Csak az agyonkoptatottra emlékezem
Autóvezetés közben általában
nosztalgia rádiót hallgatok. Ilyenből a közelmúltig kettő volt fogható Budapest
vételkörzetében. Múlt időben írom, ugyanis a SlágerFM nevű rádió február 2.
éjféltől lényegében megszűnt, új koncepcióval új frekvencián, a 95.8-on, az
egykori Rock Rádió helyén szól. A Sláger FM Budapest körzetében a
leghallgatottabb rádió volt, majd megjelent a Retro Rádió. A SlágerFM a 80-as
és 90-es évek legjobb slágereivel hirdette magát szlogenjében, a Retro ezt kibővítette
a „’60-as, ’70-es és ’80-as évek legnagyobb slágerei” meghatározással. Közben
egyik is másik is játszott Chuck Berry-t, Little Richard-ot, Elvis Presley-t,
hiszen milyen nosztalgia adó az, amely a rock and roll nagyjait nem sugározza,
ezek az előadók és a műfaj nagy sikerei pedig az ’50-es évekből származnak! De
nem ez a lényeg...
Egy
szakmáját szerető igazi zenei szerkesztő számára nem létezhet kellemesebb feladat,
mint válogatni egy akkora gyémántbányában, mint az elmúlt 50-60 év könnyűzenei
produkciója! Micsoda gyöngyszemeket lehet(ne) itt találni! A zenekedvelő
korosztályom többsége – hasonlóan mint én is – rendelkezik kedvenc
zeneszámainak a gyűjteményével, amit szívesen hallgat, olyan szerzemények,
amelyek mellett társaságban, vagy magányában egy italka mellett szívesen nosztalgiázik.
Az a korosztály, amely Jugoszláviában nőtt fel abban a szerencsés helyzetben
volt, hogy akkor naprakészen megismerhette a világ könnyűzenei kínálatát. Az
is, aki csak a rádiót hallgatta, hiszen a jugó-adók ezeket sugározták. Itt külön
meg kell említeni az Újvidéki rádiót, amely még 1968-ban beindította a
felejthetetlen Futótűz című (a hivatalos megfogalmazás szerint) „ifjúsági
könnyűzenei műsort” Szkopál Béla vezetésével. Majd őt követte péntek esténként
Kovács Károly által szerkesztett és vezetet Slágerparti, Zenebona ... Ezeknek a
műsoroknak a környező országokban (Magyarország, Románia, de még Csehszlovákia
is) több tízezernyi rendszeres hallgatója, rajongója volt. Mellesleg, mindennek
létezett egy ravasz politikai háttere is, az Újvidéki rádió minden pénzt,
lehetőséget (a legújabb sikerszámok beszerzése) és szabadságot megadott az
említett műsorvezetőknek, hogy a műfajban kiváló műsort készítsenek már azért
is, hogy a szomszédos országok fiatalságát a hullámsávra, az Újvidéki rádió
hallgatására szoktassa. Mert a műsor után következtek a hírek, amelyen
keresztül már politikai propagandát lehetett elültetni a szocreál országokban
élő magyar ajkú fiatalok fülébe... („Mennyivel jobb a jugó rendszer, mint a
magyar, román, csehszlovák...!”)
Egyszóval:
mi képben voltunk a világ könnyűzenei termésével. Nem csak az Újvidéki rádió
említett műsorának és más csatornáknak köszönhetően (Belgrádi rádió Minimax
című adása szombaton reggel 8-tól délig, hétfőn este a Veče uz radio, a Zágrábi
rádió Taxi za Babilon c. adása stb.), hanem azért is, mert a zenei újdonságok
lemezen is megvásárolhatóak voltak. Mindebből következik, hogy sokkal nagyobb
volt a választékunk és a lehetőségünk, hogy felfigyeljünk olyan szerzeményekre
is, amelyek nem szerepeltek a sikerlisták élén, hanem a „kislemez” (a 45
fordulatszámú) B oldaláról kedveltük meg, vagy valamelyik ínyenc zenekedvelő
felhívta valamelyik ritkaságra a figyelmünket...
Talán mondanom
sem kell, hogy egy jóízlésű zenehallgató ebből a korosztályból, ha
nosztalgiázik, még véletlenül sem a Mándoki-féle Dzsingisz kán című brutális,
német nyelven előadott (na, nem a német nyelv miatt mondom) diszkó-förmedvényt
helyezi a korongra. A gondosan összeszedett zenei válogatásában sem valószínű,
hogy az agyonkoptatott ABBA, Boney M vagy Depeche mode számok helyet kaptak.
Ezeket már akkor meguntuk. És a jugó adók, akkor sem játszották az unalomig,
mert volt ízlésük (inkább a diszkókban nyomták a DJ-ek).
A hivatalos
kimutatás szerint a Retro Rádió által leggyakrabban játszott külföldi szám éppen
a fent említett Dzsingisz kán! Folytassam? Toronymagasan a legtöbbet játszott
előadó a Neoton família és az ABBA. A legtöbbet játszott zenei szerzemény pedig
a Lady Carneval Korda Gyuri bácsitól és a Nem csak a húszéveseké a világ,
Aradszky Lászlótól. Az említett adón egyébként egy hazai, egy külföldi váltásban
sugározzák a szerzeményeket. Amikor a jelentős anyagi háttérrel rendelkező – a nemrég
elhúnyt Andy Vajna érdekeltségébe tartozó cég által indított – adó országos
frekvenciával beindult, be kell vallanom, kellemes meglepetésként tapasztaltam,
hogy a külföldi számok között időnként felhangzottak olyanok is, amelyek már
hozzáértést és ízlést feltételeznek. Azután vettem észre, hogy ugyanazok a
számok, ugyanabban a sorrendben hallhatóak, amelyeket a Spotify gyűjtött össze
a ’70 es évek zenéjének válogatásában.
Logikus.
Honnan tudná a – korosztályunkhoz képest – fiatal zenei szerkesztő, hogy mit
hallgattunk a ’60-as, ’70-es években? Ezért a Spotify válogatását veszi elő. A
Retro adón feltűntek a magyarországi veterán DJ-ek, a retro zene állítólagos
ismerői, de ők is inkább a bevált és bejáródott menüből válogatnak (ABBA,
Neoton, Depeche mode). Valahol igazuk is van, mert a kívánságműsorokból kiderül
(Dévényi Tibi bácsi „legendás” Három kívánság c. műsora például), hogy a
magyarországi hallgatók ezeket a számokat igénylik.
Olyan ez, mint
amikor egy étterem étlapján csak a jól bevált rántott hús és pörkölt a
választék. Amikor a tulaj nem kíván kísérletezni kevésbé ismert kínálattal. Az
ínyenc készítsen magának! A zenei ínyenc rakja össze magának a válogatást, ha a
resti menüjét unja!
Mindez, amit a
fentiekben leírtam egy konkrét eset kapcsán fakadt ki belőlem. A minap, a
budapesti dugóban araszolva szokásomhoz híven az (akkor még létező két)
nosztalgia adó között váltogattam. A szokásomhoz tartozik az is, ha (nagy
eséllyel) az éppen hallgatott adón felcsendül valamilyen ABBA, Boney M, Depeche
mode, Neoton família, vagy az általam két legutáltabb szám (a Dzsingisz kán
vagy a Gedeon bácsi – ezektől frászt kapok) akkor egy gombnyomással váltok. A
SlágerFM a 103.9-en volt fogható, a Retro „eggyel lejjebb” a 103.3-on.
Bekövetkezett: a Sláger FM-en bejött a Depeche mode, egy gombnyomás, a Retron
pedig a Gedeon bácsi! Tovább „ereszkedtem”. Legnagyobb meglepetésemre a Deep
Purple-tól az igencsak ritkán játszott (ezek az adók a Deep purple-tól esetleg
csak a legelnyűttebb Smoke on the watert ismerik) Demon’s eye című szerzemény szólt!
Eszembe jutott, hogy annak idején „leszedtem” ennek a számnak a basszus és az
orgona szólamát is, jól esett ismét hallani. A Demon’s eye után pedig még egy
Deep purple: My woman from Tokyo! Ezt sem hallottam még nosztalgia rádión
Magyarországon! Ugyan melyik adó lehet ez, amelyik ritkán sugárzott Deep
purple-öt ad? Rock rádió? Közben kerek óra lett, hírek. „Itt a Katolikus
rádió...”
Írásom célja
korántsem az, hogy a Katolikus rádiót reklámozzam és amikor a ritka
gyöngyszemeket emlegettem, nem a Deep purple-ra gondoltam első sorban. Hanem...
Mivel hullott a hó, eszembe jutott, hogy ha netalán zenei szerkesztő lennék
valamelyik nosztalgia rádióban, a hóesésről Adamo „Tombe la neige” című számát
biztosan lejátszanám. Igaz, nem angol nyelvű, nem sokak által ismert sláger. De
egy szép szerzemény, amit talán ismeretlenből is szívesen meghallgatná akár a
magyarországi rádióhallgató is.
Értem én, hogy
a hallgatóságot kell növelni (a reklámok miatt), és a tömegízlés a rántotthús-pörkölt
kombinációra korlátozódik, de időnként talán be lehetne „csempészni” egy-két
ismeretlen zenei gyöngyszemet valamelyik lemez B oldaláról. Hiszen van miből
válogatni! Fél évszázad zeni produkciója között megannyi olyan szerzemény akad,
amely bizonyítottan, ismeretlenből is, első hallásra megérinti a hallgatót.
Melynek hallatán felteszi a kérdést: „Mi volt ez a szám?” és utánakeres, mert
szívesen meghallgatná ismét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése