A múlt pénteken 69-ben jártam. Minden idők
egyik legerotikusabb töltetű zeneszáma, Jane Birkin és Serge Gainsbourg által
előadott Je t’aime... Moi non plus (Szeretlek...Már én sem) szerzemény miatt
tértem vissza az idővonattal röpke 47 évet. És ott ragadtam.
Kivételesen
tartalmas, egyedülálló események határozták meg a nagy változásokat hozó, lendületes,
hangulatos hatvanas évektől búcsúzó utolsó esztendőt. Bejegyzésemnek nem az a
tárgya, hogy felsoroljam mi minden történt 1969-ben, de a behatárolódás végett néhányat
megemlítek: először jutott fel az ember a Holdra (július 20-án az Apollo 11, majd,
mivel a show nagyon jól sikerült, a tévéközvetítést Armstrong első holdbéli
lépéseiről az egész világ – én is – egyenes, hirdetésmentes, élő adásban
követte, novemberben az Apollo 12 megismételte a mutatványt). Amerikában
Richard Nixon személyében új elnök lépett hivatalba, később botrányosan
belebukott. Európában a 68-as forradalmi hangulat utorezgései érződtek, az év
elején Prágában Jan Palach egyetemista felgyújtotta magát. Az kevésbé ismert,
hogy négy napra rá Budapesten Bauer Sándor nevű egyetemista követte Palach
példáját és ugyanezt tette. Budapesten a Fővárosi Bíróság pedig az előző évben
az Olimpiai játékokról lepattanó Varga Zoltán focistát és feleségét öt év börtönre
és teljes vagyonelkobzásra ítélte. Távollétükben, persze.
Becsén
pedig végre leállt a vulkán! Hónapokon keresztül az egész városban hallatszott ahogy
korog a Föld gyomra, kőolajszagú rögöket büfögött. Több mint tíz hónap után végre belefáradt és leállt, a lakosság nagy megkönnyebbülésére. Ezt már nem várta ki dadám,
Julis néni, aki a születésemtől kezdve velünk élt, de a vulkántól annyira
megijedt, hogy elköltözött, jó messzire, biztonságos helyre, Topolyára.
A
zenei életben a Holdraszállás súlyával mérhető az az esemény, ami augusztusban
következett be Woodstockban. Első ízben több százezer fiatal jött össze egy
helyen rock koncertre. A Beatles ebben
az évben, majd három év kihagyás után ismét és utoljára muzsikált élőben
együtt. Az Apple kiadóház tetőteraszán. A legendáris Rooftop koncert azzal ért
végett, hogy a rendőrség kihúzta az áramot. Mert valamelyik környékbeli öregasszony
túl hangosnak találta a Get Back c. szám előadását. Eljátszok a gondolattal,
hogy vajon hogyan reagált volna a francia rendőrség, ha Jane Birkin kihangosított
szerelmes sóhajtásai hallatszottak volna valamelyik párizsi tetőteraszról?
Szerintem: diszkréten, összekacsintva. És ebben az évben készült el a liverpooli
négyes Abbey Road című albuma, a zebrás fedőlapi fotóval.
Magyarországon
a Nagy Hármas önálló nagylemezekkel jelent meg: Omega a Tízezer lépéssel, Illés
az Ízlések és pofonokkal, a Metro pedig egyszerűen a Metro címet adta albumuknak.
A
megboldogult Jugoszlávia legnagyobb ünnepén, November 29., a Köztársaság Napja
alkalmából, ami abban az időben legalább négy szabadnapot, a zenekaroknak pedig
az év legjobb hakniját jelentette, Becsén fergeteges sikerrel mutatkozott be a
Sygma együttes. Az alsóvárosi Művelődési Házban telt ház előtt (kapacitás majd
1000 fő) puccsszerűen vette át a hatalmat az addig regnáló Angyalok (szerbül
Sveci, ami nem angyalokat, hanem szenteket jelent) zenekartól. Ez az név-kuriózum
megérdemel egy magyarázatot: abban az időben rendkívül népszerű volt a BBC által
gyártott, eredetiben The Saint című TV sorozat, Roger Moore-al a címszerepben.
Ez a sorozat a Magyar Televízióban Angyal, a jugó tévében pedig helyes
fordításban Svetac címmel futott. A zenekar innen vette nevét és alkalmazkodott
a (téves) magyar fordításhoz. Hogy Magyarországon
miért fordították angyalra az angol saint kifejezést, azt talán csak Aczél
György elvtárs tudta.
A
becsei Angyalok voltak annyira óvatlanok, vagy angyalian nagylelkűek, hogy
megengedték a fiatalabb zenekarnak a fellépést. Akik teljesen új hangzásban, a
Táncdalfesztiválos slágerek helyett angol nyelvű számokat adtak elő, a
legnagyobb sikerrel a rádió adásaiból ismert Creedence Clearwater Revival-tól.
A Creedence CR 1969-ben a Billboard harmincas listáján három számmal szerepelt,
ezek elhangzottak ezen az estén is. A Sygma dobosának, Orcsik Istvánnak a
hangszíne a megtévesztésig hasonlított John Fogerty hangjához, a szerzemények
nem voltak túl bonyolultak, a hangzás pedig tökéletes. A Sygma rövidesen
átvette és éveken keresztül megtartotta a a becsei fiatalok hétvégi szórakoztatásának
a lehetőségét: minden szombaton este az Alsóvárosban, minden vasárnap a
Belvárosban. Sokan azért látogattak el Becsére Vajdaság más városaiból is, hogy
közelről láthassák és hallhassák a csúcsminőségű felszerelést, hogy az eredeti
Fender gitárok hogy szólnak ugyanolyan Vox erősítőkön amilyenen a Beatles és
más neves együttes játszott... És persze a mindig telt házas, gondosan összeválogatott, pontosan kigyakorolt
szerzeményeket megszólaltató Sygma estek miatt.
Ezen
az eseményen személyesen még nem voltam ott, de a következő év nyarától, a 8.
osztályt befejezve már elég érettnek éreztem magam ahhoz, hogy látogathassam
ezeket a fellépéseket. Később, a tagcserék során magam is Sygma-taggá váltam,
az egykori „szigmások” mint egy nagy család tagjai, azóta is tartjuk a
kapcsolatot, alkalomadtán még muzsikálunk is. A Sygma, mint ahogy az egyik
kerek évforduló alkalmából megtartott emlék koncerten az akkori polgármester,
Knézi Péter megfogalmazta, a város brandjévé vált.
Az
1969 november 29-én elrajtolt zenekar kitartóbbnak bizonyult a vulkánnál, mivel hivatalosan soha sem jelentette be megszűnését, gyakorlatilag,
mint a Rolling Stones, noha ritkán lép fel, de még mindig létezik. Legjobban
azonban annak a korosztálynak az emlékében, akinek a hétvégi szórakozás
helyszínét a Sygma fellépések jelentették. És akik remélhetőleg gondolatban
szívesen tértek vissza bejegyzésem olvasása közben 69-be és az azt követő 70-es
évekbe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése