“A vendég érkezését örömnek fogják fel, legyen az ismerős vagy
ismeretlen, süteménnyel, teával, kávéval kínálják, de megkérdezik azt is, hogy
evett-e. A vendég részéről illik mindent elfogadni és semmit sem
visszautasítani, mert az sértésnek számít. Evés előtt távozni pedig a
legnagyobb udvariatlanság, hiszen akkor azt feltételezzük a házigazdáról, hogy
nem tud minket vendégül látni, ami szintén sértésnek számít. A távozó vendéget
szokás megajándékozni…”
A fenti idézet Csíszár Anita: A társaskapcsolatok jellemzői a
szíriai arab muzulmánoknál című tanulmányából. Az arab világot tanulmányozó
szerző leírja azt is, hogy a Korán és a Hadiszok által előírt segítőkészség és
vendégszeretet az iszlám világban legkifejezettebben Szíriában nyilvánul meg.
Mindez egy tegnapi találkozás kapcsán jutott eszembe.
Budapesten, a Keleti pályaudvar nemrégiben felépült új aluljáróján haladtam át
a Baross tér alatt. Az aluljáró egy jókora része leválasztott részében vesztegelnek sorsuk kedvező alakulásának reményében az annyiszor emlegetett
illegális migránsok. Rendőrök ügyelnek arra, hogy a bennszülött lakossággal
(velünk) ne keveredjenek. Leválasztották őket, feltehetőleg első sorban a
fertőzés esetleges terjesztésének meggátolása érdekében. Mint néhány
évszázaddal ezelőtt amikor pestis járvány tizedelte Európát.
Az egyik sarokban egy család tartózkodott kissé félrevonulva. A
családfő, nálamnál fiatalabb, középkorú férfi, felesége és három kisgyerek. A
gyerekek “elvoltak”, egy labdával játszadoztak. Öltözködésükről, tartásukról,
viselkedésükről jobb módúaknak ítéltem meg őket. A családapa maga elé meredt
tekintettel ült. Majd felnézett és
találkoztak tekinteteink. Egy pillanatra megálltam, gondoltam, szólok hozzá,
bizonyára beszélt idegen nyelveket. De nem szóltam. Mit mondjak? Ő sem szólt,
de tekintete annál többet mondott. Elszégyelltem magam. Mások helyett is…
Eszembe jutott az az érzés, a felelősség a családom iránt, az
akkor hároméves kislányom és ötéves kisfiam iránt, amit magam is éreztem,
amikor a megszokott életet elhagyva teljesen új és ismeretlen környezetbe
kerültünk. Pedig szinte minden adott volt, nem találtuk magunkat barátságtalan, fenyegetőző környezetben, nemzettársainkhoz érkeztünk.
Ő is, ez a család is korábban feltehetőleg egy boldog életet élt, dolgos hétköznapokkal, meghitt ünnepekkel, amikor összejött a rokonság, mint nálunk Karácsonykor. Ramadan megszakításának ünnepén a gyermekeknek ajándékot vettek, mint mi a legszentebb ünnepünkön, barátaikkal, szomszédaikkal (az araboknál kifejezetten erősek ezek a kapcsolatok – tudtam meg a fenti tanulmányból) megosztották örömüket, mint mi is.
Ő is, ez a család is korábban feltehetőleg egy boldog életet élt, dolgos hétköznapokkal, meghitt ünnepekkel, amikor összejött a rokonság, mint nálunk Karácsonykor. Ramadan megszakításának ünnepén a gyermekeknek ajándékot vettek, mint mi a legszentebb ünnepünkön, barátaikkal, szomszédaikkal (az araboknál kifejezetten erősek ezek a kapcsolatok – tudtam meg a fenti tanulmányból) megosztották örömüket, mint mi is.
Mint azok is, akiknek foglalkozása a világ sorsának alakítása.
A hosszútávú stratégiai érdekek megfogalmazása és ezek megvalósítása. Akik családi
környezetükben boldogságra és békességre vágynak, akik otthon, Karácsonykor,
Hálaadás napján egyszerű emberek, férjek, gyermekeikről gondoskodó családapák,
barátok. Ugyanolyan egyszerű emberek,
mint a Föld bármely más részén élő ember, aki tiszteli családját, hagyományait,
szokásait, vallását és békességre, boldogságra vágyik.
Lehet, hogy éppen egy Hálaadás másnapján, azok közül valakik,
akiknek foglalkozása a világ sorsának alakítása, rádöbbentek, hogy Szíriában embertársaink,
az ottani lakosság diktatúrában él. Elkészült a stratégiai terv és nosza rajta
nekifogtak segíteni rajtuk! Hiszen majd csak akkor lesznek igazán boldogok ha
megdöntik a diktátort és beköszönt a demokrácia az összes demokratikus
intézményével (mint ahogy határtalanul boldoggá tették Irak, az Észak Afrika-i országok,
Grúzia, Ukrajna lakosságát, előtte mindannyiunkat itt Közép- és Kelet
Európában). Megosztották a lakosságot, viszályt szítottak. Azok között is, akik
addig többé-kevésbé békés viszonyok között éltek egymás mellett. Amikor a
helyzet teljesen elfajult megérkeztek
rendet tenni. Repülőgépekkel és bombákkal. Rögeszméjük, hogy a rombolás
boldogságot eredményez.
“Az arabok vendégszeretetét a régi költemények a legszebb
tulajdonságok között dicsőítik. A régi mondák szólnak egyes törzsek
vendégszerető főnökeiről, akik éjjelente tüzet raktak sátruk közelében, hogy a
sötétben tévelygő vándor messziről láthassa és nyugalommal betérhessen hozzájuk”
– olvasom tovább Csíszár Anita tanulmányában. Ezeket a hivatlan vendégeket a
hagyományoktól eltérően a szíriai lakosság már nem kínálta teával, süteménnyel.
Nem is tehette, hiszen nem találkoztak velük, ők nem keveredtek a lakossággal,
fentről szórják saját “ajándékukat”.
Jeladó tüzeket sem kellett gyújtani a helyi lakosságnak,
megtették ezt a lángoló épületek, amelyeket a világpolitika színterén sötétben
tévelygők hagynak maguk után.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése