Ez több mint kellemetlen. Az alázás súlyát a következő helyzethez
hasonlítanám: az ország vezetése, a nemzeti ünnep és jeles történelmi esemény
kerek évfordulójának alkalmából, nem bízva a honi séfek tudásában, nemzetközileg
elismert mesterszakácsot hív meg, akit azután itt a legmagasabb szinten
körülrajonganak, erre a nemzetközi sztárszakács az ételmaradékokból dob össze
egy brassói apró pecsenyét. És utána még meg is sértődik, hogy aljasságát szóvá
tették. Mert a hús, amit az első vendégnek már felszolgált olyan kivételes
minőségű volt, hogy kár lett volna nem felhasználni még egyszer.
Ha nem a legmagasabb
szinten történik az átverés, ha például Vastag Tamás kért volna legújabb
lemezére a sikerszerzőtől egy dalt, s kapta volna ezt a felmelegített nótát,
azt mondanánk, hogy ha nem is korrekt, de van ilyen. A dal, a himnuszértékű igényre
emelt rendelés azonban a lehető legmagasabb szintről indult. A miniszterelnök a
tavasszal Washingtonban találkozott a magyar-kubai származású Desmond Child-al,
a miniszterelnökkel volt az 1956-os emlékévért felelős kormánybiztos, Schmidt
Mária, a Terror Háza igazgatója is és ott merült fel, hogy Child írhatna egy örök
érvényű szabadsághimnuszt a magyar népnek. A szívesség fejében pedig megkapja
az áhított magyar állampolgárságot, eltekintve attól az apróságtól, hogy egy
követelménynek nem tesz eleget: nem tud magyarul (nagy eset, mondják a
vajdasági olvasók, akik személyesen számos olyan esetről tudnak, ahol magyarul
nem beszélő szerbek símán kaptak állampolgárságot...)
Értem én a miniszterelnök
logikáját. Kiemelt eseményről és kiemelt feladatról lévén szó, ezt nem lehet
akárkire bízni. Rögtön párhuzamot vont kedvenc sportágában, a fociban eszközölt
eljárással, ahol a szintén kiemelten fontos, a magyar válogatott EB-n való szereplés
ügyét, egy német szakemberre bízták és bejött a számítás (noha a kézilabdában
nem). A honi zenei téren hasonló a helyzet mint a fociban: az edzők,
klubelnökök egymást fényesítve jól elvannak, új embereket nemigen engednek
maguk közé, hasonlóan mint a magyar könnyűzenében, ahol tudnivaló kik A
Zeneszerzők, akik már évtizedek óta uralják a mezőnyt, a kereskedelmi rádiókkal
összefonódva és ezek segítségével monopol helyzetet teremtve.
Desmond Child enyhén
szólva nem járt el korrekten a megrendelő, a magyar államot képviselő miniszterelnökkel
szemben. A megrendelést, az Egy szabad országért című himnusznak szánt
szerzeményt leszállította ugyan, mégpedig ingyen, de nem szólt, hogy a szám igazából nem
erre az alkalomra íródott. Itthon megtörtént a ráéneklés, hazai menő énekesek
szintén ingyen vállalták ezt a megtisztelő feladatot. A szerzeményről készített
video klipen látható, hogy mindenki hanyatt volt esve (ide sorolva a
kormánybiztos asszonyt is aki kilencszer jelenik meg a klipben) a világhírű
zeneszerzőtől, mintha személyesen Beethoven jelent volna meg közöttük és állítólag
mindenki könnyezett a meghatódottságtól a himnusz hallatán.
A botrány – mint ismeretes
– akkor robbant, amikor kiderült, amit Child elhallgatott, hogy az Egy szabad
országért című himnusznak szánt szerzemény nem eredeti. Ugyanezzel a számmal,
amivel a magyar történelem előtt tiszteleg, már tisztelgett a miami sportolók
előtt, 2007-ben In the Steps of Champions (Bajnokok lépte nyomán) címmel.
A zeneszerző most sértve
érzi magát az össztűz miatt amit a magyar sajtó rázúdított. Ezek szerint nem
fogta fel a megalázás súlyát! A „himnusz” szövegében (szövegíró Orbán Tamás)
létezik egy sor, hogy „nem térkép e tájék”. Child pedig pontosan csak térképnek
vette: van ott valahol egy Magyarország, vívott 1956-ban forradalmat, ahol
forradalmárok majdnem olyan hőstettet valósítottak meg mint a Miami kosarasai
az évtizedek alatt, az ám, az In the Steps éppen jó lesz nekik...
Desmond Child nem volt
tisztelettel az iránt sem, amit az elmúlt két évszázadban a magyar zeneszerzők
adtak a világ zenéjének. Azért egy országnak, ahol Liszt Ferenc alkotott, amely
Bartók által forradalmosította a világ komolyzenéjét, ahol Lehár, Kálmán,
Eisemann, Ábrahám egy teljesen eredeti új műfajt teremtettek, ahol élt egy
Seress Rezső, akinek a Szomorú vasárnap című szerzeménye annak idején legalább
akkora világsikert aratott mint a „Livin’ la Vida Loca” ... illett volna egy
eredeti szerzeményt összehozni, pláne ha már a legmagasabb szintről kérték fel.
Nem kellett volna annyira hanyatt esni attól, hogy
a sikerszerző jelenlétével és alkotásával megtisztelte országunkat. Hiszen
jártak itt már előtte is nem kis zeneszerzők, akik szerzeményükkel tisztelegtek
a magyar nép és a magyar emberek előtt. Jut szembe a fentiekben említett
Beethoven, aki magyar barátjának, Brunszvik Ferencnek nem is akármilyen nótát, az
Apassionata szonátát ajándékozta. Amit előtte még nem ajánlott oda a kölni
bírkozóknak.
Erre a témára az utóbbi napokban rengeteg írás,
blog jelent meg, ezért olyan részlet kérdésekkel, hogy mire és kinek fizetett a
magyar állam 50 milliót az Egy szabad országért plágium kapcsán (amikor studió
költségek, aranyárban számolva sem lehetnek magasabbak 2 milliónál – állítja a
szakma), hogy milyen a szöveg minősége, mennyire lehet félreérteni, hogy mi
lesz ezek után a himnusszal...nem foglalkozom.
Viszont ha már jár a szám, elmondom azt is, hogy
véleményem szerint hogyan kellett volna mindezt lebonyolítani. Ha felmerült az állami
igény, hogy szülessen meg egy műalkotás, amely az 56-os forradalomnak állít
méltó emléket, amely esetleg majd „összekapcsolja a szíveket” meg kellett volna
hirdetni egy pályázatot. Egy tendert, ahol a többi összes más tenderekkel
ellentétben nem mutyiznák le előre a nyertest, hanem valóban, anonim módon az
ország tehetséges szövegírói és zeneszerzői jelentkezhettek volna. Annak
érdekében, hogy a pályázatot komolyan vegyék, fel lehetett volna ajánlani ha nem
is 50 milliót, ami most eltűnt, hanem tízet. Biztos vagyok benne, hogy lett
volna mi közül választani, mert meggyőződésem, hogy ebben az országban számos
olyan fiatal és ismeretlen alkotó él, akik génjeiben ott van Liszt, Bartók,
Lehár, Seress...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése