Nincs neked valamilyen írásod a régi Jugóról? Egyszerű,
érthető, tárgyilagos összefoglaló arról, milyen is volt, mi volt jó, mi nem,
kinek volt jó, kinek nem, miért esett szét, ilyesmi? A gyerekek már itt
születtek, sokszor szóba kerül honnan jöttünk, hol éltünk, milyen volt az élet
a háború előtt. Amikor hazamegyünk Vajdaságba értetlenül fogadják, hogy az
idősebbek mint gyakrabban emlegetik „ a régi Júgóban sokkal jobb volt”. Te
újságíró vagy, ott éltél, ismerted jól az országot, a rendszert, miért nem
próbálod meg röviden összefoglalni?
Megpróbálom. Annál is inkább,
mert még két, legfeljebb három évtized és eltűnik az „utolsó mohikán” is, aki
autentikusan el tudná mondani, megmagyarázni – ha esetleg még valakit érdekelni
fog – mi volt Jugoszlávia, milyen volt az élet abban a (társadalmi-politikai
berendezkedése alapján) kísérleti országban, hogyan működött, mit jelentett az
az egyedülálló jugoszláv érzés, amit csak az ért meg, aki ott élt.
Jugonosztalgiának nevezik azt a
jelenséget, amivel a világhálón szörfözve mind gyakrabban lehet találkozni.
Ahol a mi korosztályunk (plusz-minusz tíz év) az egykori Jugoszlávia minden
szegletéből, de nagyon sokan olyanok, akik külföldre kényszerültek menekülni a
hazaárulást követő tragikus összeomlásból, szívesen emlékeznek arra az
országra, melynek értékeit akkor nem tudtuk kellően megbecsülni és megőrizni. A
hozzászólók gyakran sorolják, hogy lakhelyükön, városukban hány sikeres vállalt
működött, ahol manapság elképzelhetetlen átlagfizetéseket kerestek, amiből jól
éltek, költekeztek, minden évben nyaraltak és még félre is tudtak tenni...
(Lokálpatriotaként én is felsorolhatnám az egykor sikeres óbecsei gyárakat, üzemeket,
amelyek közül ma már csak egy működik, azt is kiprivatizálták a becseiektől,
úgy, hogy nem sok haszna van a városnak belőle). Persze, nosztalgia, mindenki
szebbnek, idillikusnak látja azt a korszakot, ahol fiatalként élt – vetik fel a
kétkedők és a „csettelők” nosztalgiával átszőtt visszaemlékezéseire sortüzet
nyitnak, ahol az elvakult nacionalista seregek rémtetteit kezdik sorolni, majd
egymást vádolni azzal, hogy ki kezdte, ki volt a kegyetlenebb. És persze
felvilágosítani a nosztalgikusokat Tito és a Párt által gyakorolt diktatúráról,
amit akkor nem vettünk észre, mert egy kollektív tudathasadás állapotában lebegtünk.
Mondják ezt többnyire azok és olyanok, akik nem éltek abban az országban, abban
a rendszerben, vagy még gyermekek voltak. Az ellenérvekre pedig az általános
válasz: „ha olyan jó lett volna az a Jugoszlávia, nem esik szét”.
Koránt sem volt tökéletes az
önigazgatású szocialista Jugoszlávia, de abban szinte mindenki egyet ért, hogy
az azt követő, jelenlegi vadkapitalista, a velejéig korrupt és romlott
rendszernél, amely most dühöng az elszegényedett és jelentéktelen utód-államocskákban,
összehasonlíthatatlanul jobb volt.
Barátom által meghatározott konkrét kérdésekre, megpróbálok a lehető legrövidebben válaszolni
(miközben a teljes válasz érvekkel, adatokkal, bizonyítékokkal többkötetes
könyvet igényelne).
Mi az ami jó volt? Ami a
legjobban hiányzik: az egzisztenciális és szociális biztonság, a viszonylagos,
élhető jólét. Munkahely tisztességes fizetéssel, a társadalom segítsége a
lakásgondok megoldásában, ingyenes és magas szintű oktatás, egészségügyi
ellátás, közbiztonság. Az olyan emberi tulajdonságok mint az erkölcs,
tisztesség, kölcsönös megbecsülés,
emberiesség, segítőkészség, nyíltság, egyenlőség, általános optimizmus, lazaság
és az, hogy a rendszer ösztönözte a kezdeményezést, támogatta a tehetségeket
minden területen. És az a kellemes érzés, hogy az országot megbecsülik a
világban, nem kezelik le jelentéktelen, könnyen befolyásolható államként, mert makacsul
kiáll érdekeiért és nem tűri a különböző hatalmak és nagyhatalmak beleszólását
politikájába, már azért sem, mert maga mögött tudja az egykor a
világpolitikában jelentős harmadik blokkot, az El nem kötelezett országok nem
lebecsülendő tömegét, melynek alapító tagországa volt.
Ami nem volt jó: a túlkomplikált
társadalmi-politikai-gazdasági rendszerre rátelepülő és elburjánzó bürokrácia, feleslegesen
sok és költséges hivatásos tisztségviselő, akik a különböző, indokolatlanul
nagyszámú társadalmi-politikai szervezetekben fontoskodtak és a laza munkamorál.
De talán a legrosszabb az volt, hogy
kifejlődött az elit (politikusok, egykori harcosok, veteránok és magas rangú
katonatisztek) második, harmadik korosztálya, akik az egész rendszerből csak
annyit fogtak fel, hogy nekik jár a kivételezett státus. Ők már Nyugaton
tanultak, luxus körülmények között éltek (noha szüleik igyekezték őket kordában
tartani, hogy ne hivalkodjanak, mert az távol áll a kommunista erkölcstől) és
úgy érezték, hogy megengedhetnek maguknak sok minden olyant, amit az egyszerű
önigazgató nem. Például, hogy ócsárolják azt a rendszert, amiben élnek és amely
lehetővé tette számukra kivételezett státusukat, hogy nacionalista felhangokat
üssenek meg, hogy nemzetmentő, rendszerváltó demokratáknak képzeljék be
magukat. Azzal a fő céllal, hogy történjék bármi is az országgal, az egyszerű
emberekkel, ők kivételezettek fognak maradni, hiszen ezt szokták meg egész
életükben. Ezek a patkány-komcsik vígan vedlettek át, ők lettek a legbőszebb
antikommunisták, legájtatosabb hívők, népük sorsát szívükön viselő
nemzetmentők. Az ország vesztét lényegében a rendszer kegyeltjei okozták, azok
a politikusok, értelmiségiek, akikben – nem kis külföldi „segítséggel” – a Közép-
és Kelet Európában végbement változások
hatására feltámadt a „küldetéstudat”, hogy sajátos módon – mindenekelőtt saját
érdekeiket szem előtt tartva – végrehajtsanak egy sajátos rendszerváltást. Ahol
minden megváltozik, csak ők maradnak. Az antikommunista hullám által feltámadt
nacionalista őrület segítségével.
Jugoszlávia
tehát nem esett szét csak úgy magától, mert nem volt jó. A lakosság nagy
többsége is elégedett volt, ám a vezetők megmondták az embereknek, hogy mi az
ami legjobban hiányzik nekik, amit a kommunista diktatúra elnyomott: a nemzeti
érzés! Ezek után történt az, amit Techet Péter, magyar publicista a Magyar
Nemzet hasábjain a minap így fogalmazott meg: „A jugoszláv példa bizonyítja, hogy a nacionalizmus valóban
egy értelmiségi konstrukció, amely azonban olyan erős érzelmi hatást tud
kiváltani, hogy egymás mellett élő emberek, barátok, családtagok fordulnak
végül egymással szembe. (...) A nacionalizmus nem más, mint a Carl
Schmitt által leírt politikai szembenállás: meglévő ellentétek akkor fokozódnak
politikai konfliktussá, ha már csak barát és ellenség létezik, és minden más
tartalom eszerint csoportosul. A barát–ellenség szembenállásnak számos oka
lehet, de lényege már nem egy-egy konkrét különbség, hanem a totális
szembenállás, amiben nincs harmadik pozíció, és nincs megegyezés. A
nacionalista értelmiségi köröknek sikerült Jugoszláviában a nép között meglévő,
de elfogadott különbségeket ilyesféle politikai konfliktusokká fokozniuk:
hirtelen barátokra és ellenségekre szakadtak többnemzetiségű falvak, és az
érintettek később, a háború után sem tudtak mást mondani, mint hogy „de hát
békésen éltünk egymás mellett”. (...) Az egykori jugoszláv tagállamok átélték,
miként eshet szét a nacionalista őrjöngés hatására, külső nyomásra, illetve
belső hisztéria következtében egy sikeres államalakulat. (...)Jugoszlávia
példája megmutatta, hogy kis csoportok is sikeresen tudnak nagy nacionalista
tüzeket gyújtani. A szerb, horvát vagy bosnyák nacionalizmus sokáig csak
értelmiségi körök siránkozása volt, az emberek tényleg békében éltek egymás
mellett – de mivel a közbeszédet nem a nép, hanem az értelmiség formálja, egy
kis csoport is óriási hatást tud kifejteni. Jugoszláviában miközben az emberek
az etnikai határokon átívelően dolgoztak, utaztak, házasodtak, kialakult egy
olyan nyelvezet, amelynek hatására ugyanezek az emberek hirtelen fegyvert
fogtak egymás ellen. Addig sem tagadta senki a meglévő különbségeket, de csak a
nacionalista nyelvezetnek sikerült e különbségek alapján barátokra és
ellenségekre szakítania a többnemzetiségű államalakulat lakosságát.”
Hogy mit adott fel önként, vagy
kiszolgáltatott helyzetbe sodródva az egykori Jugoszlávia lakossága a „rendszerváltók”
hamis ígéreteiért, a nemzeti boldogulás tömjénillatú reményében, arról a
következő részben szólok.
Folytatás következik július 14.-én.
JAVA RÉSZE MAGYAR VISZONYOKRA IS IGAZ
VálaszTörlésÍgy igaz, Zolikám, ahogy leírtad...sajnos...
VálaszTörlés