Az új szomszéd tavaly ősszel költözött be a
felettünk lévő lakásba. Még a beköltözés előtt nekifogott az átalakításnak,
renoválásnak. Naphosszat zúgott a flekszer, a csiszoló, püfölt a kalapács...
Egy felújítás ezzel jár, fogadtuk el megértően. A munkálatok még a tavasszal is
folytatódtak. A pandémia idejére ideiglenesen hazaköltözött Laura lányom és én
is home office-ban dolgoztunk. Amit gyakran megzavart felülről a
zdrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Emma többször is felment és megkérte, hogy legyen
tekintettel, itthonról dolgozunk, video-kapcsolatban beszélünk a
munkaadókkal...
Nem tudom mekkora felújítást végez, de a
munkálatok még most sem fejeződtek be. Ma délelőtt éppen rá kívántam lelkileg
hangolódni az akvarell festésre, erre: zdrrrrrrrrrrrrrrrr!
Az ilyen szomszédi viszonyulásra csak egy válasz
létezik. Elővettem a szaxofonomat, amit több mint egy éve nem használtam. A
tokkal a teraszajtót támasztjuk ki, erre használ. Hosszabb kihagyás után a
fúvós hangszer hajlamos arra, hogy befuváskor kellemetlen, sipító hangokat
produkáljon. A bemelegítés után háromszor eljátszottam a Tequila c. szerzemény
szólóját. „Leszedtem”, megtanultam, mert ez egy klasszikus szóló. Mint ahogy
megtanultam fejből Verlaine Őszi chansonját és Baudelaire Albatroszát. A szóló
középső része magas fekvésben szól. Ezt a részt, gyakorlás végett többször is
megismételtem. Nagy hangerővel, ahogy a tüdőmön kifért. Közben előjöttek a sipító hangok is. Másfél
éve nem fújtam a hangszert, gondok akadtak a a nád szorításával.
A hangszerem megérdemli, hogy elmondjam hogyan
került hozzám. Ez egy Buffet-Crampon gyártmányú tenor szaxofon. Amikor 15 éve
elvittem Pilisvörösvárra a legjobbnak tartott mesterhez felújításra, ő a
hangszer száma alapján kikereste, hogy 1964-ben készült! A francia
hangszergyár, amelyik a klarinét gyártásban a No 1., csak korlátozott számban
készített szaxofont. Amivel a szaxofonok Mercedesének számító Selmert kívánta
felülmúlni. Hangban sikerült, talán, de nagy hiányossága, hogy túl súlyos. Egy
idő után abbahagyták a gyártását.
Szülővárosomban, Becsén élt egy Bogica Dunđerski
nevű dzsessz-dobos, aki a becsei könnyűzene történelmének legendájának
számított. Az 1960-as években muzsikált. Óriási finomsággal, érzéssel,
átéléssel. Egyszer elmondta, hogy akkor csalódott legjobban az „elektromos
zenében”, amikor Becse első beat-zenekara elhívta helyettesíteni, mert a
dobosuk lebetegedett. A Satisfaction c. számmal kapcsolatban kifogásolták, hogy
nem jó. Miért? – kérdezte. „Bogica, ne cifrázd, és sokkal hangosabban püföld!” –
ez volt a válasz és utasítás.
Bogicának volt egy Amerika-imádó bátyja, akivel
együtt kezdett el zenélni. Batukának hívták, a becsei zeneiskola igazgatója szülővárosunk
legtehetségesebb zenészének tartotta. Az 1960-as évek közepén lelépett
Amerikába. Zenekarokban játszott és volt saját zenei produkciós irodája is.
1978-ban, amikor végképp bejezte pályafutását „szögre akasztotta” hangszerét, a
tenor szaxofonját elküldte Becsére, az öccsének. Hátha Bogica két fia közül
valamelyik esetleg érdeklődik a szaxofonzás iránt. A két fiú is zenészként
cseperedet fel, egyik apja nyomdokaiba lépve a dobokat választotta, a másik a
basszus gitárt.
Akkoriban, 1977-78-ban, döntöttem el, hogy
megtanulok fúvós hangszeren játszani. A becsei tűzoltó zenekar szaxofonistájától
vásároltam egy alt szaxofont. A szomszéd, a gimnázium igazgatója, Uroš
bácsi szóvá is tette édesapámnak, hogy „eladtuk a kutyánkat, hogy ne vonyítson,
erre a te fiad elkezdett szaxofonozni az udvaron...” Ha sokáig is tartott, kitartó gyakorlással
belejöttem, megtanultam szaxofonon játszani.
Egyszer felhívott a Bogica bácsi és közölte:
hallotta, hogy érdeklődöm a szaxofon iránt, neki lenne egy Amerikából, szép
plüss-tokban, érkezett eladó hangszere. Megnéztem, kipróbáltam. El voltam
ragadtatva. Mibe kerül? – kérdeztem a dobos legendát. „Fogalmam sincs, hogy mi
lehet az ára, de az imént hoztak egy teherautó sódert az építkezéshez. Kifogytam
a pénzből, ha kifizeted, a tiéd a hangszer” – válaszolta. Kevés híján volt
nálam annyi kp amit a türelmetlenkedő
sóder-leszállítónak kellett fizetni. A hiányzó részért hazafutottam és
lett egy gyönyörű, értékes hangszerem, amit ma is őrzök. Igaz, az utóbbi
években többnyire a teraszajtót támasztjuk ki vele...
Abban az időben voltak olyan szerzemények, ahol
szerepet kapott a szaxofon, a zenekarban, ahol játszottam, befújtam a szólókat,
ezzel is változatosabbá téve fellépéseinket. Majd abbahagytam a zenélést,
hanyagoltam a szaxofont is.
Ehhez a hangszerhez kötődik életem legcsúfosabb,
legkellemetlenebb leégése, amit zenészként megéltem. Létezik Budapesten egy
Shades nevű együttes, amelyik az 50-es, 60-as (a Hungária miatt a 70-es) évek
zenéjét játssza. Nagyon jól. Amikor a zenekar 1998-ban megalakult,
basszus-gitárosként egy ideig játszottam velük. Akkor még csak Shadows számokat adtak elő, azóta jócskán kibővítették
a műsorukat. Két évvel ezelőtt kedvem támadt, hogy aktivizáljam magam és
felajánlottam, hogy csatlakoznék hozzájuk hiszen a szaxi ebben a műfajban
nagyon hiányzik. Az ötlet akkor támadt, amikor hallgattam az egyik fellépésüket,
ahol Hungária számokat játszottak, szaxofon szólók nélkül. Különösen a „Várni
rád egy éjen át” című szerzeményben hiányoltam. A zenekar vezetője örömmel
vette a felajánlást, átküldte azokat a számokat, amelyekben szaxofon szóló
hangzik el. Heteken keresztül „szedtem”, betanultam. Megjegyzem, hogy a
Hungária együttes számaiban felcsendülő szaxi-szólókat, nem volt könnyű megtanulni,
de sikerült. Szerintem. Bevallom, hogy voltak olyan terveim is – mivel elsősorban
zeneszerzőnek tartom magam – hogy írok ebben a stílusban eredeti számokat nekik.
Mégis más, amikor egy zenekarnak vannak saját szerzeményei is. El is készült
néhány. Közöltem, hogy készen állok a
meghallgatásra. A zenekar erre az alkalomra kibérelt egy próbatermet. Megérkeztem
a próbára. Nagyon rossz állapotban. Valami nyavalya fogott el, vírus,
olyannyira, hogy az egyébként is „bibis” fülem is begyulladt, alig hallottam.
Magamat sem és a zenekart sem. Alig jött ki levegő a tüdőmből, nehezemre esett
a fújás. Be voltam lázasodva (amikor hazamentem 39 fokos lázat mért le a
feleségem). A lényeg: olyan pocsékul játszottam, mint még soha. Semmi sem
sikerült. A legegyszerűbb szólókat sem tudtam eljátszani, pedig negyven éve
szaxofonozok! „Tanár úr, készültem...!” Láttam amint a zongorista és a dobos
(akiket nem ismertem) összenéztek „ki ez az amatőr, akit a Gabi elhívott?”. Összepakoltam
a hangszeremet és elkotródtam. Már másnap ágynak estem, két hétig feküdtem
vírusos tüdőgyulladással. A zenekar ezek után persze, nem hívott vissza és a
felajánlott szerzeményeim iránt sem tanúsítottak érdeklődést. Nagyon sajnáltam.
Azóta is.
Tegnap délelőtt, miután harmadszor is eljátszottam
a Tequila-szólót megszűnt a zdrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése