (Cicero, Seneca, Titus Livius) műveiből olvasott fel neki, majd oktatta a tanulóit, délelőtt folyamán fogadta a látogatókat, megrendelőket, ebéd előtt sétált, délután sötétedésig festett, estefelé lovagolt, vacsora után barátaival beszélgetett, olykor filozófiai eszmecseréket folytatott a kor jeles képviselőivel. A szerző sajnos kizárólag Rubens vallási témájú műveivel foglalkozik, városonként, templomonként, részletes leírással és értékeléssel. Mintha Rubens mást nem is festett volna. Pedig a könyvet szinte csak azért olvastam el, hogy megtudjam: a fenti kép hogyan, milyen szándékkal készült. Valószínűleg valahol fellelhető ez a magyarázat is, de eddig nem bukkantam rá. 

Vénusz sorozatból 1612-ben festett egy Vénusz, Cupido, Bacchus és Ceres című festményt (ajándékba adta Albert főhercegnek), 1614-ben a Vénusz és Adonisz valamint a Fázós Vénusz (Venus frigida) című alkotás született meg. A legismertebb festményt ebből a sorozatból, az eredeti tükrös képet 1615-ben festette, a kép a lichtensteini múzeumban, Vadúzban csodálható meg.


Hasonlóan, mint Veronese, ő is hátulról kapta el a Szerelem Istennőjét. Így megismerhetjük a Rubens féle női ideált ebből a szemszögből is. A későbbi évszázadokban több művészet kritikus, sőt festő kolléga is ízléstelenül és bántóan értékelte a látványt („hájas-húsos sonkák”). Veronese, azon kívül, hogy Vénusza még nem hízott el ennyire, kevesebbet mutat a női alsó testből, mint Rubens és a tükröt együtt tartja kisfiával. A flamand festőnél a göndör hajú Cupido néhány évvel idősebb, lassan már iskolás korú és egyedül is tudja tartani a tükröt. A kompozícióban helyett kapott egy színes bőrű szolgálólány is. Feltételezem, hogy Veronse korában Velencében még nem jelentek meg az afrikai szolgálólányok

Azon kívül, hogy a beállítással Rubens Veronese-nek tiszteleg, ebből a szemszögből kifejezéshez jut Vénusz vöröses szőke dús haja, amit a festő szemlátomást nagy gonddal festett meg és a tükörnek köszönhetően látjuk az arcát is. És itt kezdődnek a problémák: a két arc mintha eltérő lenne, baj van a fejtartás ábrázolással is, ezenkívül a modell „elnéz” a tükör mellett, közben a tükörkép azt sugallja, hogy a nézőt, illetve a festőt szemléli enyhén kihívó tekintettel. És mintha mind ez nem lenne elég ciki: az „élő” Vénusz függője a fülében fehér, míg a tükörképben a gyöngy sötét színű. Rá lehet fogni, hogy nem ugyanazt a függőt viselte mind a két fülében, de inkább a festő figyelmetlenségének esete áll fenn (úgy fogalmaztam mint a rendőrök „ a garázdaság és a kettős gyilkosság alapos gyanújának esete áll fenn”).

A fentiekben látott két Vénusz hasonlít egymásra (naná, hiszen Ő a Vénusz) és többen hasonlatosságot vélnek felfedezni a Szerelem Istennője és Rubens első felesége Izabella Brandt között. Izabella Brandt három gyereket szült a művésznek, egy kislányt, aki 12 éves korában elhunyt és két fiút, 1626-ban, 34 éves korában pestisben meghalt. Rubens 1630-ban újra nősült, első felesége unokahúgát, az akkor mindössze 16 éves Helene Fourment-t vette el, házasságukból négy gyermek született. A művész Helene-t gyermekkorában ismerte meg, 1626-ban, amikor Helene nővére, Suzanne állt neki modellt a híres Szalmakalap festményhez.




 Helene több Rubens festményen is szerepel, hol név szerint egyedül vagy gyermekeikkel, hol csoportképen, nagy kompozíción. A legérdekesebb festmény a Három grácia, ahol Rubens egy képre festette mind a két feleségét: a bal oldali grácia Helene Fourment, a jobb oldali pedig Izabella Brandt. Rubens ezt a festményt megtartotta saját gyűjteményében. Több forrás is feltünteti, hogy Helene férje halála után megkívánta semmisíteni a művet, hogy ne maradjon meg az utókornak így teljes meztelenségében. Ezt a festményt végül is nem semmisíitette meg, de több más, őt ábrázoló aktot igen.

A két stílus összehasonlítása végett Rubens festménye mellé tettem az azonos című Raphaello művet.


Európai hírnév

1621-ben Rubenst Párizsba kérette Medici Mária francia királyné, aki a kiskorú XIII. Lajos nevében uralkodott. A festő 1622 januárjában érkezett meg a francia udvarra. Modorával, műveltségével, festői tudásával lenyűgözte nem csak Máriát, hanem az egész sleppjét. A királyné először egy 15 majd még hat nagy méretű allegorikus festményekből álló sorozatot rendelt a Luxembourgi Palota díszítése céljából. A festmények a királyné életének legjelentősebb eseményeit voltak hívatottak allegorikus formában ábrázolni. Az özvegy királyné azt szerette volna, ha a flamand művész Párizsban marad, ha ott készíti el a sorozatot és közben tudta volna mind gyakrabban élvezni társaságát. Sokak szerint a királyné viszonyulása túllépte az egyszerű csodálatot. Rubens felvette a rendelést és közölte, hogy műtermében fogja elkészíteni. A sorozat három portréval megtoldva nem egész négy év alatt készült el, ezek a nagy formátumú (többnyire 3x4 méter méretű) képek a Louvre-ban a Rubens szalonban láthatóak, néhányat a Rubens fejezet elején közöltem illusztrációként. 

A barokk festészet nagy zsenije egyébként is kedvelte a grandiózus kompozíciókat. A Medici sorozat mellett ebben az időszakban műhelyében készült még több ismert, méretes festmény. Összességében szinte lehetetlen, hogy Rubens ezeket ennyi idő alatt egyedül meg tudta volna festeni. Ezért állítják a hozzáértők, hogy az 1621 után készült festményeken jócskán besegítettek a tanítványok. Ismert a munkamegosztás is: miután a Mester felvázolta a kompozíciót és meghatározta a lényeges momentumokat, Van Dyke-ra a figurákat bízta, Wildensre a tájat, Snyders és Paul de Vos az állatokat festette, az idősebb Brueghel pedig a textíliát. A végén a Főnökre a finalizálás, az utolsó símítások vártak. 

Az itt látható festmény nem tartozik Rubens legismertebb alkotásai közé, de én személyesen emiatt különösen kalapot emelek előtte. Gondoljunk bele: rávette Európa egyik nagyhatalmának vezetőjét, a fiatalkorú király nevében régensként uralkodó Medici Máriát, hogy fedetlen kebellel pózoljon neki! Ez olyan, mintha ma valamelyik festő (vagy fotoriporter) komoly szándékkal előterjesztené a mai Europa uralkodójának, Merkel kancellár asszonynak, hogy szívesen megörökítené az utókornak csupasz jobb mellel. 


Kérdés persze, hogy mennyire lenne igény ilyen festményre. Az említett kancellár asszony csak hatalma tekintetében példa, a következetesség érdekében lehetne inkább a királyságok, hercegségek felé fordulni. Hiszen vannak  a koronás hercegnők között is szép számmal, olyanok akiket a férfi közönség szívesen látna hasonló kompozícióban. Például a holland királyné, a svéd hercegnő, vagy az angol trónörökös (nem Károly, hanem Vilmos) felesége…

Viszont nincs olyan kortárs festő, akit Európa vezetői, uralkodói egyértelműen annyira megbecsülnének, hogy portrét rendeljenek tőle. És a politikusok, uralkodók sem rajonganak olyan mértékben a művészetekért, mint a XVII. század uralkodói. A mai kor uralkodói inkább a sikeres sportolókat, például világbajnokságot nyert focistákat sokkal nagyobb becsben tartják mint a művészeket. Már politikai marketing szempontjából is, hiszen a sportolókat sokan ismerik, a festőket pedig-. De nincs is a mai kor európai művészei között olyan meghatározó egyéniség, akit mindenki ismer és elismer. Akitől az uralkodók nem csak festményeket rendeltek, hanem szívesen paroláztak is vele. Nem csak a festészetről, művészetről, hanem szinte minden témáról, a politikáról is. Rubens ekkor már hét nyelven beszélt, a flamand mellett franciául, spanyolul, olaszul, németül, angolul és latinul. Mindezeken a nyelveken választékosan ki tudta fejezni magát. 





A diplomata Rubens




A képen látható Izabella főhercegnő, spanyol-németalföldi kormányzó 1621-ben megözvegyült és mind inkább tanácsokat kért és diplomáciai feladatokat bízott az egyébként is államtitkári rangban lévő Rubensre. A festő a fentiekben ismertetett haknija miatt többször is járt Párizsban, ahol mindig örömmel fogadták, s ahol fontos személyiségekkel ismerkedett meg, például Buckingham gróffal, aki Londonban elragadtatással számolt be I. Károly angol királynak a flamand festőről. Mindezek után az angol király megkörnyékezte Izabellát, hogy küldje el Rubenst Madridba és próbálkozzon megpuhítani IV. Fülöp spanyol királyt az angol-spanyol háborús konfliktus lezárása céljával. IV. Fülöp sokat hallott elődeitől Rubensről, de nem tartotta megfelelő szintű tárgyalópartnernek származása miatt, ezért 1624-ben Rubenst nemesi rangra emeleték. Ennyin már ne múljon!

A festő 1628-ban érkezett Madridba, ahol diplomáciai küldetése nehezen indult, de rövidesen a spanyol udvaron is tarolt a modora, olyannyira megkedvelték, hogy az udvaron szállásolták el. Itt ismerkedett meg a spanyol udvar hivatalos festőjével Velázquezzel, akivel összehaverkodott. Rubens meggyőzte Velázquezt, hogy közösen utazzanak el Itáliába, megismerni a forrást. A flamand mester Madridban több nevezetes festményt is festett (és másolatokat készített az ott lévő remekművekről, így például Tiziano Ádám és Éva festményéről), közben politikailag is puhította a királyt, minek eredményeként több hónap után IV. Fülöp hollandiai titkos tanácsa titkárának nevezte ki és ilyen minőségben tért vissza Brüsszelbe. (A közös útra Itáliába nem került sor, Velázquez elment egyedül, erről rövidesen beszámolok). A következő évben, 1629-ben Londonba utazott. Ott akkora benyomást tett az egyébként is művészetekért rajongó Károly királyra, hogy Károly az ujjáról levette gyémánt gyűrűjét és Rubensnak ajándékozta (persze nem az első találkozás alkalmával, hanem idővel). Diplomáciai küldetése teljes sikerrel járt, megalapozta a későbbi békeszerződés megkötését. Angol nemesi rangot is kapott, Károly Anglia brüsszeli nagykövetévé kívánta kinevezni, amit Rubens elutasított. Festőnek viszont beprotezsálta tehetséges tanítványát, Van Dyke-ot, aki azután annyi portrét festett a királyi udvaron, hogy Temzét lehetett volna rekeszteni a képekkel.


Diplomáciai küldetését  sikeresen lezárva Rubens visszavonult. Eladta antwerpeni házát, a fentiekben tételesen felsorolt értékes gyűjteményét 13 eredeti Rubens festménnyel megfejelve Buckingham grófja vette meg (a festő később megbánta, de beugrott az üzletbe, mert az angol gróf visszautasíthatatlanul magas összeget fizetett), a gyűjtemény ma a bécsi Belvedere palotában látható. Mechelen és Vilvorde között található De Steenben egy kastélyt vásárolt és fiatal feleségével átadta magát a vidéki, családi idillnek. Az itt látható kép ezt az idillt hivatott ábrázolni, a festő áhítattal néz gyönyörű feleségére. A művészettörténészek között nincs egyetértés, hogy a gyermek vajon az 1633-ban született Frans, vagy a négy évvel fiatalabb fiú, aki apja után Peter Paulnak kereszteltek.






Amikor 1631-ben Richelieu bíborossal való összetűzés miatt XIII. Lajos száműzetésbe kergette édesanyját, Medici Máriát Rubens volt az, aki segítő kezet nyújtott régi barátnőjének. Medici Mária Kölnben Rubens szülőházában, mi több: abban a szobában hunyt el 1642-ben, ahol Rubens megszületett.

Rubens, aki rendkívül gazdag pályafutása során mintegy 570 festménnyel gyarapította az egyetemes művészetet, 1640 május 30-án 63 éves korában halt meg köszvényben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése