Giorgione: A fekvő (alvó) Vénusz
A
művészettörténet a Vénusz festményeket két alapvető csoportba osztja. Az egyik az
„anadyomen”, azaz, a vízből (tengerből) kiemelkedő, a másik pedig a fekvő
(alvó, elszunnyadt) Vénusz. Ezeken kívül, mint ahogy a továbbiakban kiderül,
van nem kevés alkotás, ahol a Szerelem istennője tükörrel, vagy tükrökkel
jelentkezik és Vénusz valakivel (Marssal, Adonisszal, a gráciákkal, a legjobb
haverommal, stb).
Az anadyomen festmények közül az első és a
legismertebb a fentiekben tárgyalt Vénusz születése, a fekvő Vénuszok közül
pedig az első remekművet az úgynevezett
„érett reneszánsz” egyik nagy mestere Giorgione festette meg (az itt látható kép önarckép, a budapesti Szépművészeti múzeumban tulajdonában van!).
„érett reneszánsz” egyik nagy mestere Giorgione festette meg (az itt látható kép önarckép, a budapesti Szépművészeti múzeumban tulajdonában van!).
Át kell lovagolnunk Firenzéből
Velencébe.
Az olasz „cinquecento” első nagy
mesteréről keveset tud a művészet történelem. Még a neve sem egyértelmű.
Giorgio Bartarelli vagy Vedelago vagy Castelfranco, de az is lehet, hogy nem
Giorgio, hanem velencei tájszólásban Zorzinak hívták… A Giorgione Nagy
Giorgio-t jelent (ami hírnevére, de termetére is utal) „velenceiül” Zorzon.
Vagy Vadelagoban vagy Castelfrancoban született (mind a két városka Velence
környékén található, Veneto tartományban), vagy 1477-ben vagy egy évvel később.
Ennyi bizonytalanság után érthető, hogy vita tárgya munkássága is, annál is
inkább, mivel egy kivételével nem szignálta egyik festményét sem! Zsenialitása
viszont kétségkívüli. Bellinitől tanult,
majd a Velencében haknizó Leonardo volt rá hatással, őt pedig Tiziano vallotta
mesterének.
Igen, Boticelli Vénusz és Mars című
képén is hever az istennő, de felöltözve. Giorgione Vénusza szűzanya meztelen
és testtartása az a prototípus, amit utána még számos festő saját értelmezése
szerint megfestett. Mint ahogy majd látni fogjuk, mindegyik
képen, hasonlóan mint a Vénusz születésén is, a lány bal keze a nemi szerve körül matat. Írom: a lány, mert, annak ellenére, hogy a kép címe Vénuszt jelöli meg, a képen látható személy, beleértve a környezetet is teljesen profánnak tűnik, semmi sem utal istennői mivoltára. Azt már nem én mondom, hanem több kritikus is, hogy a lány bal kezével magához nyúl. Ezek szerint tulajdonképpen becsukott szemmel önkielégítést végez. Diszkréten. Magányában.
képen, hasonlóan mint a Vénusz születésén is, a lány bal keze a nemi szerve körül matat. Írom: a lány, mert, annak ellenére, hogy a kép címe Vénuszt jelöli meg, a képen látható személy, beleértve a környezetet is teljesen profánnak tűnik, semmi sem utal istennői mivoltára. Azt már nem én mondom, hanem több kritikus is, hogy a lány bal kezével magához nyúl. Ezek szerint tulajdonképpen becsukott szemmel önkielégítést végez. Diszkréten. Magányában.
Hogy Giorgione mire gondolt, milyen
szándékkal festette meg, nem tudni. Azt róla lejegyezték, hogy nem volt egy
szégyenlős alkat, a szemérmesség távolt állt tőle, szerette a földi
élvezeteket, nagy nőcsábász hírében állt, ő vezette be tanítványát Tizianót is
ezekre a vizekre…
A festmény melynek mérete szinte
életnagyságú (108,5 x 175) már az új technológiával készült: olajfestékkel
vászonra. Kortársai többnyire még mindig inkább temperával festettek, Giorgione
az olajat preferálta, s ennek köszönhető többek között Vénusz bőrének
porcelán-sima hatása.
Az Alvó Vénuszt a velencei mester
1510-ben festette. Ez volt utolsó alkotása, amit nem is sikerült befejeznie.
Fiatalon, 32 éves korában pestisjárványban elhunyt. A festményt Tiziano fejezte
be. Sokáig az egész alkotást Tizianónak tulajdonították, mert a háttérben
látszó táj szinte teljes egészében szerepel egy másik Tiziano festményen. A
művészet történészek 1930 óta egyetértenek abban, hogy az akt Giorgione műve,
esetleg a drapéria is, a többi Tiziano ecsetét dicséri. A modellre vonatkozóan
semmit sem sikerült kiderítenem. A művész túl gyakran cserélgette szeretőit,
modelljeit, nem ragaszkodott külön egy meghatározott „bellához” sem, nem
választott állandó múzsát akinek neve valahol fennakadt volna a bejegyzésekben.
Ki az Alvó Vénusz? Valamelyik szeretője.
A képnek egyébként kalandos utóélete
volt a XX. században. A II. világháború végén a szovjet hadsereg magával vitte
Drezdából, sokáig nem lehetett tudni hol nyugszik a nagy Szovjetunio területén,
melyik pártvezető libidóját ingerli. Végül 1955-ben egy moszkvai kiállításon
megjelent és a kiállítás után visszakerült a drezdai Gemaldegalerie Alte
Meister képtárba. Ma is ott látható.
Nem ismeretes, hogy Tiziano mikor
fejezte be mesterének alkotását, hiszen ismert tény, hogy festményeit szerette
pihentetni. Ha nem volt sürgős a megrendelés, volt amelyiket hónapok, sőt évek
után vett elő és folytatta. Ezt azért jegyzem meg, mert nem tudni, mennyi idő
után szánta rá magát, hogy megfesse a saját fekvő Vénuszát, az Urbinói Vénuszt, amely 1538-van
készült el. A művészet történelem szerint a két festményt egyidőben találták
meg.
Az
Urbinói Vénusznak a festészetben olyan jelentősége van, mint a Rock Around The
Clock szerzeménynek a rock zenében, vagy a Ford T modellnek az autó gyártásban.
Az alapötlet nem eredeti, de az eredmény mérföldkő a maga nemében. Tizian
ötvenévesen festette meg. Megrendelésre. A megrendelő Urbino hercege, névszerint
Guidobaldo Della Rovere, innen ered a festmény címében az Urbinói. A herceg
édesapja Francesco (…) már korábban vásárolt
festményeket Velence legnevesebb portré festőjétől. Guidobaldo beleszeretett a
(jobb oldali képen látható) La Bella (ami, mint ahogy azt mindenki tudja,
olaszul annyit jelent, hogy A Szépség, a preferánsz nevű kártyajátékban viszont
az a bella, amikor a játékosnak a kezében van egy színből a csikó mellett a
felső is, biztos ütés) című festménybe és azt kérte Tizianotól, hogy ugyanazt a
modellt fesse meg, de meztelenül! A művészek azt jól tudják, hogy megfelelő
tiszteledíjért a megrendelő minden kérése teljesíthető! Guidobaldo ekkor 24 éves volt, de már négy éve
nős. Nejével, Giulia Varanoval, aki a Camerino hercegnője címet viselte,
mindeddig a hálószobában csak szó szerint hancúrozhatott (esetleg). Átvitt
értelemben nem, ugyanis Giulia még kisiskolás korban, 11 évesen ment férjhez. A
jelzett évben Guidobaldo úgy ítélte meg, hogy a bűbájos kislány megért annyira,
hogy belekezdjenek az utódgyártásba. A festményt hálószobai használatra
rendelte. (A történetben egy kicsit furcsállom, hogy miért kérte a Mestertől,
hogy a Bellára hasonlítson? Arra az eshetőségre gondolt talán, ha nem sikerül
begerjednie? Abban az időben a pornócsatornák még nem voltak elterjedve és a Playboy
magazint hiába keresték az európai hajósok a néhány évvel korábban felfedezett
Amerikában. Maradtak a festmények, már aki meg tudta fizetni a festőt)
De térjünk vissza a mesterműhöz!
Tiziano Vénuszán még kevésbé lehet
felfedezni bármi részletet, ami mitológiai, istennői tartalomra utalna. Egy
csinos fiatal nő fekszik pőrén, nem a természet lágy ölén, hanem egy klasszikus,
korabeli, reneszánsz palotában. Nincs is egyedül. A háttérben két szolgálónő
szorgoskodik. Az ablakon keresztül látjuk, hogy estefelé járunk.
A nő hasonló pózban fekszik, a
különbség, hogy jobb karjával könyököl a párnán (nem a feje mögött áll) kezében
mirtusz és rózsa, a haja kibontva hullik jobb vállára. Mivel, hogy a
későbbiekben foglalkozunk még néhány Vénusszal, felhívnám a figyelmet a jobb
karján lévő karkötőre. A leglényegesebb különbség, hogy Tiziano bellája ébren van, sejtelmesen néz az őt szemlélő szemébe. Míg Giorgione Vénusza tisztább és ártatlanabb (ha csak nem fogadjuk el azt a magyarázatot, hogy csukott szemmel…) Tiziano modelljéből már sugárzik, ha diszkréten is, a szenzualitás.… És ott van a huncut bal kéz! Úgy tűnik Tizianónak megtetszett mestere, Giorgione utalása (ő meg lehet, hogy a Vénusz születésén látta) és a kéztartást, mozdulatot szinte átmásolta. Valószínűleg szándékosan nem pontos a másolat, a kéz feje ugyanis ezen a képen egy kicsit lejjebb került.
karján lévő karkötőre. A leglényegesebb különbség, hogy Tiziano bellája ébren van, sejtelmesen néz az őt szemlélő szemébe. Míg Giorgione Vénusza tisztább és ártatlanabb (ha csak nem fogadjuk el azt a magyarázatot, hogy csukott szemmel…) Tiziano modelljéből már sugárzik, ha diszkréten is, a szenzualitás.… És ott van a huncut bal kéz! Úgy tűnik Tizianónak megtetszett mestere, Giorgione utalása (ő meg lehet, hogy a Vénusz születésén látta) és a kéztartást, mozdulatot szinte átmásolta. Valószínűleg szándékosan nem pontos a másolat, a kéz feje ugyanis ezen a képen egy kicsit lejjebb került.
Ha Giorgione festményével
kapcsolatban nem is, itt viszont már határozottan állítják a hozzáértők, hogy
ez a nő bizony magához nyúl. Rona Geffen nevű művészettörténész meg is
magyarázza, hogy a festménynek konkrét vágyfelkeltő szerepe van és emlékeztet
arra, hogy a reneszánsz korban elterjedt az a hiedelem, hogy a fogantatás csak
orgazmussal együtt lehet sikeres. Állítólag az orvosok is javasolták a
feleségeknek – különösen olyan esetekben, ahol férjek nem ismerték vagy nem
alkalmazták a hosszú előjáték művészetét és önös érdekből vagy megfelelő
jártasság hiányában nem ügyeltek kellően partnerük igényeire – hogy a házastársi
kötelezettséggel járó művelet megkezdése előtt „melegítsenek elő”, hogy a
rárontó férjet már (mint a diesel-járművek esetében) „járó motorral” fogadják. És
sikerüljön „elmenni”. A másik hiedelem szerint a fogantatás pillanatában szép
női (vagy férfi) testre kell nézni, hogy a születendő gyerek is szép legyen.
A képnek olyan nászéjszakára készülő
hangulata érződik. A háttérben a szolgáló lányok (asszonyok) éppen csomagolják
ki a fiatal ara súlyos faládákban hozott nyoszolyáját. Tiziano, rá éppen nem
jellemző módon rendkívül alaposan és precízen festette meg a hátteret is, a
szolgálónők alakját, ruházatát. Az ágyon látható egy alvó kutyus (láttunk már
olyan filmeket, ahol az ilyen miniatűr állatka hasonló helyzetben nagyon
bosszantó és libidotörő tud lenni). A kutyusnak, ugyan úgy mint a mirtusznak és
a rózsának a házasélettel kapcsolatos szimbolikus jelentősége van. Érdekes
részlet, ha megfigyeljük, kiindulva a reneszánsz festők által annyira kedvelt
háromszögezésből hogy a Vénusz fején, mellén, kezén át vezető vonal és az álló
majd a guggoló szolgálónő fejein keresztül vezető vonal hol keresztezi egymást.
Igen, pontosan ott! És ott a kép közepe. Nem is hinné a kedves olvasó, hogy a
kép melyik részlete körül folyt szenvedélyes vita a kritikusok között! Név
szerint Erwin Panafsky és Daniel Arasse kritikusok arról vitatkoztak, hogy mi a
szerepe a kép bal felső negyedét elfoglaló sötét tónusú résznek. Függöny? Fal?
Sötétzöld függönynek indul balról de azután elveszíti függöny jellegét. Arasse
szerint se függöny, se fal. Semmi. Sötét szín a képkompozíció egyensúlyának
érdekében.
A festmény 119x165 méretű (a
megrendelő hálószobájában a rendelkezésre álló helynek megfelelően), ez is
Firenzében az Uffiziban csodálható meg. Akik élőben látják, és netalán
Drezdában látták Giorgione alkotását is, megállapíthatják a különbséget a két
női test színárnyalatai között is. Ez sajnos a reprodukciók által nem annyira
evidens. Ha az interneten a képek között rákeresünk egyik, majd másik
festményre csalódottan érzékeljük mekkora eltérések vannak a színekben. Melyik
az élethű?
Végül jogos a kérdés, hogy ha már a
fentiekben a megrendelés körülményeit annyire részletezem, hogy mennyire volt a
gróf elégedett. Milyen eredménnyel jártak? Házasságuk hat év után hozta meg a
gyümölcsét, egy kislány született 1544-ben, a Virginia nevet kapta. Guidobáló
felesége Giulia a szülés után három évre, 24 éves korában elhunyt. A herceg
újranősült. Nem a La Bellával.
Ki volt A Szépség, a La Bella?
Abból az alkalomból, hogy 2011-ben befejezték a firenzei Pitti palotában lévő La Bella festmény restaurációját, felmelegítették azt a témát is, hogy kit is ábrázol A Szépség (erről a Firenzei helyi portálon olvastam). Felmerült több név is, leginkább Isabella d’ Este hercegnő neve.
Nem rohanhatunk el csak úgy ez a név
mellett, hiszen Isabella d’Este (Ferrara, 1474 május 20. – Mantova, 1539
február 13) a kor egyik legismertebb és legbefolyásosabb
személyisége volt, az olasz reneszánsz Első Hölgyének (Primadonna del Rinascimento) számított, a spanyol főnemesi felmenőkkel is
rendelkező nagy múltú Este család sarja. „
Sia bella, gentil, cortese e saggia” (gyönyörű, szivélyes, kedves és okos)
– áll egy róla szóló korabeli verssorban. Utazásunk elején már szó volt a
Medici családról, amely Firenzét uralta, az Este családhoz Ferrara, Modena tartozott,
a Gonzagua család Mantova urai voltak, a Sforza család pedig Milánót tudta
magának. Isabelle d’Este annak a Nicolo
III d’Este-nek az unokája, aki lefejeztette a gyönyörű szép feleségét,
Parisinát és az egyik fiát, mert egymásba szerettek (a történetet elmeséltem
Homéroszi kapocs c. regényemben).
Isabella (baloldali kép, Tiziano alkotása)
mindössze hat, húga Beatrice (alsó kép, Ambrogio de Predis festette
1490-ben) pedig csak öt éves volt, amikor szülei megegyeztek egyrészt a
Gonzagua szülőkkel, másrészt pedig a milánói Sforza szülőkkel, hogy gyerekeik
révén összehozzák a három nemes és tehetős családot. Az első lakodalomra 1490
február 12-én került sor, Isabella, az ara 15, a férj, II. Francesco 23 éves
volt. Isabella Mantovába költözött, később nyolc gyermeket szült. Beatrice és
Ludovic Sforza házasságát 1491 január 18-án tartották meg. Ebből a házasságból
két gyermek született, Beatrice a harmadik gyermek szülése közben 1497-ben, 21
éves korában elhunyt.
Mind a két nővér tevékenyen kivette részét
a közéleti és különösen a kulturális életből, bőkezűen támogatva a művészeket,
tudósokat. Beatrice Milánóban Leonardo da Vinci útját egyengette, Isabella
környezetében pedig olyan festők alkottak mint Raffaello, Andrea Montegna,
Tiziano, Correggio. Nem csak támogatták a művészeket, maguk is művelték. Isabelláról
lejegyezték, hogy elragadóan játszott húros hangszereken, verseket írt, verseit
meg is zenésítette. Legjobban azonban kifinomult ízléséről volt híres. Nem csak
a műalkotásoknál számított a szava, ő volt a kor divat diktátora. Egy anekdota
szerint az udvarára ellátogató külföldi diplomaták igyekeztek jegyzeteket és
rajzokat készíteni, hogy országukban elmondhassák, bemutathassák, mi a divat
Itáliában, hogyan volt felöltözve Isabella, milyen volt a palota berendezése,
milyen zenét játszottak, milyen festményeket láttak…
Isabella nagyon
szerette volna, hogy Leonardo fesse meg, aki 1499-ben a Sforza család
udvarából, Milano eleste után menekült át Mantovába. Isabella látta ugyanis
Cecilia Gatterani portréját a Hölgy hermelinnel című festményt és egy olyant
szeretett volna.
Leonardo azonban húzta-halasztotta a munkát, végül készített két rajzot. Az egyik elveszett. A másik (a bal oldalt látható) 2013 októberében került elő egy magángyűjteményből. Külön tudományos eljárással bizonyították be, hogy valóban eredeti Leonardo da Vinci rajz, az, amiről feljegyezték, hogy Isabella d'Estét ábrázolja. Kartonra rajzolta szénnel és pasztellal, mérete 63x46 cm, azt is megállapították, hogy 1500-ban készült. A Louvre-ban őrzik. Érdekes megjegyezni, hogy Leonardo tartotta magát ahhoz a szabályhoz, hogy főnemesi származásút csak profilból illik ábrázolni. Így viszont nemigen tudjuk összehasonlítani (a fent látható) Tiziano festménnyel, amelyről el kell mondani, hogy nem egy szokványos alkotás. A velencei mester kétszer festette meg Isabellát. Ez a második, 1534-ben készült el, amikor a hercegnő 60 éves volt! Arra kérte ugyanis a mestert, hogy használja emlékeit és a képen fiatalítsa meg!
Leonardo azonban húzta-halasztotta a munkát, végül készített két rajzot. Az egyik elveszett. A másik (a bal oldalt látható) 2013 októberében került elő egy magángyűjteményből. Külön tudományos eljárással bizonyították be, hogy valóban eredeti Leonardo da Vinci rajz, az, amiről feljegyezték, hogy Isabella d'Estét ábrázolja. Kartonra rajzolta szénnel és pasztellal, mérete 63x46 cm, azt is megállapították, hogy 1500-ban készült. A Louvre-ban őrzik. Érdekes megjegyezni, hogy Leonardo tartotta magát ahhoz a szabályhoz, hogy főnemesi származásút csak profilból illik ábrázolni. Így viszont nemigen tudjuk összehasonlítani (a fent látható) Tiziano festménnyel, amelyről el kell mondani, hogy nem egy szokványos alkotás. A velencei mester kétszer festette meg Isabellát. Ez a második, 1534-ben készült el, amikor a hercegnő 60 éves volt! Arra kérte ugyanis a mestert, hogy használja emlékeit és a képen fiatalítsa meg!
Véleményem szerint lehet némi hasonlatosságot felfedezni a La Bella és Isabella d’Este között, ám a hozzáértők abban állapodtak meg, hogy a La Bella egy idealizált szépség, nem konkrét személyiség. Akit Tiziano létező női arcok, személyiségek alapján mosott össze. És azután többször is szerepeltette. A La Bella című festményt a Mester 1536-ban festette meg, a fenti két kép közül a baloldalit, amely a Grimaldi palotában látható, ugyanebben az évben, viszont a jobb oldali festményt, melynek címe franciául Jeunne femme a la fourrure (nem tudom mi a hivatalos fordítás, talán Fiatalasszony szőrmebundában) negyven évvel későbben, 1576-ban!
Ha az érdeklődő figyelmesen átnézi és összehasonlítja Tiziano festményein a
nőalakokat rájön, hogy a Mester több esetben is egy az egyben átfestette már korábbi festményen létező modelljét más szerepkörben. A fenti baloldali festmény a híres Flóra, amely az Uffizi képtárban látható, 1515-ben készült, ugyan úgy mint a Fiatal nő tükörrel című festményt, amely a párizsi Louvre-ban csodálható meg. Ha az arcokat figyelmesen összevetjük nem kevés hasonlóság mutatkozik az Urbinói Vénusszal.
Múzsa, modell, szerető, élettárs, szakácsnő egy személyben
Ismert tény, hogy az 1488-ban, Pieve
di Cadoreban Tiziano Vecellio néven született
festőnek két múzsája-modellje-szeretője-élettársa-házastársa volt. A festő (a bal oldali kép valószínűleg önarckép 1510-ből) gazdag családban született, édesapja a Dolomitokban található városka rendőrfőnöke és bányamérnöke volt. Tízéves korában a Velencében élő Antonio nagybácsihoz küldték. Ekkor történt az első „nagy találkozás”. Nem is akárhol, a Rialtón. Itt látott meg egy csodaszép szőke kislányt, aki szintén nagybácsijával az ismert velencei festő Palma Vechióval éppen arra sétált. Violantenak hívták. A két gyermek egymásba szeretett az első látásra. Négy év telt el, amikor ismét találkoztak a nagybácsi, Palma műtermében, ahova Tizianót tanítómestere, Giorgione vezette el. Violante modellt ült nagybácsijának, akit nem sokra rá egy baleset érte (szöggel megszúrta jobb kezét) és a fiatal, tehetséges Tizianót kérte fel arra, hogy próbálja meg befejezni a festményt. Talán mondani sem kell, hogy a fiatal művész örömmel vette a felkérést, a nagybácsi pedig elismeréssel és
csodálattal szemlélte ecsetvonásait.
A sors úgy hozta, hogy Palma egy meghívást kapott Ferrera hercegétől és elutazott, a két tini egyedül maradt…Tizenöt évesek voltak, ami, mint ahogy a fentiekben is láthattuk a reneszánsz korban már szerelemre érett kornak számított. Lehet, hogy nem rögtön, talán egy néhány évre rá a két fiatal úgy döntött, hogy összeköltözik. Padovába távoztak, ahol Tiziano festett, Violante pedig mindenben segítette: ha kellett, modellt ült, szeretője volt, de házvezetői munkákat is szívesen elvégezte, a korabeliek lejegyezték, hogy remekül főzött. A bal oldali kép Violantet ábrázolja „hivatalosan”, de a művész még számtalan festményén felismerhető.
festőnek két múzsája-modellje-szeretője-élettársa-házastársa volt. A festő (a bal oldali kép valószínűleg önarckép 1510-ből) gazdag családban született, édesapja a Dolomitokban található városka rendőrfőnöke és bányamérnöke volt. Tízéves korában a Velencében élő Antonio nagybácsihoz küldték. Ekkor történt az első „nagy találkozás”. Nem is akárhol, a Rialtón. Itt látott meg egy csodaszép szőke kislányt, aki szintén nagybácsijával az ismert velencei festő Palma Vechióval éppen arra sétált. Violantenak hívták. A két gyermek egymásba szeretett az első látásra. Négy év telt el, amikor ismét találkoztak a nagybácsi, Palma műtermében, ahova Tizianót tanítómestere, Giorgione vezette el. Violante modellt ült nagybácsijának, akit nem sokra rá egy baleset érte (szöggel megszúrta jobb kezét) és a fiatal, tehetséges Tizianót kérte fel arra, hogy próbálja meg befejezni a festményt. Talán mondani sem kell, hogy a fiatal művész örömmel vette a felkérést, a nagybácsi pedig elismeréssel és
csodálattal szemlélte ecsetvonásait.
A sors úgy hozta, hogy Palma egy meghívást kapott Ferrera hercegétől és elutazott, a két tini egyedül maradt…Tizenöt évesek voltak, ami, mint ahogy a fentiekben is láthattuk a reneszánsz korban már szerelemre érett kornak számított. Lehet, hogy nem rögtön, talán egy néhány évre rá a két fiatal úgy döntött, hogy összeköltözik. Padovába távoztak, ahol Tiziano festett, Violante pedig mindenben segítette: ha kellett, modellt ült, szeretője volt, de házvezetői munkákat is szívesen elvégezte, a korabeliek lejegyezték, hogy remekül főzött. A bal oldali kép Violantet ábrázolja „hivatalosan”, de a művész még számtalan festményén felismerhető.
A
legérdekesebb a (fent látható) Égi és földi szerelem című
festmény, ahol mind a kép női alakot Violantről mintázta a velencei művész. A
festmény 1515-ben készült, 118x279 méretű és a római Borghese galériában
látható.
A ’20-as évek elején Tiziano
meghívást kapott Ferrara hercegétől, hogy látogassa meg, töltsön ott egy
bizonyos időt és lesz majd némi hakni is. A fiatal zseni állítólag röstellte,
hogy élettársi kapcsolatban él modelljével és nem vitte magával Ferraraba
Violantét. S amikor hosszabb távollét után hazatért, támadt egy olyan ötlete,
hogy új arcokat kíván vásznaira és új modellre van szüksége. Violante megértő
volt, elfogadta a művész rapliját és nem vette zokon a castingot, amit egy
bizonyos Cecilia Soldano nyert. Inkább nem részletezném a művészi alkotás
folyamát, ahol különböző művészeknek különböző szokások, eljárások segítenek
abban, hogy a mű minél inkább tökéletes legyen, a lényeg az, hogy Cecilia, aki
egyébként egy velencei borbélymester leánya volt, terhes maradt. Ez már túl
soknak bizonyult a megértő és türelmes Violanténak is és elhagyta Tizianót. A
fiatal Mester 1525-ben összeházasodott Ceciliával, noha a krónikások szerint
továbbra is Violanteba maradt szerelmes. Mindebből következik, hogy az 1525
után készült festményeken Violante nem ült modellt, ha hasonlatosság fedezhető
fel, az a Művész emlékének az idealizált eredménye.
Tiziano is megfestette Vénusz
születését, az álló, illetve a tengerből kiemelkedő, az Anadyomene Vénuszt. A festmény 1520-ban készült, tehát
feltehetőleg még Violante
arcvonásait kereshetjük a képen, (mérete 76x58), Edinbourgban, a Skót Nemzeti Galériában látható eredetiben. Nekem úgy tűnik, hogy a Mester nem erőltette meg túlságosan magát. Egy nagyon is átlagos, nem kidolgozott háttér előtt látjuk a Szerelem Istennőjét egy kissé túlsúlyos kiadásban (a későbbiekben majd láthatjuk, hogy Rubens erre még rátett néhány kilót), amint kiemelkedett a tengerből és csavarja ki a vizet hajából, ami se nem szőke, se nem vöröskés (mint Botticellinél) hanem gesztenyés. Látszik a kagyló is, arra utalva, hogy abból lépett ki, de vagy az arányokkal, vagy a perspektívával van baj, mert a kagyló aránytalanul kicsit (vagy nincs eléggé távol). Persze ismét felmerül a kérdés hogyan veszem én magamnak a bátorságot, hogy egy Tizianót véleményezzek…A művészettörténészek a női alak szépségét is tisztaságát emelik ki (naná, hogy tiszta, amikor még ki sem jött a vízből…)
arcvonásait kereshetjük a képen, (mérete 76x58), Edinbourgban, a Skót Nemzeti Galériában látható eredetiben. Nekem úgy tűnik, hogy a Mester nem erőltette meg túlságosan magát. Egy nagyon is átlagos, nem kidolgozott háttér előtt látjuk a Szerelem Istennőjét egy kissé túlsúlyos kiadásban (a későbbiekben majd láthatjuk, hogy Rubens erre még rátett néhány kilót), amint kiemelkedett a tengerből és csavarja ki a vizet hajából, ami se nem szőke, se nem vöröskés (mint Botticellinél) hanem gesztenyés. Látszik a kagyló is, arra utalva, hogy abból lépett ki, de vagy az arányokkal, vagy a perspektívával van baj, mert a kagyló aránytalanul kicsit (vagy nincs eléggé távol). Persze ismét felmerül a kérdés hogyan veszem én magamnak a bátorságot, hogy egy Tizianót véleményezzek…A művészettörténészek a női alak szépségét is tisztaságát emelik ki (naná, hogy tiszta, amikor még ki sem jött a vízből…)
Nem könnyű eligazodni Tiziano
rendkívül gazdag opusában. Ugyanazokat a témákat többször is megfestette,
ugyanazokat, vagy hasonló kompozíciókat, különböző témákba helyezte, ugyanazok,
vagy hasonló arcok jelentkeznek különböző személyiségek szerepében és mindezt
még tetézi, hogy nem minden neki tulajdonított festményt ő festette, van ahol
csak részben, van amit tanítványai. Mai szóhasználattal élve mondhatnánk, hogy
egy sikeres brandnek számított a XVI. század első felében, rengeteg megrendelés
futott be hozzá nem is akárkiktől, koronás fejektől, dúsgazdag polgároktól és
feltételezhető, hogy nem akármilyen
tiszteletdíjakért
dolgozott.
Vénusz opusa a fentiekben
említetteken kívül még nem kevés alkotást tartalmaz. Ő is megfestette Mars és Vénusz kapcsolatát. Összehasonlítva
Botticelli azonos témájú festményével nem sok hasonlatosságot látunk. Talán
csak annyit, hogy a szerelmes pár itt is a szabadban tartózkodik, Tizianónál
Vénusz a pőre, a háború Istene még nem vetkőzött le. Ha Botticelli képét úgy
értelmeztük, hogy „esemény utáni felvétel” itt a heves előjátékot leshetjük
meg. Hasonlóan, mint a kép jobb felső sarkában látható Cupido, aki több
festményen is szemérmetlenül megjelenik anyja társaságában és hajigálja
nyílvesszőjét.
Ez a festmény véleményem szerint a
kor egyik legerotikusabb alkotása. Más festményeken nem emlékszem, hogy láttam
volna egymáshoz érő ajkakat, nem is beszélve arról a részletről, hogy a Háború
istene izmos jobb kezével elkapta az istennő fenekét.
A festmény 1546-ban készült, 97x109
a mérete és a bécsi Művészet történeti múzeumban látható.
A Vénusz és Adonisz című festmény több mint tíz évvel később,
1560-ban készült. A Mester nyolc „vizuális verset” ajánlott fel a megrendelő
II. Fülöp spanyol királynak, ahol egy-egy mitológiai eseményt érzékel a
festészet eszközeivel. Vénusz és Adonisz története Ovidius Átváltozások c.
művéből vált ismerté: Vénusz istennő hogy, hogy nem,
beleszeretett egy halandó (tehát nem istenség) vadászba. Tudta, hogy a fenti képen látható féltékeny kedvese, Mars ebből balhét fog kiverni és már a papírforma szerint és az ods-ok alapján is nyilvánvaló volt, hogy egy egyszerű vadásznak annyi az esélye a háború istene elleni meccsen, mint Kovács Kokó Istvánnak egy esetleges Tyson elleni összecsapásban lett volna. Ezért nem engedte el, mindenáron vissza kívánta tartani a vadászatra induló Adoniszt, aki, egyszerűen csak eleget kívánt tenni munkaköri leírásának. Adonisz kötelesség tudatát nem hatotta meg a meztelen istennő látványa (feltételezem, hogy ez a jelenet is „esemény utáni”) ragaszkodása. Vesztére. Mars (görög változatban Aresz) mindenek felett még cselhez is folyamodott: vadkanná változott át és úgy döfte halálra vetélytársát. De ezt már nem látjuk az illusztráción, a folytatást sem, ugyanis a történet ezzel nem ért véget. Az istennő élt az isteneknek kijáró kedvezményekkel és prioritásokkal, felkereste Adoniszt az alvilágban és Zeusz főnökkel lerendezte, hogy visszahozza. Időközben az alvilágban a snájdig vadászba beleszeretett egy másik nőszemély is, meg Mars (Aresz) sem örült a vetélytárs visszatérésének és mint egy jól mérlegelt válóperben Zeusz a bíró szerepében (és nem a nép nevében) a következő ítéletet hozta: az év egy harmadát Vénusz Adonisszal töltheti, egy harmadát Aresszal, a harmadik harmadát pedig belátása szerint.
beleszeretett egy halandó (tehát nem istenség) vadászba. Tudta, hogy a fenti képen látható féltékeny kedvese, Mars ebből balhét fog kiverni és már a papírforma szerint és az ods-ok alapján is nyilvánvaló volt, hogy egy egyszerű vadásznak annyi az esélye a háború istene elleni meccsen, mint Kovács Kokó Istvánnak egy esetleges Tyson elleni összecsapásban lett volna. Ezért nem engedte el, mindenáron vissza kívánta tartani a vadászatra induló Adoniszt, aki, egyszerűen csak eleget kívánt tenni munkaköri leírásának. Adonisz kötelesség tudatát nem hatotta meg a meztelen istennő látványa (feltételezem, hogy ez a jelenet is „esemény utáni”) ragaszkodása. Vesztére. Mars (görög változatban Aresz) mindenek felett még cselhez is folyamodott: vadkanná változott át és úgy döfte halálra vetélytársát. De ezt már nem látjuk az illusztráción, a folytatást sem, ugyanis a történet ezzel nem ért véget. Az istennő élt az isteneknek kijáró kedvezményekkel és prioritásokkal, felkereste Adoniszt az alvilágban és Zeusz főnökkel lerendezte, hogy visszahozza. Időközben az alvilágban a snájdig vadászba beleszeretett egy másik nőszemély is, meg Mars (Aresz) sem örült a vetélytárs visszatérésének és mint egy jól mérlegelt válóperben Zeusz a bíró szerepében (és nem a nép nevében) a következő ítéletet hozta: az év egy harmadát Vénusz Adonisszal töltheti, egy harmadát Aresszal, a harmadik harmadát pedig belátása szerint.
A festmény külön érdekessége, hogy a meztelen nőt hátulról ábrázolta. Tiziano ily módon kívánta
szemléltetni, hogy egy meztelen nőt minden szemszögből le tudja kívánatosan
festeni, bemutatni a női test teljes szépségét.
A témát a Tiziano Kft több mint
harminc változatban készítette el, a festmények a világ különböző múzeumában
láthatóak (többek között: Los Angeles, Oxford, London, Róma, Washington…egy
helyen egyszerre nincs kettő, nem lehet összehasonlítani). Ez a változat nem az
első, egy korábbihoz képest a Mester változtatott a kompozíción: a huncut
Cupido ezen a képen a háttérben alszik (elaludt a szerelem, ezért nem tudta
visszatartani a vadászt) kettőre csökkentette a vadászkutyák számát és az égen
a felhők között átfénylő Nap sugarát jobban érzékeltette. A festmény mérete 186 x 207, a madridi
Pradoban őrzik.
A
Vénusz sorozat következő példánya
több szempontból is érdekes. Tükrözésről lesz szó. Persze nem a
fájdalmas
orvosi beavatkozásról hanem a tükörkép alkalmazásáról a festészetben.
Elsőként
Giorgione használta ezt az eljárást, melynek segítségével a két
dimenziós
festmény figurája minden oldalról látható. A kép egy férfi akt, amely
tükröződik
a víztől és két tükörből! A festmény sajnos nem létezik (vagy nagyon jól
el van
valahol rejtve és valaki esténként titokban gyönyörködik benne). A
művészettörténelem leírásból ismeri. Tudott az a Giorgione, kár, hogy
olyan gyorsan
elvitte a pestis!
A fentiekben már láttunk egy tükrös
képet, az 1515-ben készült Fiatal nő
tükörrel című festményt. Tiziano negyven év után visszatért a témához
és megfestette a Vénusz tükörrel
című festményt (amely, mint ahogy a későbbiekben látni fogjuk, megihletett számos festőt).
című festményt (amely, mint ahogy a későbbiekben látni fogjuk, megihletett számos festőt).
A két festménynek nem sok köze van
egymáshoz a tükrön kívül. Teljesen más a kompozíció is. Mint ahogy már
megszokhattuk, a szépség és a szerelem istennőjével ott van az elmaradhatatlan
fiúcskája a pufók Cupido – akire óvoda híján időnként nagyapja, Jupiter
vigyázott, de tényleg, erről is említést tesz a mitológia – ezúttal nem
lövöldöz kézi íjával (nincs is kire, esetleg a festőre) hanem tükröt tart
anyukája elé. Ez a tükrös stósz (stósz=poén vajdaságiasan) azért jó, mert a kép
főszereplője új szerepet kapott. Több festőnek gondot jelentett a modell
beállítása, kire nézzen, milyen arckifejezéssel? Egyébként Tiziano egyik nagy
erénye pontosan az, hogy nagy gondot fordított a képen látható személyek
arckifejezésére, testtartására (ez nagyon is szembetűnő, ha összevetjük
festményeit a korábbi időszakban készült, a gyakran a semmibe révedő, kifejezéstelen
arcú portrékkal). Tehát, ha már ott a tükör, a modell persze nézegeti, esetleg
szépítgeti magát. Ezen a képen észrevehető egy kis huncutság: Vénusz a tükrön
keresztül minket, illetve a szemlélőt nézi! (Nekem úgy tűnik…)
A Szerelem Istennője zenészekkel
Tiziano festményein – azt hiszem,
hogy nála első ízben – Vénusz istennő nem csak mitológiai személyekkel, hanem
egyszerű, névtelen halandóval is látható. Na jó, ezt az egyszerűt visszavonom,
mert egy zenész nem akárki, noha a Mester nem nevesítette meg, hogy kit
részesített abban a megtiszteltetésben, hogy amíg muzsikál mellette nem más,
mint a szerelem istennője hever meztelenül! Ha festménynek hangja lenne nem
kellene felróni az orgonistának ha itt-ott mellé fogott ilyen emberpróbáló
helyzetben.
A velencei festőfejedelem három
festményén orgonista látható, a negyediken pedig egy lantos. A fenti kép az első a sorozatban, 1548-ban
készült. Ezen a képen is ott piszkálja anyját Cupido, az orgonista felöltözve
ül az ágy végében, bal keze kis ujjával, ha jól látom egy „D” hangot fog, fejből játszik
( a kottát nem is lehetne hova tenni, esetleg a sípokra felfüggeszteni) és
közben hátrafordulva Vénusz jobb kezén lévő karkötőt, vagy a köldökét vagy…nézi
egy kissé szemérmesen vagy megilletődve. Vénusz ügyet sem vet a zenész
jelenlétére, de a gyerekére se nagyon, elmerengett.
A második képen Cupido mellett
zavaró tényezőként még egy kutyus is ott van a sarokban és megváltozott a
háttérben a kilátás. Meg az orgonista nézése is. Itt kimondottan az istennőre
szegezi tekintetét, akit mintha a festő nem ugyanarról a modellről mintázott
volna. A nő nem teljesen pőre (lehet, hogy a modelleknél a „teljesen meztelen”
kategória más árfekvés), egy lepel mögé „rejtette” nemi szervét és másmilyen a
nyaklánca is.
A harmadik képről hiányzik (már
akinek – nekem nem, mert már kezdtem unni) Cupido. Elképzelhető, hogy kiszaladt
pisilni, ami kisgyerekek esetében gyakori jelenség, és a nyitott ajtón
keresztül pedig besurrant egy még csúfabb kutyus. Vénusz teste hasonló (a lepelt
elfújta a huzat), ékszerei ugyanazok, mint az első képen, az arcát viszont
mintha egy harmadik modellről mintázta volna. Az igazsághoz tartozik, hogy a
képek nem ugyanabban az évben készültek s ez több minden megmagyaráz.
Az
orgonista is időközben
megöregedett és hosszabb bajszot eresztett, de valószínűbb, hogy itt is
modellcsere történt. Ez a zenész valamilyen okból kardot is csatolt
derekára. Elképzelhető, hogy egy elegáns velencei úriembert látunk, aki
felvette a legszebb öltözékét a kor divatja szerint, igazából nem is
zenész, de
ha már ott áll az orgona… Az orgonista tekintete nem a nő
meztelenségére, hanem
inkább a kutyusra szegeződik, mintha azt mondaná, „na éppen csak te
hiányoztál!” A festő szembetűnően vigyázott arra, hogy az istennő
véletlenül se
hasonlítson holmi ócska szajhára, tartása, ékszerei, a környezet az
előkelőségét hivatottak erősíteni. Na meg a kutyusok is, a kor úrnői
Velencében
(is) imádták ezeket a kis állatkákat.
A háttér és a napszak ugyanaz, mint az
első képen, a szökőkút egy kicsit intenzívebben működik. Szembetűnő talán az
is, hogy az egész sorozatból ezen a festményen a legtestesebb a hölgy. A női
ideál kezdett szélesedni…
Az első kép 1548-ban készült, a
Pradóban látható, a második egy évvel később, ezt a berlini Gemaldegalerieben
őrzik, a harmadikat 1550-ben festette meg a festő, ez is a Pradóban lóg a falon,
ennek tudom a méreteit is: 138x222.
A zenész beiktatásával Tiziano újabb
allegóriával erősítette meg a reneszánsz korra oly jellemző imádatot a szépség,
a gyönyör iránt, mindaz iránt amit az ember érzékszerveivel befogad. Tehát nem
csak a látvány, hanem a hang is szerepet kap, mindez egy idillikus
környezetben.
Éppen ez az idillikus, túl idillikus
környezet miatt tartják Tizianót a manierizmus megalkotójának. A kép elemeit nem
éppen természetszerűen és túl idillikusan rakta össze egy erőltetett
kompozícióba, túlságosan is élő színekkel.
A sorozatot Tiziano 10 évvel később
folytatta a felső lantos képpel, mérete 150-197, Cambridge-ben tekinthető
meg, a kép címe: Vénusz, Ámor és egy lantos.
1565-ben pedig megfestette a lantos
másik változatát, ahol lényegében csak a tájon változtatott, de azon sem sokat,
a kompozíció szinte azonos. Ez a festmény a New York-i Metropolitain
tulajdona.
Pontos adattal nem tudom
bizonyítani, de tényként rémlik, hogy Tiziano volt az, aki a legnagyobb festők
között a legtöbb női aktot festette meg. A törvény a közerkölcs nevében
tiltotta a meztelen test ábrázolását, de a piacon kifejezett igény és kereslet
jelentkezett. Hasonló volt a helyzet mint Amerikában a prohibíció idején. A
tiltás csak növelte az érdeklődést és felverte az áru értékét.
A festmények megrendelésre készültek,
nem kerültek nyilvános galériákba, kiállító helyekre, hanem a műteremből közvetlenül
a gazdag családok, koronás fejek palotáiba. Nem csak Velencében, hanem Itália
más városaiban és Európa szerte.
Mindebben rendkívül fontos szerep
jutott a címzésnek. Ha a festménynek az a címe, hogy „Cecilia Giovanni
kováccsal ölelkezik a körtefa alatt” más az elbírálás, mint a Vénusz és Mars
című esetében. Ha mitológiai jelenet, akkor rendben, ha civil élet, akkor
erkölcstelen.
Felvetődik a kérdés, hogy mikor,
melyik festőnek mi volt az elsődleges célja amikor ilyen témához nyúlt: a már
ismert, több előd által is megfestett kompozíció újraértelmezése, gazdagítása,
tehát tisztán művészeti, művészettörténeti szempont, vagy a női test meztelen
szépségének, vonzásának bemutatása. Akár előre meghatározott (kialkudott),
konkrét modell szerepeltetésével. Akár hálószobai használatra.
Olasz-flamand kölcsönhatás
A humanizmus és reneszánsz korában
Európában Itália mellett a művészet másik központjának a flamand vidék
számított. A két központ között kölcsönhatás létezett. Tény, hogy a korai olasz
reneszánsz mesterekre hatással voltak a flamand festők, ne feledjük, hogy a XV.
század végén, a XVI század elején olyan nevek alkottak mint az Eyck testvérek,
Hieronymus Bosch, van den Weyden… hogy csak a legnagyobbakat említsem, majd
pedig az olasz reneszánsz mesterei hatottak vissza a későbbi flamand
korosztályra.
Ez a kölcsönhatás természetesen sokkal
lassabban érvényesült, mint ahogy az ember a mai kommunikációs körülmények
között el tudja képzelni. A
kommunikációban jelentős szerepet játszottak a kereskedők is, hiszen ők mászkáltak
a legtöbbet Európa városai között, ezért nem véletlen, hogy a művészeti
központok olyan városokban alakultak ki, amelyek a kereskedelemben is jelentős
szerepet töltöttek be. A flamand vidéken például Anvers, Brugges, Utrecht, Haarlem,
később Antwerpen, Amszterdam. A kereskedők meséltek arról, hogy mi történik a
más országokban, városokban, feltehetőleg árukínálatukban helyet kaptak
festmények, rajzok, később rézkarcok is.
A művészeti történésekről
szakavatottan természetesen maguk a művészek valamint a műkedvelő és művészethez
értő előkelőségek tudtak igazán beszámolni. Ezért szinte minden „északi
festőnek” a legnagyobb álma az volt, hogy eljusson Itália földjére, hogy
szemügyre vehesse az alkotásokat, a megoldásokat, megismerje az új trendeket,
technikákat, találkozzon és elbeszélgessen kollégákkal.
Európa „egyéb részein” élő alkotók e
két, Itália és Németalföld egyikébe (vagy mindkettőbe) igyekeztek eljutni, hogy
az ott fellelhető gazdag forrásokból meríthessenek friss tudást, ihletet,
technikát, megismerhessék az új kor szellemiségét.
A kor legnagyobb német festőjének
tartott, Michelangelo, Tiziano, Dürer, Bosch korosztályához tartozó Lucas
Cranach (Kronach 1472 – Weimar 1553) Németalföldön döbbent rá micsoda szinten
művelik a flamandok azt a mesterséget, amivel ő is foglalkozik. Cranach, aki
nevében szintén szülőfaluja elnevezését emelte híressé, Wittenbergben élt és
Bölcs Frigyes választott szász fejedelem udvari festőjeként ténykedett. Afféle
riporteri minőségben utazott egy szász hivatalos küldöttséggel 1508-ban
Németalföldre (Miksa császár unokája, a későbbi V. Károlynak rendezett
ünnepségen vett részt és erről kellett rajzokban beszámolnia). A feladatát
elvégezte, de számára sokkal nagyobb élménynek számított, hogy belekóstolhatott
a flamand festészetbe. Visszatérte után ezeket a tapasztalatokat alkalmazta is.
Többek között ő is
elkezdett érdeklődni a – Németalföldön és Itáliában menős - mitológiai témák
iránt. Rádöbbent, hogy
ezek
a festők például Vénusz ürügyén meztelen női testet festettek. Ő is
megfestette a saját Vénuszát. Egész pontosan: rögtön visszatérte után egy egész
Vénusz és Cupidon sorozatot festett. A legismertebb festménye ebben a témában
a jobb oldali képen látható Vénusz fátyollal című festmény. Már az a tény, hogy
a képet a Louvre-ban őrzik tanúsítja fontosságát.
Érdekes szemügyre venni a festményt:
míg az olasz és a flamand reneszánsz festők többnyire „jó húsban lévő”,
finomabban szólva, molett nőket festettek, aránylag kis mellekkel, ám vastag
combokkal, Cranach Vénusza teljesen más típus. Testtartása a német, de olasz és
francia gótikus szobrászok által is kedvelt „linea serpentina” (kígyóvonal)
tartást követi. Nem teljesen pőre, egy alig észrevehető fátyolba „öltözött” és
nyakán látható a kurtizánokra jellemző nyakék. Túl magas a homloka, haja
vékony, tekintete furcsán kihívó. Érdekes részlet bal kezének kisujja, amely
„oda” mutat! Nem lehet nem észre venni, hogy baj van az arányokkal, a fej
aránytalanul nagy a testhez képest. Itt kell megjegyezni, hogy a század elején
Leonardo, majd Dürer is felállították az emberi test pontos arányait. Cranach
bizonyára értesült erről, hiszen ismerte Dürert, de feltehetőleg nem érdekelte
ez a részlet. Még egy lényeges különbség: az olasz és a flamand festők is
méretes vásznakon jelenítették meg kompozícióikat, Cranach Vénusza ehhez képest
miniatűr, mindössze 38x25 cm.
A Vénusz festményeknek nagyon jó keletje volt, Bölcs Frigyes udvarán humanista légkör uralkodott, az akt képek nem jelentettek botrányt, nagy kereslet mutatkozott irántuk.
Cranach egyébként is ügyes üzletembernek számított Wittenberg legszebb magánházában lakott, ahol gyógyszertár, könyvkiadó és nyomda is működött. A város mai neve Lutherstadt Wittenberg, Luther Márton szülővárosa.
Cranachot szoros barátság fűzte Lutherhez, keresztelték egymás gyermekeit, a festő segített könyvének és tanainak terjesztésében és egyáltalán tevékenyen kivette részét a reformáció harcaiból, s természetesen, Luther ismert arcképét (fenti kép) is ő festette meg. Idős korában, Augsburgban megismerte Tizianot is, de ez a találkozó inkább kuriózumnak számít, ekkor már nem volt semmi hatással festészetére. Végül még egy érdekesség:
Cranachnak három lánya és két fia született, Barbara lány vonalán egyenes ágú leszármazottja, nyolc nemzedéken később nemcsak a német, hanem a világirodalom egyik legnevesebb képviselője Johann Wolfgang von Goethe.
Cranach mindkét fia folytatta a festészetet. Az idősebb, az 1515-ben született Lucas nagyobb sikerrel (a fiatalabb, Hans fiatalon elhunyt Bolognában). Az ifjabb Cranach is apjáéhoz hasonló stílusban festett. Az itt látható festményen (Vénusz és Cupido) a szerelem istennőjének tartását hasonlóan a kígyóvonal határozza meg, a nő combban egy kicsit erősebb (ilyenekből származtak le a későbbi NDK-s sportolónők) , a haja vörös és göndör a derekán van egy nyaklánccal összhangban lévő díszőv.
A következő részben bemutatom hogyan festették meg különböző festők Danaé furcsa történetét. Lehet egy felhő is szerelmes? Igen, Correggio meg is festette. Tintoretto pedig a francia királynak kedveskedve aktot készített Velence legismertebb kurtizánjáról, akit közelebbről is megismerhet a kedves Olvasó. Szó lesz egy rendkívül brutális történetről is és a 3. rész végére hagytam a legerotikusabb Danaé festmény bemutatását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése