Egy
szívsebész, akinek szakosítása során alkalma volt részt venni egy szívműtéten a
világhírű houstoni DeBakey Klinikán, mesélte: a műtét elhúzódott, az
orvoscsoport tartott egy rövid szünetet, átvonultak a másik helyiségbe és
frissítőként megittak egy-egy jeges viszkit. Majd folytatódott a műtét (immár
sokkal jobb hangulatban – gondolom én).
Tény, hogy egy pohárka tömény
italnak a leggyorsabb és a legeredményesebb a relaxációs hatása. Ezt az
orvosok is elismerik (személyesen ismerek ilyen orvost), de hozzáteszik: vigyázat,
csak egy pohárral!
Ez viszont nem létezik! – fűzik
hozzá az igazi italkedvelők és az alkoholisták ismerősei, feleségei. Egy
pohárnál csak az amatőrök, a rendkívül erős jellemű egyének és azok tudnak
megállni, akik sietnek az autóbuszra. Ezen
kívül, régi igazság: páratlan számnál nem szabad abbahagyni, mert azt
Dionüszosz zokon veheti! Jöhet a második, azután pedig a harmadik, mert három a
magyar igazság. De ez már megint páratlan, a négyes meg olyan semmilyen szám, ötön felül
pedig már senki sem számolja (csak a csapos).
Az alkohol, ami a szó szoros és átvitt értelmében is jót tesz a sebek gyógyításában, személyektől függően, különböző
hatásokat vált ki. Megfigyeltem magamon, hogy nálam ilyenkor tódulnak az ötletek. Sok
esetben meredek ötletek is, és abban az állapotban általában ezekhez
csökönyösen ragaszkodom. Az agy Zastava-motorja
Forma 1-es fordulatszámra pörög fel, a megjelenő ötleteket, képeket ha
lejegyzem józan állapotban csodálkozom, hogy mi minden nem érkezett be a
szűröktől megszabadult huzatos agyamba. Ezért megtiltottam magamnak, hogy azt,
amit alkohol befolyása alatt alkotok közzétegyem. Néhányszor megtörtént – még itt
is, a blogomban – hogy nem tartottam be saját szabályomat és utána
szégyenkeztem, viseltem a következményeit. A betódult ötletek között sok minden
használható, de csak józan átdolgozás után.
Megtiltottam magamnak azt is, hogy
mámoros állapotban sakkozzak. Mert olyan bátran, vakmerően lépegetek, olyan nagyszerűnek
tűnő húzások jelentkeznek, hogy ... néhány ilyen partival lerontom
pontszámaimat, amit azután józan erőfeszítéssel kell helyrehozni.
Megtörtént olyan is, hogy festés
közben iszogattam, a nagy hévvel, lendületesebb ecsetkezeléssel, harsányabb
színekkel elkészült festményről akkor meg voltam győződve, hogy remekmű.
Másnap, amikor viszontláttam a műteremben ... szerencsére a festéket még le
tudtam kaparni (igaz, egy érdekes szellemkép maradt a vásznon, amit meg
lehetett volna őrizni).
Emlékszem, hogy milyen állapotban
írtam meg az eddig legjobban sikerült zenei szerzeményemet. Nem alkohol
hatására, hanem abban a boldog állapotban, amikor átszenvedett éjszaka után
végre megszűnt a fogfájásom (mert kihúzattam).
Az én tapasztalatom tehát az, hogy
alkotni tiszta fejjel érdemes. Tudom és a művészet történelem számtalan
példát jegyez olyan művészekről, akik éltek az alkohol és súlyosabb tudatmódosító
szerek hatásával. Tény, hogy ezek a szerek az alkotóknál felturbósítják az
ihletet. Ha hinni lehet az Amadeus című filmben látottaknak, még Mozartnak is a
Requiem írása közben ott volt keze ügyében a páleszos üveg. Pedig neki nem volt
szüksége az ihlet turbósítására, ő azon ritka kiválasztott alkotók egyike aki
mennyiségben és minőségben is kivételes „anyagot” kapott. Itt természetesen nem
kábítószerre gondolok, hanem az Univerzumból (vagy valahonnan) érkező Tiszta
Ihletre.
Ami soha sem érkezik kívánságra, megrendelésre,
van amikor egyáltalán nem. Ennek hiányát próbálják sokan az alkotás mámorának
állapotával hasonló mesterséges mámor előidézésével helyettesíteni, ami segít megszabadítani
a tér, az idő és a valóság béklyóitól. (Jut eszembe Hrabal mondása: „Itt Közép
Európában nem érdemes kijózanodni...”)
Mindenki nagyon jól tudja, hogy a baj
ott kezdődik, amikor az alkotó rabjává válik a mesterséges mámornak. „Az
alkohol/kopjás fiatal gerincemet/a nyomorúság abroncsává görbíti már/lomha
lángú poklos katlanában” – írta József Attila. 18 évesen! Nem kívánom most itt sorolni a
szörnyű, tragikus sorsokat, közöttük talán – Csáth, Edgar Alan Poe, Van Gogh és
Ady példája a legelrettentőbb. A Vér és arany hatujjú költője a végső
stádiumban már napi 3-4 liter bort, egy üveg konyakot fogyasztott el és szívott
el hozzá 120-140 szál cigarettát!
A topolyai Dositej Obradović Gimnázium
és Közgazdasági Iskola két tanulója – Váradi Ibolya és Torda Dorina – a
tavasszal a TUDOK (Tudományos Diákkörök Országos Konferenciája) versenyen
nagydíjat nyertek művészet-pszichológiai kutatómunkájukkal. Az ihlettel foglalkozva készítettek felméréseket
a vajdasági írók között, interjút,
kérdőívet, fókuszcsoportot használva. A kérdések egyike az volt, élnek-e
tudatmódosító szerekkel. A megkérdezettek fele azt állította, hogy soha nem
alkotott még tudatmódosító szer hatása alatt, negyven százalékuk próbált már a
hatásuk alatt alkotni, de nem rendszeres használó, és mindössze csak tíz
százalék az, aki rendszeres használónak titulálta magát. A kutatók ebből azt a
következtetést vonták le, hogy vajdasági
íróink túlnyomó részének nem ezek
a szerek határozzák meg az alkotásmódjukat.
A maga is nagy piás hírében álló
Weörös Sándor költő a mesterséges mámorban érkező sorokat „részeg
firkálmányoknak” nevezte.
Azért el kell ismerni, Poe,
Baudelaire, Jeszenyin, Ady vagy József Attila sorait olvasva, hogy-.
Végezetül – pedagógiai okokból, hátha
fiatalok is olvasnak – szükségét érzem felhívni a figyelmet arra, hogy akiben
nincs megfelelő adottság vagy tehetség, elfogyaszthat bármennyi páleszt,
pelkót, vinyakot vagy akár abszintot, nem biztos, hogy annak művészi alkotás
lesz a vége. Sőt!
Na, egészségünkre!
(Csak egyet, illetve kettőt, nehogy
Dionüszosz zokon vegye!)
U.I.
A vegyészetben járatosak, például Kornélia, a becsei gyógyszerész szomszédasszony (ha egyáltalán olvassa a blogomat) már megfejtették a címbe foglalt képletet. Igen: az alkohol, pontosabban minden szeszes ital, az etanol vegyi képlete.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése