2017. március 3., péntek

Fél óra


Van egy elegáns karórám...illetve: volt... Pontosabban magam sem tudom eldönteni, hogy a jelen vagy a múlt idő használata az indokolt. Majd az alábbiakból kiderül.
A lényeg: a karórának volt egy funkcionális hiányossága. Nem lehetett csak úgy félpillantással tájékozódni a pontos időről, alapos szemlélést igényelt, ugyanis fehér lapon fehér mutatókkal szerelte fel a gyártó. Amikor megvásároltam a különlegessége miatt érdekesnek tűnt, de tegnap este elnéztem az időt, ami miatt lemaradtam valami fontosról, ezért hát eldöntöttem, hogy átfestetem a mutatókat.

            Az interneten kinéztem egy órást a Visegrádi utcában, de útközben már hamarabb belebotlottam egy közelebbibe a Szent István kőrúton. A mester teljesen indokoltnak találta szándékomat. Közöltem vele, hogy aranyszínű enyhén fluoreszkáló színre gondoltam, hogy éjszaka is tudjak könnyedén értesülni az idő múlásáról. Közölte, hogy feketére fogja festeni. Sötétkék nem lehetne? Elegánsabb mint a fekete. A mester azonban kitartott a konzervatív fekete-fehér kombináció mellett: „Vagy fekete vagy nem festem. Mert nincs más színű festékem.” Majd közölte, hogy jöjjek vissza fél óra múlva.

            Mihez kezd az ember az ajándékba kapott fél órával a Szent István körúton? Hova máshova mentem volna, mint a Vígszínház melletti késeshez. Bármelyik városba keveredek, helyi képgalériát és késest mindenképpen felkeresek ... ( :)) A kisiparos éppen ebédjét fogyasztotta, egy vastag rántott hússal töltött szendvicset próbált átharapni. Helyében felaprítottam volna falatokra, hiszen akadt volna ehhez eszköz, más sincs az üzletben mint vágószerszám. Közöltem, hogy szeretném megélesíteni a bicskámat, amit mindig magammal hordok (John Wayne mondta egy western-filmben, hogy fegyver nélkül meztelennek érzi magát). Valamit válaszolt, közben bólogatott is, amire én azt feleltem, hogy jó, megvárom.
- Két hét! – emelte fel a hangját. – Kéthetes határidővel tudom csak vállalni, a minőségi munka időt igényel!
- Hát akkor nem várom meg. Az már késő. Holnap lesz a disznóvágás ! – közöltem majd elköszöntem. A késes úgy tűnik, nem értékelte a humoromat, mert furcsán nézett rám búcsúzóul.  

Nem tudtam pontosan még mennyi maradt a fél órából, ugyanis az órámat, mint ahogy már említettem, az órásnál hagytam. Célba vettem egy olyan helyet, ahol röpül az idő: a Kieselbach galériát. Az a másfél perc amit bent voltam tényleg gyorsan elröpült, a galériában nem volt egy festmény sem, csak régi keretek szemtelen áron. Átmentem a BÁV galériába, ahol megcsodáltam egy Szabó Vladimir festményt (soha sem hallottam a festőről), szemügyre vettem egy olyan  képet, ami azért kerül 2,2 millió forintba, mert Grünwald festette, de a legérdekesebb amit ott láttam az egy  tête à tête kanapé volt! A kifejezés franciául fej fej mellett-et jelent, használatos a diplomáciában is, „négyszemközt” értelemben, amikor látogatáskor a legmagasabb rangúak – eleve egyedül kellene, de ehelyett – nagyon szűk körben tárgyalnak. Nem tudtam, hogy ez a kanapé úgy néz ki, hogy akik egymás mellett ülnek ellenkező irányba néznek.  Elképzeltem egy fotót egy Vučić-Orbán találkozóról, amint egy ilyen ülőalkalmatosságon elbeszélnek egymás mellett.

Időközben többször is a csuklómra pillantottam, csak úgy szokásból, mivel  már kezdett sötétedni úgy ítéltem meg, hogy a fél óra letelt (közben még ültem egy padon is a kellemes tavaszváró időben). Egy kicsit izgultam, hogy mi vár rám az órásnál. Elfelejtettem ugyanis megkérdezni, hogy mibe fog kerülni a cágerfestés és nagyon nem szeretem azt a kellemetlen helyzetet, amikor nincs nálam elegendő pénz. Elgondolkodtam hogy a mutatók olyan túl sok festéket nem igényelnek, nem is beszélve a másodpercmutatóról. Nem toronyórát hagytam festésre... Azután gyorsan megnyugodtam, mert eszembe jutott, hogy mielőtt az óráshoz jöttem, akkor vettem fel a havi fizetésemet, csak elég lesz!

Amikor az órásmester átadta a karórát egy kicsit furcsa érzés fogott el és ez magyarázza az írásom legelején felvetett dilemmát. Ez az óra, már nem ugyanaz az óra volt, amit otthagytam, hiszen annak az órának az volt a legfőbb jellegzetessége, hogy fehár alapon fehér mutatókkal gyártották le Svájcban (eddig még nem említettem, hogy nem akármilyen litván, tajvani, vagy szenegáli, hanem kimondottan svájci gyártmányú szerkezetről beszélünk, ha nem is egy Omegaról, vagy Schafhausenről).

Most már több mint fél órája a csuklómon az új óra, a pontos időt fél pillantással is látom. Egy kicsit tartok attól, hogy a nagyobb tömegtől – hiszen a mutatók a festék súlyától nehezebbek lettek – a fizika törvényei következtében nagyobb lendülettel fognak kőrözni és a fél órát megteszik 28 perc alatt!


Ha netalán órásmester elolvassa ezt az írást, (vagy az aki olvassa ismer órásmestert) üzenem, hogy azért szívesen lecserélném a fekete mutatókat, olyan aranyhatású, enyhén fluoreszkáló színűre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése