Neki lényegében felesleges lenne
a többiekkel együtt felmenni a színpadra. Hiszen tizenkét percig, ütemben mérve
a 120. taktusig semmi dolga. De a szimfonikus zenekaroknál az a szokás, hogy
mindenki elfoglalja a helyét, akkor és annyit játszik, ahogy a kottában a
zeneszerző meghatározta.
Ő is felmegy a zenekar többi tagjával,
elfoglalja helyét az utolsó sorban, hallgatja az annyiszor hallott szimfóniát. Magában
megállapítja, hogy az első hegedűs ma este egy kicsit gyengébben teljesít, ami
látszik a karmester arckifejezésén is, szemét a csinos csellós nőn legelteti...
A 80. taktus körül óvatosan a kezébe veszi hangszerét. Ilyenkor eszébe jut
mindig a rémálma, hogy kiejti és az ő hangszere, éppen akkor, amikor csak a
hegedűk játszanak visszafogottan, pianóban, nagy csörömpöléssel végig gurul az
utolsó sorból a karmesteri emelvény elé.
A századik ütemnél a karmester
egy pillantással jelzi, hogy készülhet. Ekkor feláll, vigyáz arra, hogy a
székét ki ne rúgja maga alól. Itt már ő is figyeli a kottába jegyzett
szünetjeleket. A 119. ütemben a mellette ülő dobos egész ütemnyi pergetéssel
vezeti fel az ő pillanatát, amikor a 120. taktusban, az első számolásra,
pontosan amikor a dobpergetés fortissimóban megáll és a karmester mindkét
kezével reá nézve beint, határozottan egymáshoz csapja a két cintányért. Majd
olyan mozdulattal, mint ahogy a felszolgáló pincérek jobb éttermekben leveszik
a tálról a fedőt, széttárja a tányérokat, hogy a hangszerén keletkezett hang
frekvenciái minden irányban erőteljesen terjedjenek a hangversenyteremben.
Sokan vitatják, de nagy
felelőséggel jár ez a munkakör. Az egyik nagybőgős két hete szóvá tette, hogy
ugyanannyi fizetésért kevés szünettel, szinte egész este játszik, ami
fizikailag is kimerítő, miközben a cintányéros végigüli a koncertet és összesen
hatszor szólaltatja meg hangszerét („ha egyáltalán hangszernek lehet nevezni a
cintányért!”). A cintányéros ellenpéldaként a Radetzky indulót hozta fel, ahol
gyakorlatilag az egész számot a dobos és az ő játéka határozza meg, de meggyőző
érvként a pontosságot emelte ki. Könnyebb folyamatosan játszani, kevesebb
szünettel, mint amikor a kotta szinte csak szünetekből áll és óriási felelősség
pontosan, sem hamarább, sem később összeütni a rézből és nem cinből készült
tányérokat.
A cintányéros, vagy réztányéros
szakma majdnem akkora koncentráció képességet követel meg, mint a mesterlövész
szakmája. Akinek szintén ki kell várni a legmegfelelőbb, egyetlen pillanatot,
amikor leadja a lövését. Se hamarabb se később, pontosan akkor, amikor a
célkeresztbe be tudja fogni a terrorista fejét és végezni vele. A nem gyilkos
lövés legalább akkora hiba, mint amikor a cintányéros elejti a hangszerét, mert a
terroristának jut lehetőség, hogy aktivizálja a testére rögzített bombát és felrobbantsa
magát a fogva ejtett túszok között.
A legmagasabb fokú koncentrációt
követelő szakmák közé tartozott, amikor az igazi, vissza nem térő egyetlen
pillanatot kell kivárni és reagálni, az egykori fotoriporterek munkája. Mondom
egykori, mert a mai fotósoknak könnyebb a dolga, a Pillanat előtt már
elkezdhetik a sorozatlövést (mesterlövészeknél ez már maszatolásnak számít) és
utólag a sorozatból választhatnak. Vagy videofelvételt készítenek és
kimerevítik a Pillanatot. Az egykori fotósoknak erre nem volt lehetőség.
Készíthettek ugyan a jobb mutatóujjuk fürgeségétől függően több felvételt, de
nem túl sokat, mert a fényképezőgépben lévő filmen mindenképpen hagyni kellett
helyet arra az esetre, ha kiderül, hogy az elkapott pillanatot még érdekesebb,
fontosabb pillanat követte. Példa: ökölvívó mérkőzésen követelmény, hogy a
fotós a KO-t elkapja. Amit nem tud előre, hogy bekövetkezik-e, ki kit üt ki,
mikor (ki gondolt arra néhány évvel ezelőtt, hogy azon a bizonyos Nagy Meccsen
Kovács István Koko kerül a padlóra?!), hányadik menetben? Megtörténhet ritka
esetben, hogy a kiütést sikerült elkapni, a fotós a nála lévő fényképezőgépekben
lévő filmeket kilőtte és nem maradt lehetőség, hogy lefényképezze, amikor a
kiütött ökölvívó edzője felháborodásában a bírót küldi egy bal horoggal a
padlóra. A legizgalmasabb pedig az, hogy az egykori fotósok mindaddig nem
tudták, hogy sikerült-e a legfontosabb pillanatot megörökíteni, amíg a film nem
került előhívásra!
A fentiekben említett szakmák
felelősségével és követelményeivel ugyan nem mérhető, de hasonló feladatot
látott el az a személy, akit az utóbbi napokban a vízilabda mérkőzéseken a
medence szélén láttunk (sajnos, a tévéközvetítések ezt a fontos részletet nem
mutatták). Az említett személy konkrétan a Hajós Alfréd uszodában egy piros
pólóba és piros rövidnadrágba öltözött alkalmazott volt (nem tudom, hogy a
piros szín követelmény-e a szakmában), akinek szintén, egy adott pillanatban
egy nagyon fontos feladatot kellett elvégeznie. Ő volt az, aki a medence
széléről a kellő pillanatban, kellő határozottsággal és gyorsasággal egy madzag
segítségével a medence aljára húzta azt a kosárt, amelybe – a medence pontos
közepén – a labdát helyezik kezdésnél. A pirosba öltözött személy ezt a munkát
minden mérkőzésen, minden negyed kezdetekor hibátlanul elvégezte. Mert elvben
vitás helyzetek is felmerülhettek volna, ha például túl korán lehúzza kosarat
és a hullámok a labdát közelebb paskolták volna az egyik csapat felé. Vagy ha
elkésik, vagy nem eléggé gyorsan húzza a madzagot és valamelyik játékosnak
beleakadt volna a lába kosárba.
Ilyen nem történt. Látszott, hogy
ezzel a feladattal megbízott alkalmazott fel volt készülve, nagy tapasztalattal
és koncentrációkészséggel rendelkezett, egyszer sem tévedt. Most miután
befejeződött a vízilabda VB-torna ő teljes egészében elégedett lehet az
elvégzett munkájával. Nem rajta múlott a VB döntő elvesztése...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése