Az alábbi
kacifántos bejegyzésből az derül ki, mi a kapocs a címbe foglalt francia király,
a mitológiai hős Apollón, Tieplo velencei barokk festő, Richelieu francia
bíboros, a tenisz és a képen látható festmény között.
A teniszkedvelők számára bizonyára
ismert tény, hogy ennek a sportnak az őse a francia jeu de paume nevű játék.
Franciaországban már a XIII. században játszották, single (1:1), double (2:2)
sőt három a három és négy a négy elleni változatban is. Hasonlóan mint a
teniszben a pálya közepén egy háló volt kifeszítve, a játékos (vagy játékosok)
két oldalt helyezkedtek el és elejében kézzel, majd ütővel egy labdát (a közepe
gyapjúból és kenderből készült amire báránybőrt tekertek) ütöttek át. Ebből a
játékból ered a mai tenisz eredményszámolásának (15, 30, 40) a magyarázata is.
A játékosok kezdő felállásban 60 lábra helyezkedtek el a hálótól, aki megnyerte
az adogatást 15 lábbal közelebb jöhetett, majd ismét 15 és 10 láb távolságra. Mind
a két fél tudott közeledni a hálóhoz, de 10 lábnál közelebbre nem. A játék a
XIV. századtól akkora népszerűségnek örvendett, hogy 1397 június 22-én Párizs
városa rendeletet hozott, hogy csak vasárnaponként szabad játszani, hétköznap
nem, mert a munka és a termelés kárára ment, hogy az emberek meccsekre jártak.
A jeu de paume aranykorát a XVI. - XVII.
században élte. 1527 november 9-én I. Ferenc király engedélyezte a profizmust
ebben a sportban, a legjobb játékosok hivatásszerűen űzték a játékot, amelyhez
immár külön stadionok, zárt fedelű csarnokok épültek. Egy feljegyzés szerint
1596-ban, az akkori Francia királyságban 250 erre a célra létesített
sportcsarnok létezett és 7000 (!) profi játékos.
A jeu de paume a legrégebbi sport,
amely világbajnokságokra tekint vissza. Az első VB-re 1740-ben került sor,
azóta is minden év szeptemberében Párizsban megrendezik. Mi több a játék 1908-ban
szerepelt a nyári olimpiai játékokon is, egy bizonyos Jay Gould nyerte meg az
aranyérmet.
Lehet, hogy sokak számára, akik
Párizsban jártak ismerősnek cseng a Jeu de Paume kifejezés mégpedig a híres
múzeum neve alapján. Igen, a Tuileries park sarkában, a Concorde térnél álló,
mintegy 1200 m2 felületű épület is pályának épült 1861-ben, de 1909-től
kiállítóteremként használták. Az elejében külföldi képzőművészet bemutatására,
1947-től 1986-ig viszont itt kapott helyet az imporesszionisták múzeuma.
Párizsi tanulányaim idején (1982-83) az impresszionista festészet nagy
szerelmeseként hetente meglátogattam...
A fent látható festmény Giovanni
Battista Tiepolo (1696-1770) ismert velencei barok (rokokó) festő alkotása,
címe Hüakintosz halála, a 287x232 cm méretű festmény eredetiben a madridi
Thysse-Bornemissza múzeumban lóg a falon. A festményt egy bizonyos Guillaume de
Lippe-Schaumburg nevű herceg rendelte a festőtől. Tiepolo tudta a megrendelőről
hogy imádja a jeu de paume játékot, sőt maga is rendszeresen játszik, ezért „egy
kis részlettel” módosította az eleve mitológiai tárgyú történetet. Hiszem, hogy
sokan ismerik a festmény címébe foglalt mitológiai történetet, de röviden
ismertetném: lényegében, mai durva kifejezéssel élve egy buzi történetről van
szó, Apollón, Zeusz és Lékó gyermeke, a költészet, a zene, a tánc,
a művészet és persze az íjászat istene, noha voltak nőnemű kapcsolatai is,
AC/DC alapon beleszeretett a jóképű Hüakinthosz spártai hercegbe. Hogy a baj még
nagyobb legyen Hüakinthoszba (leegyszerűsítve: Jácint) beleesett Zephürosz is,
aki pedig, mint tudjuk, a szelek istene, vagyis a meteorológiai tárca tartozott
hozzá. Egy napon Apollón és Jácint jobb dolguk híján a diszkoszvetést
gyakorolták. Zephürosz, akinek szerelmét Jácint nem viszonozta, hanem inkább a
szintén kockahasú Apollónnal ápolt viszonyt, sértődöttségében és dühében az eldobott
diszkoszra rossz szelet küldött, amitől a sporteszköz felgyorsult és szétroncsolta
Hüakinthosz koponyáját. A kiömlő véréből pedig egy vörös színű jácint nőtt ki.
Tiepolo mint említettem ba..kódásból
átkomponálta a történetet, a szerelmesek nem diszkoszt, nem is frizbit dobáltak egymásnak, hanem jeu de paume-ot játszottak, Hüakinthoszt nem diszkosz, hanem egy labda találja fejbe a képen látható is több gyilkos labda, valamint egy ütő. Tiepolo Velencében úgy tudta,
hogy a labda fából készül, ami, ha egy rossz szél felpörgeti akár szét is
roncsolhatja valakinek a fejét. Teniszlabdával ilyesmi, persze nem történhet
meg, hiszen hányszor látjuk különböző tornákon, hogy a több mint 200 km/h
sebességgel szervált labda fejbe találja az oldalbírót és még egyikük sem halt
bele...
Hogy kerül a történetben XIII.
Lajos?
A festmények Richelieu (1585 – 1642)
rendelésére készültek, de amint a művészet történelem lejegyezte a bíboros nem
sokáig gyönyörködhetett a művekben, ugyanis főnöke, XIII. Lajos király (1601 –
1643) kihívta egy jeu de paume meccsre, melynek a tétje a festmények voltak. A
bíboros veszített. A döntő tie-breakban beleakadt az ütője a reverendába.
És
hol kapcsolódik Đoković a
történetekhez?
A
tenisz allegóriájaként.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése