Az Eurovíziós
Dalfesztivál magyarországi válogatójának zsűrije végre elállt attól a téves
rögeszmétől, amihez az elmúlt évek során kitartóan ragaszkodtak, hogy a
dalfesztiválra úgymond „eurovíziós hangzású produkciót” keressenek. Ehhez a
feleszméléshez kellett a tavalyi kudarc: a magyar könnyűzene megmondhatói által
meghatározott „eurovíziós recept” szerint infantilis műszenvedéssel előadott
mesterségesen összerakott műdal gyenge helyezésén csak a rögeszméjükhöz
ragaszkodók lepődtek meg. Egy igazán jó szerzeményhez nem recept, hanem ihlet
kell. Ennek megfelelően az idén A Dal megmondhatói, és általuk a zsűri, már
egyedi, eredeti produkciót kerestek. Ami – mint ahogy ezt a zsűri
legtapasztaltabb tagja, Frenreisz Károly meg is fogalmazta – nem olyan mint
tizennyolc másik, hanem olyan, amire a közönség felkapja fejét. Megtalálta.
A kieséses rendszerű feleslegesen
hosszúra nyújtott zenei tornán a köztévé által sugárzott műsorban harminc
szerzemény indult. Ezek között meglepően gyenge produkciók is, ami miatt
elkezdtem a zsűri ízlésében kételkedni, mert nehezen tudtam elhinni, hogy a
beérkezett háromszáz dal között nem akadtak jobbak. A gyenge produkciók
jelenléte azonban segített a versenyen, simán elhullottak, és a múlt szombaton,
február 18-án megtartott döntőben a négy legjobb közé a zsűri valóban a
legjobbakat juttatta. Persze, érezhető volt azok csalódása, akik a döntőben, a cél előtt estek ki, például Tóth Gabié, aki nagy reményekkel indult a versenyen és szerzeményét sokkal jobbnak hitte, mint amilyen volt...
A hatfordulós sorozat alatt számos
fenntartás fogalmazódott meg bennem a zsűrivel szembe – legjobban azért, mert
Zséda és Caramel a kollegialitás téves értelmezése miatt túlfinomkodták
mondandójukat, nem merték, nem tudták, vagy nem akarták vállalni az őszinte
bírálatokat – de a döntő négyes teljesen megegyezett az én mércém és ízlésem
szerint kiválasztottakkal. Nem csak a zenében, hanem egyáltalán a
művészeti alkotásban az ihletettséget, az őszinteséget, átélést, emotivitást
keresem és értékelem. Megérint-e, hat-e rám az alkotás és milyen mértékben? Hagytam én már
el agyondicsért és agyondíjazott hegedűművész koncertjét azért, mert a
produkciójával egy félsóhajnyi érzelmet sem közvetített, csak a virtuozitást.
Igen, számomra magában a virtuozitás az „csak” kategória. Egy előadó legyen
őszinte, adja ki szívét-lelkét ha színpadra lép!
A döntőbe jutó négy közül három
produkcióban érezhető volt ez a követelmény. Radics Giginek (akit éveken keresztül csak tizenhat évesnek ismertünk,
majd hirtelen felnőtt) „csak” az énekvirtuozitása nem volt elegendő a
győzelemhez. Nyilván ő Magyarország egyik legjobb női hangja, kvalitásai akár
túlívelhetnének a határokon is, egészen a nemzetközi élvonalig. De számomra
nagyon zavaró az őszinteség hiánya, mintha egy kivülről meghatározott, minden
részletben kidolgozott egyéniséget erőltetne magára, egy maszk mögé bújtatva
valódi énjét. Az „eurovíziós receptre” készült, virtuozitást megkövetelő
szerzeményt, amit légszomj-veszéllyel járó, túl sok, angol nyelvű szöveggel
spékeltek meg, Gigi tökéletesen előadta. Megjelenése, ruhája is tökéletes volt,
de-.
Még nehezebb szerzeményt és még
nehezebb feladatot vállalt fel az idei verseny nagy felfedezettje, Kanizsa
Gina. Az eredetien felépített, igényes akkordmeneteken ívelő, különböző ritmus szerkezetekbe
helyezett dal és a hibátlan előadás megérdemelte
volna a győzelmet. Csak ez a szerzemény egy kicsit „sok” az átlagos
közönségnek, ezt többször meg kell hallgatni, nem instant a hatása.
Kellemes meglepetést okozott a
fiatal Závodi-Berkes páros jól hangszerelt, modern hangzású, ihletett
produkciója. Sokan már előre féltik, hogy idő előtt elkapatja magát a már
zseninek kikiáltott Závodi Marcel. A zenében a kivételes tehetség korán
megmutatkozik és hogy kivételes tehetség, az is bizonyítja, hogy a magyar zenei
alkotókat jól ismerő Hajós András a Dalfutár sorozatába is beválogatta Marcelt.
Akinek a vezetékneve cseng ismerősen: az édesapja Závodi Gábor ismert
billentyűs, zeneszerző, szövegíró, producer, Demjén Rózsi zenekarának a
vezetője, többek között Rúzsa Magdival is évek óta együttműködik.
Jól tette a 2005-ös Megasztárban
bemutatkozó, majd Majka néhány nagy sikerű produkciójában jelentkező Pápai Joci
hogy visszavonult egy évre, azzal a céllal hogy megtalálja önmagát „semmilyen
zenei trendet és klisét nem követő” saját zenei egyéniségét. Az Origo című szerzeménye
megható erejű, új, de ősi, ötvözi a magyar népzenét, az autentikus cigányzenét
és a modern rapet. Nem tartozom az etno és a világzene kedvelői közé, de ez a
produkció, aminek művészi értékéhez jelentősen hozzájárult a Virág Alexandra
koreográfiája (a fiatal cigány lány a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatója)
már első hallásra, látásra lenyűgözött.. Teljesen megérdemelték a győzelmet,
amihez a több mint százezer szavazó juttatta és a megtisztelő feladatot, hogy
ők képviseljék Magyarországot a májusban sorra kerülő Eurovíziós
Dalfesztiválon.
Végre egy értékes, őszinte és
autentikus alkotás fogja képviselni a magyar zenét. Ami olyan orvosság amihez nincs
és nem is kell recept. Vény nélkül kapható, ha az ember jó helyen kutat.
http://egriemma.blogspot.rs/2017/02/papai-joci-esete-dallal.html :)
VálaszTörlés