Luca
napján egy rövid elmélkedést közöltem a FB-on a finnyáskodó fanyalgókról, arról
az emberi jelenségről, hogy mindig akad olyan aki mindenben kivetnivalót talál,
aki, mint, ahogy a mondás tartja a kákán is csomót keres. Időközben blogom
egyszemélyes szerkesztőségét felkereste egy ilyen habitusú személy, akinek már
a szülészeten a bölcsőjét dislike jellel jelölték, mert az anyatejhez kakaót
kért, akinek soha semmi nem tetszik, nem ízlik, egy javíthatatlan szkeptikus, aki
nem hisz senkinek, semmiben és semminek sem tud örülni. Számára az írásomban
felvetett nemtetszések teljesen érthetőek.
Az alábbiakban megismétlem eredeti
elmélkedésemet, majd pedig az általam felvetett példákra Szkepi úr magyarázatait.
Minden
idők egyik legjobb könnyűzenei szerzeményének a Beatles-együttes világhírű
Yesterday című számát tartják. A Youtube-on a legnagyobb nézettséget egy eredeti, élő felvétel érte el, amelyet 9,9 millióan néztek meg, 53
ezren lájkolták is, mintegy ezer látogató viszont a dislike jellel nemtetszését
nyilvánította. Biztosan okult belőle Paul McCartney is.
Legendás szerzeménynek számít az Animalstől A felkelő Nap háza, ezt
bizonyítja az érdeklődés is: 199 millióan kattintottak rá, 960 ezer kedvelőt
számlál, de ott van 32 ezer negatív jelzés is. A Queen-együttes Bohém rapszódiáját a megosztón 467 milliószor hallgatták meg,
kapott 2 millió lájkot és 83 ezer lefelé mutató jelet.
Vivaldi Négy évszaka is szép eredményt produkál, a 151 millió
látogatóból 623 ezernek el is nyerte a tetszését, 29 ezer vájt fülűt viszont –
a szerzemény hallatán – úgy tűnik, csalódás ért.
Gondoltam,
hogy legalább a minden idők 10 legszebb brazil gólja egy olyan gyűjtemény,
amely osztatlan sikert arathat(na), de nem így van: 2,3 millióan nézték meg,
hatezernek kimondottan tetszett, viszont 491 focirajongó (feltételezem, hogy
argentin) a nemtetszését fejezte ki. A tanulság, hogy mindig akad olyan, akinek
semmi sem eléggé jó.
Vegyünk egy hazai (durva) példát is: Nemzeti
himnuszunk hivatalos verziója, a Himnusz szövegével, 1,1 millió kattintást
jegyez, ötezren kimondottan jónak is találták, viszont 500 ember még a Himnusz
hallatán is késztetést érzett arra, hogy a lefelé fordított hüvelykujj jelet
nyomják meg.
Szkepi úr magyarázata:
1.
Yesterday. Hogyan
lehet az egekbe magasztalni egy szabálytalan szerzeményt? Mindenki tudja, hogy egy zenei mondat 8, esetleg
12, de mindenképpen páros számú ütemből áll. Az említett szerzemény verse-je
pedig csak 7 taktusból! Tessék megszámolni! Ilyen hibáért még Beethovent is,
hazazavarták annak idején a zeneiskolából. Kevésbé köztudott, hogy a Brit
Konzervatív Zeneszerzők Egyesülete a szerzemény megjelenése után kötelezte Paul
Mc Cartney nevű liverpooli lakcímmel rendelkező elkövetőt, hogy záros határidőn
belül végezze el a korrekciót, írja meg és rögzítse a hiányzó nyolcadik ütemet.
Jóindulatukat bizonyították azzal, hogy nem kötelezték az elkövetőt, hogy a 7.
ütem után írja meg a nyolcadikat, bárhova beapplikálhatta volna, akár a 4.
taktus után is. Mc Cartney az adatpótlásnak, illetve ennek felhívásnak azóta
sem tett eleget, ezért az említett Egyesület tagjai kötelesek bárhol, bármikor,
ahol elhangzik ez a selejt (fércmű)
nemtetszésüknek hangot adni.
2.
Felkelő Nap háza. Szkepi
urat súlyos egyéniségfejlődési zavarokat okozó gyermekkori kudarcra emlékezteti,
s feltételezi, hogy ezzel nincs egyedül, hogy még legalább 32 ezren jártak
hasonlóan mint ő. Idézem: “ A 60-as évek
végén, miután ez a szerzmény megjelent, minden tábortűz mellett, minden baráti
összejövetelen, utcai zenélgetésen elmaradhatatlanná vált a zeneszám eljátszása.
Első hallásra egyszerűnek tűnt, a-moll, C-dur, D-dur, de a negyedik akkordként
a már nehezebben megfogható F-dur következik. Úgynevezett barré akkord, ahol minden húrt le kell
fogni. Nekem mint kezdő amatőr
gitárosnak ez nehezen ment és mindig megakadtam a D-dur után, ami a közönség
csalódását váltotta ki. Pedig az F-dur helyett lehetett volna egy egyszerűbben
megfogható d-moll…”
3.
A Queen esetében a zenekar
nevével van a baj. Hogy lehet Királynőnek nevezni egy olyan együttest, melynek
nem tagja a Királynő? Sőt, a tagok egyike sem hasonlít sem II. Erzsébetre, sem
Viktória, sem korábbi más királynőre. A bohém rapszódia ezenfelül a királyságra
nem jellemző jelenséggel foglalkozik, van például egy olyan vers sor, hogy
“Könnyen jött, könnyen ment!” Ez sértő a Birodalomra, hiszen évszázadok kemény
küzdelmei során gyarapodott és minden
brit alattvaló nehezen fogadja el a régi fény és terület elvesztését!
4.
Vivaldinál a Nyár tétel kifogásolható.
A szerzemény hallatán egyáltalán nem jön át az a hőség, ami erre az évszakra
jellemző, különösen a globális felmelegedés óta.
5.
A futballkedvelők még
mindig ámulattal nézik újra R. Carlos szabadrúgásból, negyven méterről bal
külsővel lőtt gólját Franciaország ellen. Amikor a labda elsuhant a sorfal
mellett majd irányt változtatott és bevágódott a felső sarokba. Azóta argentín
szakértők kielemezték, hogy a labda száguldásának ívét egy hirtelen feltámadt
szél változtatta meg és az is hozzásegített, hogy a stadionban, a lelátókon
kinyitottak egy kijárati nagykaput amitől huzat keletkezett.
6.
Nehéz ezt kimondani, de
labdarúgó válogatottunk évtizedek óta tartó sikertelenségéhez, hanyatlásához a
Himnusz is hozzájárult. A nemzeti himnuszok általában induló jellegűek és
feltüzelik a játékosokat, vegyük például a franciákat, akiket a forradalmi
Marseillaise küld csatába. A mi játékosaink pedig a szöveget énekelve, magukba
roskadva azon tépelődnek, hogy vajon megbűnhődték-e már eléggé a múltat és a
jövendőt. És ha nem? Milyen bűnhődés vár még rájuk? Ilyen nyomasztó
gondolatokkal, ilyen lelki teherrel pedig nem könnyű eredményesen játszani.
Szkepi úr a végén hozzátette, hogy még
számtalan dislike-nak az okát meg tudná magyarázni, most azonban időzavarba
került: megpróbál magának megfelelő karácsonyi ajándékot találni, de attól
tart, hogy hasonlóan mint a korábbi években, ez az idén sem fog sikerülni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése