Vezetői jogosítványomat, a „vozácskát”
1976 őszén szereztem meg. (Ízlelem: ez az ige nem a megfelelő, mert a mai
korban elterjedt a kétes egyetemi diplomák– komolyabb összeg, összeköttetés
vagy közéleti pozíció esetén akár dr. cím – megszerzése. Én viszont
becsületesen vizsgáztam le, ha netalán a vizsgáztató bizottságnak felajánlottam
volna némi kp-t a biztos siker érdekében, azt hiszem azon nyomban elküldtek
volna. Tisztességesebb világban éltünk...). Bejegyzésem nem a jogsi
megszerzésének körülményeiről szól, noha ez a téma is megérne egy írást, hanem
a verdáimról.
Az
első személygépkocsi amibe a jogosítvánnyal átülhettem az autóiskolás
„Fityóból” a családi Fiat 125-ös volt. Kétszer két négyzetlámpás, ötsebességes,
eredeti olasz fürge autó. Rajta tapasztaltam meg mit jelent, amikor 130-as
sebességnél kidurran az első kerékabroncs. Szerencsére, szemközt nem jött senki
a Törökbecse-Novo Milosevo úton, mert a defekt átvágott a szemközti oldalra és
időbe tellett amíg megzaboláztam a száz olasz csődört.
Első
saját autóm mi más, mint a jugoszláv nemzeti kisautó, egy „Fityó” volt.
Fehérként vásároltam, a rendszámtábla páratlan számmal végződött, 727- re (mint
a Boeing) ami a jugoszláv valóság egy időszakában fontos szerepet játszott,
ugyanis üzemanyag takarékosság miatt az országban páros-páratlan rendszert
vezettek be: hétfő-szerda-pénteken a páratlan számmal végződő rendszámtáblával
rendelkező autók közlekedhettek, a kedden-csütörtökön-szombaton a páros
számúak. Vagy fordítva. A lényeg, a családnak 0-val végződő (930) és párosnak
számító autója volt így tehát esetünkben az olajtermelő sejkeket nem ért
veszteség. A Fiatot meglepetésszerűen Boja Feri barátom egy alkalommal
átfestette zöldre. Otthagytam ugyanis nála az autót, hogy beállítsa a gyújtást
(talán mondanom sem kell, hogy a „Fityó” nem rendelkezett elektronikus üzemanyag
adagolóval), közben festett valami gépkocsit, maradt zöld festéke és új
fényezést kapott a kocsim (még két fehér csíkot is ragasztott rá, amikor egy
ízben feljöttem vele Magyarországra Újpesten majdnem megdobáltak a hivalkodó
zöld-fehér kombináció miatt). A „zöldike” végkimerülésig szolgált, akkor váltam
meg tőle, amikor olyan mértékben szétette a rozsda az alját, hogy vezetés
közben nem csak az előttem lévő utat, hanem az alattam lévő talajt is láttam.
Emma
feleségem menyasszonyként összetáncolt egy jó állapotban lévő „Stojadinra”
valót (Zastava 101). Ez volt az első családi autónk, egy ízben megtréfált
bennünket, beragadt a dudája (helyesen a KRESZ szerint talán kürt?) és
dudaszóval haladtunk át Temerin véget nem érő főutcáján. Megmaradt
emlékezetemben, hogy 1986 február 9-én, vasárnap reggel, amikor elindultam
Becséről Zentára, hogy meglássam az éjjel született Lóci fiamat, akkor váltott
át a kilométer órája 99.999-ről 100 000-re.
Az
első nagyobb minőségi váltás akkor következett be, amikor, hirtelen adódott
alkalmat kihasználva vettünk egy Golfot. Lényeges különbséget jelentett a
Sztojkó után.
Magyarországon
az első személygépkocsi szintén egy alkalmi vétellel került hozzánk: Algéria
távozó nagykövete nem találta alkalmasnak, hogy a megkímélt állapotban lévő,
garázsban tartott, rendszeresen szervízelt Renault 21-el utazzon haza Afrikába
és jutányos áron eladta.
A
későbbi évek során törekedtünk arra, hogy némi hozzáfizetéssel vagy hitellel, a
nem túl régi járgányt újra, vagy újszerűre cseréljük. Mindeddig. A nyáron ugyanis egy alkalmi vétel során a
meglévő (Citroen Picasso) autónkat egy márkásabb, de idősebb személygépkocsira
cseréltük.
A
limuzin motorházának elején egy körben egy háromágú csillag célozza be az
egyenes irányt és sötétkék színű. Már a színe megtetszett, mert nem a fekete,
hanem a sötétkék az igazán előkelő szín (francia és olasz úriemberek ha ünneplő
öltönyt öltenek ez a választásuk, a fekete csak szmoking esetében jön
számításba). A korával pedig nagyon együtt tudok érezni. A karosszériája nem
makulátlan, mint az enyém sem. Az évek során az embert és az autót is érik olyan
sérülések, melynek nyomai megmaradnak. A sérülésekre a fiatalabbak az
érzékenyek, ebben a korban viszont egy-két esetleges újabb horzsolódás elfér a
régiek mellett. A lényeg, hogy a vitális alkatrészek (szív, motor, tüdő, agyműködés,
kormányszerkezet, máj, fék, vese, lengéscsillapító, gyomor, váltó, kuplung) jól
működnek és az ember igyekszik ezekkel kíméletesen is bánni, odafigyelni
állapotukra. Ha valami rendellenességet észlel, időben orvosolja, remélve, hogy
nagyobb műtétre nem fog sor kerülni. Megtörténik, hogy jelentkezik valami
kisebb, bosszantó nyavalya (gyomorégés, kontakthiba) ami úgy magától el is
múlik. Természetesen, vigyázunk a részletekre, ha beköszönt a zimankó,
vastagabb és recés talpú lábbelit, gumiabroncsot használunk, amit a nyári
melegekben már nem viselünk, hanem könnyű mokaszinra váltunk vissza. Időnként olajt
kell cserélni és leellenőrizni a fékeket, hogy se az autó, se az ember ne
fusson bele kellemetlen helyzetekbe.
Kellemes
érzés tapasztalni, hogy a tömegben, forgalomban a név bizonyos tekintélynek
örvend. Lényegében az egyetlen kifogás, ami ér bennünket: a fogyasztás. Valamit
valamiért. Én sem tértem át az ú.n. kíméletes és egészséges táplálkozásra, a
különböző müzlik és a vega kaja nem tud kielégíteni, éhesen nem funkcionálok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése