Megengedheti-e a magának bárki is
tiszta lelkiismerettel, hogy jó vagy rossz minősítéssel (művészi) alkotás
felett ítélkezzen? Hiszen minden az ízlés kérdése és legfeljebb tetszésünket
vagy nemtetszésünket fejezhetjük ki. De gustibus non est disputandum –
figyelmeztet a latin közmondás, aminek nem az a szó szerinti jelentése, hogy
Guszti autóbuszára ne szálljunk fel, hanem: az ízlésekről nem kell vitatkozni.
Mert különbözőek.
Vannak akiknek foglalkozása, hogy
művészeti alkotásokat értékeljenek, mondjanak véleményt. A kritikusok. Teszik
ezt bizonyos elfogadott értékrend alapján felállított mércék szerint. Hivatásuk
követeleménye, hogy a tárgyilagosságra törekedjenek és indokolják meg
érvelésüket. Ennek ellenére közülük sokan nehezen tudnak felülkerekedni a
személyes ízlésükön és ilyen esetben az a tisztességes részükről, ha
értékelésükben kimondják: nekem (nem) tetszett. A publikum pedig vagy
figyelembe veszi, vagy nem a kritikus véleményét és a látottak, hallottak,
olvasottak alapján megformálja a magáét.
Persze, léteznek olyan
produkciók, amikor nem kell profi kritikusnak lenni ahhoz, hogy felismerjük az értékek
hiányát. Amikor a mű a legalapvetőbb
követelményeket és mércéket sem elégíti ki. Például zenei produkció esetén a
hamis vagy hamiskás ének. A nem kívánatos „vendéghangok”. Más kérdés, hogy ez
mennyire zavarta az előadás összességét és valóban voltak-e hamis hangok vagy
csak a vájtfülűségét bizonyító értékelő vélte hallani. Lehet, hogy másokat nem
zavart. Jut eszembe az LGT egykori dala „Sose mondd a mamának azt, hogy hamis a
hangja...mert ő nem is úgy hallja”. Ez persze, már szélsőséges és nem nyilvános
esetekre vonatkozik, amikor tapintatlanság valakire rászólni, hogy hamisan
énekel. Hasonlóan mint amikor valaki ritmusérzék nélkül táncol. Bizonyára a
kedves Olvasó is felfigyelt arra, hogy azok a személyek, akiknek nincs ritmusérzékük
nagyon is szeretnek táncolni és egyáltalán nem zavarja őket, hogy egy kicsit
hamarabb vagy később lépnek. Különösen ha a pár mindkét tagjára jellemző ennek
az adottságnak a hiánya. Láttam már többször ilyen esetet, amikor a táncos pár
vígan és boldogan végigtáncolta az egész mulatságot saját ritmusuk szerint. És
olyan határozottan, hogy én mind zenész, őket figyelve elkezdtem kételkedni,
hogy pontosan játszok-e...
Sokkal nehezebb tárgyilagosan
értékelni egy képzőművészeti alkotást. Mert, kifejezettebben mint a zenében, minden
lehet a műfaj, az irányzat és a stílus kérdése. Ilyen esetekben azt kell(ene)
meglátni, hogy az alkotó következetesen alkalmazza-e egy adott stílus jellemzőit,
vagy képzetlenségéből fakadnak a szemet szúró részletek. Engem például
kifejezetten irritálnak a giccses, fejből (nem konkrét látványból eredő)
tájképek. De sokaknak éppen az ilyen képek tetszenek és szívesebben nézegetik
hálószobájuk falán mint egy értékesnek tartott non figuratív alkotást. És
értékelem Rokon Ilonka művésznevű vajdasági alkotót, aki a giccsel művészi
szinten foglalkozik.
A színház már érzékenyebb pálya.
A valamikori „békeidőkben”, amikor a színjátszás sokkal fontosabb szerepet
töltött be a társadalmi életben, a színikritikus (drámai túlzással) az élet és
a halál ura volt. Egy előadást, rendezőt, színészt, de főképp színésznőt az
egekbe magasztalhatta és a sárba tiporhatta. Manapság az elit a sportot minden
tekintetben a színjátszás elé helyezte, ami érthető is, hiszen sokkal nehezebb
megérteni és véleményezni egy előadást mint egy foci meccset. Ezen kívül a
színház megkövetel egy bizonyos szintű általános műveltségen kívül egy
viselkedési kultúrát is, rossz szemmel nézik, ha valaki hangosan szurkol,
bekiabál és szotyizik előadás közben.
Ha színházba nem is igen járnak a
zemberek, filmeket azért néznek. És olvasnak film kritikát is, vagy legalább
ismertetőt, hogy választani tudjanak. A filmkritikus szakma magasabb szinten
veszélyes foglalkozás, hiszen a filmgyártás milliókba kerül és a kritikusok
negatív értékelésének súlyos következményei lehetnek. Különösen a filmgyártás
őshazájában, ahol százmillió dollárokról van szó. Éppen ezért gyanítom, hogy az
igazán befolyásos filmkritikusok esetében van az a pénz amiért elmagyarázzák,
hogy egy film miért jó, miért kell megnézni és az átlagos néző, akinek eltérő a
véleménye, vessen magára.
Addig jó, amíg a megmondó emberek
segítenek egy alkotás megértésében, de nem akarják eleve ráerőltetni
véleményüket a közönségre. És addig tűrhető, amíg a művészeti alkotás területén
maradnak. Akkor kezd veszélyes lenni, amikor a társadalmi és a politikai életben
jelentkeznek a megmondó emberek. Nem segítő, hanem befolyásoló, meghatározó
szándékkal. Olyan „grémiumok”, akik
felhatalmazva érzik magukat, hogy kötelező értékű jó és rossz minősítéssel
ítélkezzenek. Akik teljesen leszűkítve meghatározzák a kötelező színeket,
hangnemet és a követendő ritmust. És nem tolerálják azokat, akik nem
komplementáris színeket használnak, akik szerintük hamisan énekelnek, vagy
nincs érzékük az adott ritmushoz. Azokat, akik inkább felszállnának Guszti autóbuszára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése