2017. július 23., vasárnap

Amikor megérkezik a párizsi gép


Azoknak, akik vasút mellett laknak, az elhaladó vonatok életük ritmusának részévé válnak. Reggel hatkor a zentai gyors zakatolására ébrednek, a 7.10-kor elhaladó  csantavéri sinbusz figyelmeztet, hogy ideje elindulni a munkára, az ebédet akkor kezdik miután elrobog a nemzetközi vonat és megszűnik az evőeszközök csörömpölése a tányérban, este pedig akkor térhetnek végre nyugovóra, amikor az éjféli személyvonat is eldübörög.

A fenntiekben érintett helyzet a vasúti közlekedés állapotai miatt Vajdaságra nem jellemző, viszont Japánban vagy az Egyesült Királyság területén, ahol pontosan közlekednek a vonatok, annál inkább. A mi lakásunktól viszonylag távolabb esik a vasút és a hat percenként kattogó HÉV szerelvény vonala is, ám pontosan a fejünk felett húzódik az a légi folyosó amit a Budapestre érkező repülők használnak, ha a Liszt Ferenc repülőtéren a nyugat felőli leszállást rendelik el. A Flightradar24 nevű applikáción pontosan látható, hogy az Esztergom és a repülőtér közötti egyenes vonal lakásunk felett halad át. Ha a repülő nem északi irányból érkezik, Solymár magasságában kanyarodik rá erre a légi folyosóra, a 10-es út felett. Az épületünknél általában 1100 méter magasságban és 430 km/h sebességgel repül, a Kacsóh Pongrác kereszteződésnél 730, a Róna utcánál 640 méterre csökkenti a magasságát, a Kozma utcai köztemető felett már csak 300 méteren halad át, itt már nagyon hangos, persze, azokat akik ott „laknak” nemigen zavarja már.

Az említett applikáció nem csak a magasságot, sebességet mutatja, végig lehet követni honnan szállt fel, milyen folyosókon haladt, hová repül, mikor fog megérkezni, látható a gép fotója, továbbá adatokat közöl a repülőgép tipusáról, lajstromjeléről, tulajdonosáról éppen csak a légikisasszonyok portréit nem teszik közzé.

Amikor ráérek a teraszról figyelem a gépeket, nem csak a leszállni készülőket, vagy azokat, akik éppen felszálltak és kaptatják a magasságot, hanem az áthaladókat is. Az utóbbi napokban rengeteg a charter járat, főleg Észak-európai országokból indulnak, görögországi célponttal. Valamelyik este megjelent egy olyan gép, amelyik egy számomra teljesen ismeretlen városból szállt fel, Vaxjöből (a térképen megtalálltam, hogy svédországi város Stockholm és Malmö között) és Tuzlára tartott. Feltehetőleg a jugoszláv háború elől elmenekült bosnyákok és leszármazottai érkeztek nyári szabadságra.  (Itt kell zárójelben megjegyzem, hogy nem én voltam az, aki a minap lézerrel elvakította valamelyik leszálló gép pilótájának a szemét és amiről hírt adtak az újságok! Fontosnak tartom ezt kijelenteni, nehogy úgy járjak, mint az az egyetemista, aki megtalálta a hibát a BKK informatikai rendszerében).

Mostanság kedvtelésből figyelem az acélmadarakat, 37 évvel ezelőtt viszont kötelességből tettem. A katonaságban légelhárító egységnél védtem az akkori haza légiterét. Remélem, hogy ennyi év távlatából nem árulok el hadi titkot, hogy Tito marsall halálát megelőző hónapokban, majd halála után is, a hadsereget fokozott készültségbe helyezték, jómagam sorstársaimmal a belgrádi repülőtér biztonságára ügyeltünk néhány kilométerre a reptér előtt. Szinte naponta rendeltek el riadót, amikor percek alatt el kellett foglalni a helyet az ágyún. Ezek többnyire gyakorlati jellegű riadók voltak, de megtörtént az is, amikor délidőben a bablevest kellett otthagyni, mert észak felől „betévedt” egy VSZ-hez tartozó MIG-23. Északi szomszédaink is tesztelték a készültségünket. Az ellenséges gép nem jutott el látókörünkbe, de arról meggyőződhettünk, hogy a nem messze lévő katonai repülőtérről rekordrövid idő alatt felszálltak a mi MIG gépeink. Amikor  a Főparancsnok elhunyt, temetésére többszáz küldöttség érkezett. Egymás után ereszkedtek landoláshoz a fejünk felett a különjáratok. Olyan közel, hogy az ágyú optikai célzóberendezésének nagyításában a pilótákat is láttuk. Az ágyúk persze nem voltak csőre töltve, kellemetlen lett volna ha valamelyik elnöki gépet tévedésből ("véletlenül nyomtam meg a gombot, beleakadt a kezem,  jebiga!") eltaláljuk...

Itt tartottam egy kis szünetet, kinn voltam a teraszon. Most már kellemes a hőmérséklet, a Pilis felől friss fuvallat érkezik. És a 23.10-es párizsi gép. Abba is hagyom az írást. Ideje lefeküdni.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése