Az 1970-es Labdarúgó VB előtt arra
fogadtam, hogy Uruguay fogja elnyerni a győztesnek járó Jules Rimet
aranyserleget. A lehetséges diadalt abból következtettem le, hogy 1930-ban és
1950-ben is ez a, két Dél Amerika-i óriás közé beékelődött kis ország vívta ki.
Tehát: húszévente ők győznek. Az égkék mezben játszó csapat akkor el is jutott
egészen az elődöntőig, ahol minden idők egyik legjobb, ha nem a legjobb brazil
válogatottja, a VB-t is megnyerő csapat ellen maradtak alul, úgy, hogy az uruk
vezettek 1:0 ra (majd kaptak egy hármast). Brazíliának ez volt a sorrendben a
harmadik VB-diadala (Uruguaynak is az lett volna) és ezzel az övéké lett az
1930-tól vándorserlegként használt, Nikét, a győzelem görög istennőjét ábrázoló
aranyserleg. A kupát Peléék magukkal vihették, a Brazil Labdarúgó Szövetség
székházában állították ki. Azt nem írhatom, hogy „őrizték”, ugyanis 1983-ban,
szégyenszemre, ismeretlen tettesek ellopták az Arany Istennőt, a Jules Rimet
kupát, és azóta sem találták meg. Valaki otthon, magában nézegeti esténként
lefekvés előtt... (”Emma, hova is tettük azt az aranykupát, amit Brazíliából
hoztam?”).
A
Celeste (az uru-válogatott beceneve) szombat este (június 30-án) Portugáliát
küldte haza Ronaldostól, mindenestől a most folyó VB-ről, és vette el jókedvét
egy ország lakosságának, ha nem is akkora tragédiát okozva, mint 68 évvel
ezelőtt Rióban. Külön örömömre szolgált, hogy nem csak a győztest, hanem a
pontos eredményt (2:1) is eltaláltam egy tipp-versenyen.
Mi
a titka az uruguayi labdarúgásnak? Mitől foci-hatalom ez a (Suriname mellett)
legkisebb Latin Amerika-i ország? Hol teremnek ezek a játékosok, mitől ennyire
jók?
„Christiano
Ronaldo magában hordozza egyedül mindazokat a tulajdonságokat, amelyekkel
szöges ellentétben áll az uruguayi labdarugó-kultúra. Ronaldo önző,
egocentrikus, magát a csapat fölé helyezi, a csapat őt szolgálja ki...
Uruguayban, amióta játszák ezt a játékot a csapatjáték a legfontosabb” – írta a
montevideoi Refere című napilap a Portugália-Uruguay mérközés napján a
beharangozóban a lap sportszerkesztője. Így is történt, a képzett, technikás,
jó erőnlétű, többnyire erős európai, brazil és argentín csapatokban játszó játékosokkal
rendelkező együttes oroszlánként harcolt, a Suarez-Cavani csatárpáros pedig
csodát művelt.
Az uruguayi labdarúgást közelebbről ismerő
szakírók a Celeste csapatjátékát tartják a legnagyobb értékként. Az elmúlt több
mint egy évszázad során voltak neves uruguayi játékosok – az 1930-as korosztály
legjobbjai Hector Scarone és José Andrade, az 1950-es sikercsapaté Oscar Miguez,
az utóbbi évtizedekben Recoba, Forlan, Zalayetta, és persze Suarez meg Cavani
váltak ismertté - de ezek a nevek közelről sem csengenek úgy mint Leonidas, Pelé,
Garincha, Zico, Socrates, Ronaldo (a kövér) a braziloknál vagy Kempes,
Maradona, Messi az argentínoknál. Uruguayban nem sztárokat nevelnek, hanem
csapatjátékosokat. A hozzáértők nagyra értékelik a rendkívül szakszerű
játékosképzést, ezek között érdekes kiemleni a montevideoi Danubio csapat
foci-iskoláját (a klubot egykoron a bolgár Lazarov fivérek alapították és
nosztalgiából a Dunáról nevezték el), innen érkezett Recoba, Sosa, Forlan és
Cavani is. Az utóbbit ifjúsági tornán remeklő teljesítménye miatt hozták át az
olaszok (Palermo) Europába, még mielőtt hazájában a két nagycsapat
valamelyikében kipróbálta volna magát.
Érdekes
felfigyelni arra az adatra, hogy a mindössze 3,5 millió lakosú országban
Az
írásomat azzal kezdtem, hogy 1970-ben Uruguayra fogadtam. Az idén természetesen
nem, mert bármennyire is szimpatikus számomra a Celeste és az ország
viszonyulása a labdarúgáshoz, evidens, hogy nem képez akkora erőt, ami a
döntőig vihetné. Nagy a valószínűsége annak, hogy már a következő mérkőzésen, a
csapatban és egyéniségekben is rendkívül erős franciák elbúcsúztatják. Az
1974-től használt 6 kilogrammos, 18 karátos aranyból készült FIFA World Cup
Trophy-t pedig, hasonlóan mint 1970-ben Brazília fogja elhódítani. Most már nem
adják örökbe, csak vándorserlegként viszik majd Rióba.
P.s.
Ja!
Az egyik legismertebb „argentín tangó” a La cumparsita zeneszerzője is
uruguayi, Gerardo Mutos Rodriguez, noha sokan a szerzőséget az 1931-ben Buenos
Aires fényei című film főszereplőjének, Carlos Gardellnak tulajdonítják, aki a
szerzeményt a filmben előadta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése