November hónap harmadik csütörtökje, ami az
idén 17-re esik a világhírű Beaujolais francia újbor ünnepe. Ezen napon
éjféltől hagyhatják el a raktárakat az előkészített palackozott borok, hogy a
kijelölt helyeken (külön térképen szerepelnek címek szerint a kiválasztott
éttermek, bisztrók) egyazon időben hivatalosan bejelentsék: Le Beaujolais
nouveau est arrivé! (Az új Beaujolais megérkezett!). S azután, az elkövetkező napokban még számtalan
helyen és üzletben beszerezhető és megkóstolható a nedű idei termése. Tegyük hozzá: aránylag elfogadható áron, palackonként 6,90 - 25 euróért. A fenti
felirat és az újbor ízlelése, minőségének megvitatása Párizs novemberi
hangulatának is összetevő részévé vált. Írásom olvasása mellé javasolnám Garry
Moore Parisian Walkway című szerzeményének meghallgatását. A dal szövegében is
elhangzik a finom Beaujolais wine.
Mivel általában a francia vörös bor hallatán sokan a testes bordeaux-i borokra gondolnak, a csalódás elkerülése érdekében felhívom a figyelmet, hogy ne várjanak túl sokat. A Beaujolais ugyanis egy olyan vörösbor (egyesek szerint „éppen hogy csak vörös”), amely könnyedségével, egyszerűségével, gyümölcsös, virágos zamatával (a zamatokról az alábbiakban majd még részletesen is szólok) szerzett világhírnevet. És egy kitartó, rendkívül jól felépített marketingnek köszönhetően.
A
Beaujolais vidék Burgundia déli részén fekszik egy hozzávetőlegesen 55 km hosszú és 11 – 14 km széles területen,
ahol 20.234 hektáron sorakoznak a szőlőültetvények. Már a római korban is
termeltek itt bort, a Középkorban a Bencés szerzetesek privilégiuma közé
tartozott. A világhírű újbor a gamay nevű kékszőlő fajtából készül, ezt a
fajtát a Beaune nevű várostól délre fekvő,
ugyanilyen nevű faluban nemesítették 1360-ban. Majd Burgundia hercege
II. (Bátor) Fülöp 1395-ben hozott egy (bátor) rendeletet amellyel az elterjedt szőlőfajtát betiltotta és kivágatta, arra hivatkozva, hogy
Burgundia nemes ültetvényeire nem való ez a középszerű bort adó plebejus szőlőfajta.
Amely rokonságban áll az előkelő pinot noir-al, de igénytelenebb, művelése egyszerűbb,
hamarabb virágzik, két héttel korábban érik és bővebb a termése. Bátor Fülöp
rendeletét 1453-ban Jó Fülöp herceg is megerősítette kijelentvén: „Burgundia
hercegei arról híresek, hogy a keresztény világ legjobb borait készíttetik.
Megőrizzük ezt a hírnevünket!”. De mint ahogy egy korábbi Fülöpnek, a Szép
becenévre hallgató de annál romlottabb IV. Fülöpnek sem sikerült 1307-ben
kiirtani a templomos lovagokat, a gamay is túlélte a halálos verdiktet.
A
vidék szőlőgazdái termelték továbbra is a gamay-t és más fajtákat is, de a
hivatalos hatóság Beaujolais-t egészen 1938-ig nem ismerte el Burgundián belül
külön tájegységnek. Ahhoz, hogy Beaujolais országos hírnévre tegyen szert,
bármennyire is furcsán hangzik, az irodalom is hozzásegített, Gabriel Chevallier
Botrány Clochemerle-ben című 1932-ben megjelent bővérű humorú regénye. Az arról
a vidékről származó író által megírt történet egy kigondolt nevű faluban
játszódik (hogy konkrétan ne sértsen meg senkit), a szereplők itt élő polgárok, szőlős gazdák, noha a bortermelésről a legkevésbé esik
szó, de minden másról igen mégpedig egy meglehetősen szabadszájú stílusban. A
regény megjelent magyar fordításban is (1952-ben és 1963-ban), letölthető az
elektronikus könyvtárból is (én is így olvastam) a jellegzetes
francia vidéki szabadszájúságot a fordító merészebben is érzékeltethette
volna... A regényről az 1950-es években készült egy sikeres film, a kor legjobb
francia komikusának, Fernandelnek a főszereplésével, később, ha jól tudom
filmsorozat is. A lényeg: Franciaországban immár mindenki tudta hol van Beaujolais
és a vászonról megismerte a vidéket, a borászokat. Ezek után az onnan származó neves
személyiségek, írók, újságírók, művészek mindent latba vettek, hogy a vidék
borát is megismertessék. A nagy áttörés 1975-ben történt, amikor René Fallet
író megjelentette a „Le Beaujolais nouveau est arrivé” című könyvét és a címbe foglalt mondat, amivel egykoron Lyonban jelentették be minden év november 15-én
az új bor leggyorsabb termelőjének a megérkezését, (Párizsban 1970-től alkalmazzák), szlogenné vált. Ugyanebben az évben a beaujolais-i lobbisták
elérték, hogy a Francia Parlament elnöke, Edgar Faure a Bourbon palotába
hívatta a sajtót, tévét és ott promoválta a bortermelő nagyhatalom
világhírnévre pályázó termékét. Megnőtt az érdeklődés, a kereslet, Beaujolais vidékén immár túlnyomó részben gamay-t termesztenek, az 1960-ban előállított mintegy 1000
hektoliter helyett manapság már 825.000 hektolitert termesztenek. Francia
forrásból olvasom, hogy most már az a gond, hogy nem tudnak eleget kitermelni,
a vásárlók között az utóbbi években megjelent Dél Korea, Kína és Oroszország is
hatalmas igényekkel. Egyébként a marketing fogáshoz tartozik az is, hogy a
korábbi, törvény által meghatározott dátumokhoz képest (november 13., november
22., november 15. – Magyarországon november 11.) az újbor megjelenésének napját
1985-ben november harmadik csütörtökjeként jelölték meg, egy héttel az amerikai
Hálaadás ünnep előtt (hogy oda is elérhessen a sült pulyka mellé).
Nem
kívánok amatőrként szakértőnek tetszelegni, de azt mindenképpen le
kell írnom, hogy a Beaujolais újbor (az újbor azt jelenti, hogy erjedés után,
érlelés nélkül palackozzák) szénsavas maceráció eljárással készül. Kizárólag
kézzel szüretelnek azért, hogy a szőlőszem ép maradjon, ezzel kevesebb csersav
(tannin) kerül a borba és az erjedés a szőlőszemen belül kezdődik meg. Az előírt legkisebb
alkohol tartalom 9%, a 10,5-12 százalékos Beaujolais már „supérieur” jelzést
kap. Mint említettem, az újbor gyors fogyasztásra való, legkésőbb néhány
hónapig őrzi meg minőségét, a szakértők szerint legtovább a Moulin-á-Vent
(magyarul szélmalom, a cimkén látható is a névadó szerkezet).
Régnié
– ribizli, málna,
Chiroubles
– a viola illata
Fleurie
– a neve már virágra utal, több féle virág illatát szívta magába,
Saint-Amour
– sárga barack
Chénas
– vadrózsa
Juliénas
– pünkösdi rózsa, egyébként a legfűszeresebb bor,
Morgon
– sárgabarack, őszi barack.
A
legvégére egy anekdotát tettem félre: Brouilly Cru térségben (Beaujolais három
térségre osztható, 96 faluban termelik a világhírű nedüt) létezik egy furcsa nevű, Pisse Vieille bor, a név magyarul „vénasszony pisijét” jelenti. Az elnevezés pedig onnan ered,
hogy egy falubeli néni, miután meggyónt és távozott a templomból félreértette
amit a pap utána kiáltott. „Ne pechez plus!” – figyelmeztette a pap („ne
vétkezzen többé!”) amit a néni „Ne pissez plus!” –ként értett. Mármint, hogy
többet ne pisiljen. Ezért az elkövetkezőkben titokban osont csak ki a
szőlőtőkék közé pislantani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése