Veronese, az ezüst tónus mestere
Vissza Olaszországba, vissza
Velencébe!
A múlt pénteken
említettem a Nagy Triászt. Tizianóval, Tintorettóval már találkoztunk ismerjük
meg közülük a legfiatalabbat, akit a művészet történelem Veronese
néven jegyez. Júlia és Rómeo városának nevét öregbíti, ahol 1528-ban született Paolo Caliari néven, kőfaragó családban. Amíg Tiziano – akit a dolgozatomban rövidesen sorra kerülő Velazquez a legnagyobb olasz festőnek tartott – az arany, Veronese az ezüst tónus mesterének számított. Ha úgy adódik, hogy eredetiben csodálhatjuk meg valamelyik híres festményét, figyeljük meg, hogy nála szinte minden szín, nemcsak a kék, a zöld és a lila, hanem a rózsaszín, a sárga és még a vörös is valamilyen acélos ezüstösséget kap. Képein egy fátyolos, finoman remegő ezüstös zománc érezhető (még az itt látható önarcképen is). A szakértők ezt nevezik a velencei festőkre jellemző fátyol-kontraszt jelenségnek. Tizianónál aranyosan, Veronese-nél ezüstösen jelentkezik. Ez a velencei titok. Ha már Velazquezt említettem, hadd tegyem hozzá, hogy Delacroix, a nagy francia festő Veronesét tartotta a legnagyobb koloristának az egyetemes festészetben.
néven jegyez. Júlia és Rómeo városának nevét öregbíti, ahol 1528-ban született Paolo Caliari néven, kőfaragó családban. Amíg Tiziano – akit a dolgozatomban rövidesen sorra kerülő Velazquez a legnagyobb olasz festőnek tartott – az arany, Veronese az ezüst tónus mesterének számított. Ha úgy adódik, hogy eredetiben csodálhatjuk meg valamelyik híres festményét, figyeljük meg, hogy nála szinte minden szín, nemcsak a kék, a zöld és a lila, hanem a rózsaszín, a sárga és még a vörös is valamilyen acélos ezüstösséget kap. Képein egy fátyolos, finoman remegő ezüstös zománc érezhető (még az itt látható önarcképen is). A szakértők ezt nevezik a velencei festőkre jellemző fátyol-kontraszt jelenségnek. Tizianónál aranyosan, Veronese-nél ezüstösen jelentkezik. Ez a velencei titok. Ha már Velazquezt említettem, hadd tegyem hozzá, hogy Delacroix, a nagy francia festő Veronesét tartotta a legnagyobb koloristának az egyetemes festészetben.
Nem csak a színhasználata,
színkeverése, hanem témaválasztása, a témák feldolgozása, ábrázolása,
kompozíciói is zsenialitását dicsérik. Noha veronai születésű, sokak szerint ő
adta vissza alkotásain keresztül a legjobban a gazdag, buja, vidám Velence
cinquecentói szellemiségét. „Veronese
mindent, amit csak az élet szépet, ragyogót, csillogót ad, lelopta vásznára,
hogy e színcsudákkal szebbé tegye magát az életet. Muzsika, életöröm, mozgás
zeng a képein (…) a selyem suhogása, az élet mozgalmassága és gondatlansága
ragyog fel előttünk, hogy önfeledten egy csillogó álomvilágba ragadjon” – írta
a festőről Dr Lázár Béla kiváló művészettörténész, egyetemi tanár 1938 őszén.
Ezt magam sem tudnám jobban megfogalmazni ma, 2015 tavaszán, s remélem,
hogy az emberek ötszáz év múlva is képesek lesznek megérezni Veronese képei
láttán (amikor ki tudja milyen kütyü segítségével szobájukba lehívják), a
velencei reneszánsz hangulatát. Vagy ha Párizsban, a Louvre-ban meglátják a
festő monumentális alkotását, a Kánai
mennyegzőt. Ha létezik majd
még a Louvre, ha még létezik Párizs, ha létezik majd művészetre fogékony emberiség, vagy egyáltalán emberiség és ha ott lesz még ez az alábbiakban látható egyedülálló festmény teljes egészében.
még a Louvre, ha még létezik Párizs, ha létezik majd művészetre fogékony emberiség, vagy egyáltalán emberiség és ha ott lesz még ez az alábbiakban látható egyedülálló festmény teljes egészében.
Most képzeljük el ezt a festményt
eredeti méretben: 666 cm magas (az Apokalipszisre utaló baljós szám a véletlen
műve, hiszen amikor a festmény készült még nem létezett a metrikus egység) és
tíz centi híján tíz méter széles! Más adatok szerint 6,8 x 10,4 méter. Ha a
Louvre-ban járok legközelebb, majd lemérem pontosan egy colstockkal, ha
megengedik. A kor legnagyobb méretű festménye. Ekkorára rendelték meg, ugyanis
azt mondták neki, hogy akkora legyen, mint a Velence melletti San Giorgo
szigetén lévő kolostor fala belülről. Fedje be teljes egészében. Veronese a
képet nem freskóként festette, mert tudta, hogy túl nedves és sós a levegő és
alkotása rövidesen lepergett volna, hanem vászonra, a vászont ragasztotta a
falra és még egyéb eljárásokat is alkalmazott, amivel nem szeretném terhelni az
Olvasót (részleteiben én sem tudom pontosan).
A kép az evangélium egyik jelenetét,
történetét hivatott szemléltetni, amikor megtörtént az első csoda: amikor Jézus
Krisztus – ott látható a kompozíció metszéspontjában édesanyjával (az
evangélium e történetében János nem írta le a Mária nevet, következetesen a
Jézus anyja kifejezést használta) - a vizet borrá változtatta. Ennek oka pedig
az volt, hogy a menyegzőn, ahol annyian voltak jelen legalább, mint ahányan a
képen láthatóak, elfogyott a bor. Jézus megoldotta.
Ha már a jelenlévők számát
említettem: Veronese a 67 négyzetméteres festményen 132 személyt helyezett el.
Plusz a kutyákat (úgy tűnik, hogy a korabeli Velencéhez hozzátartoztak az ebek,
hiszen szinte minden festményen megjelennek. Micsoda csaholás lehetett a
lagunák városában teliholdkor!)
Az egész festménynek van egy bulis,
majd hogy nem tivornyázós hangulata, kapott is ezért a festő hideget-meleget az
inkvizíciótol. Szerencsére a megrendelő elégedett volt, a kép határidőre
elkészült, és 1563 október 6-án (sok minden történt a későbbi években ezen a
napon, többek között az Aradi vértanúk, Milosevic bukása, Fahrija néni
születésnapja, valamint velem kapcsolatban is egy mérföldkőnek számító esemény)
átvette a munkáért járó 300 arany dukátot. Hogy ezért az összegért akkor
konkrétan Velencében mit lehetett vásárolni (hogy mibe került például egy
turbódizel BMW vagy minden eksztrával felszerelt yacht), nem tudom.
A képnek, a vitathatatlan számos kvalitása
mellett van egy finoman elrejtett érdekessége, amit Marco Boschini velencei
költő fedezett fel majd száz évvel a festmény megszületése után: Veronese
mester a kompozícióba, Jézus Krisztus társaságába, becsempészett számos ismert személyiséget.
Ott van, csak meg kell találni I. Ferenc francia király, élettársa Habsburg
Eleonóra (feltételezem, hogy a kép bal szélén az asztalnál), de még hídépítő
török hadvezér Mehmed Pasa Sokolovic is! Továbbá számos velencei figurát, mint
például a korábbiakban emlegetett kurtizán-szakértő Pietro Aretinót.
De ami még érdekesebb:
az esküvői zenekar, a wending band tagjai nem mások mint a híres velencei
Triász (plusz egy festő)! Az is elképzelhető, hogy az előtérben látszó
valamelyik kutya az ő Bodrija volt. A felső képen a festménynek ez a része felnagyítva látható.
Ez a ctrl c ctrl v lehetőség már
kezd az idegeimre menni. Magyar nyelven ugyanis, különböző szerzőktől,
különböző címek alatt ugyanaz a szöveg jelenik meg: „A nagy triász (balra Paolo
Veronese viola de bracción játszik, jobbra Tiziano nagybőgőn, Tintoretto,
Veronese mögött, mind muzsikusok alakjában láthatók)”
Kezdjük
onnan, hogy a nagybőgő a reneszánsz korban még nem létezett. Az a hangszer amin
Tiziano játszik valami elődje a nagybőgőnek. Egy szakirodalomnak szánt írásban a nagybőgő
mellett gordonkát és brácsát vél felismerni a szerző. Ezek sem léteztek, hanem
elődeik, a viola da gamba (nagyobb hangszer) és a viole soprano (kisebb). A
háttérben melyik Tintoretto? Hiszen nem csak egy, hanem három személy is
látható. Valószínű, hogy aki Veroneséhez egész közelről beszél ő Tintoretto. Olasz
források helyesen rámutatnak, hogy Veronese nem csak a Nagy Triász tagjait
festette fel a wending-band-be, hanem becsempészte még egy haverját! Ott van
Tintoretto mögött még egy velencei festő, név szerint Jacopo Bassano (1515 –
1592) aki valamilyen fúvós hangszeren játszik. Kvázi. Azt talán mondanom sem
kell, hogy Jakab is szülőfaluja, a Velence melletti Bassano után kapta a nevét,
igazából Jacopo dal Ponte. A Da Ponte festődinasztia legidősebb tagja, a Da
Ponte pedig onnan származik, hogy a család háza Bassanóban közvetlenül a híd
mellett állt.
A festményt
Napoleon hadjárata során a francia katonák 1797-ben leszedték a kolostor
faláról, szétvagdosták és Párizsba szállították. A Louvre-ban azután szakavatott
kezek ismét összerakták és azóta is ott látható.
A műkedvelő
és műértő franciákra nem jellemző módon azonban történt egy megbocsájthatatlan
malőr is! 1992-ben nekiállt egy csapat (tudom a neveiket is, volt közöttük egy
Franciska is, remélhetőleg nem magyar lány) restaurátor, hogy rendbe tegye a
velencei festő művét. A munka során véletlenül megsérült (behasadt) a vászon.
Ez még a kisebbik a baj. De a másik, amire azóta sincs pontos magyarázat:
szinte premier plánban, a muzsikus Veronese mellett álló sapkás személy, aki az
eredeti képen (ezt a változatot tettem fel én is) zöld ruhában volt, a
restaurálás után vöröses-barnás ruházatba került! Valamelyikük átfestette, ami
csak jóval később derült ki, az viszont nem, hogy ki és miért?!
A festmény
történetéhez tartozik még az is, hogy Carla Bruni, a magyar származású Sarkozy
francia elnök felesége, akiben hirtelenében felébredt az olasz patriotizmus,
kihasználva, hogy férje elnökösködése idején bizonyos ismertségre tett szert,
ügyvédje által eljárást indított, hogy a festmény kerüljön vissza eredeti
helyére, a Velence melletti San Giorgio sziget kolostorának falára!
Feltehetőleg ő sem hitt abban, hogy akciója eredménnyel jár, de reklámfogásnak jól
jött. (Mellékelve Carla Bruni vénuszként pőrén, Sarkozy alkotása).
Igen. A
Kánai menyegző miatt letértünk a főcsapásról.
A
fotoriporter is, akit a szerkesztőség sporteseményre küld ki nagy
valószínűséggel lefényképezi azt is, ha útközben olyant lát, hogy ég a Nemzeti
Bank épülete, az alkalmazottak lapáttal dobálják az utcára a húszezres
kötegeket, a földszinti trezorokból pedig, ahol az aranytartalékokat őrzik az
ablakokon keresztül a járdára ömlik a felolvadt nemesfém.
Mi is egy
kuriózumra bukkantunk, egy 1563-ban forgatott film autentikus képkockájára. Ez a
monumentális mű és Veronese más festményei is lemerevített film vagy színházi
jelenetre hasonlítanak, ahol a tökéletesen beállított külső, belső vagy stúdió
helyszínen a nem akárhogyan öltözött szereplőknek érződik a karaktere,
mozgásban vannak, beszélnek, kommunikálnak egymás között. Számos képen
megjelennek klasszikus karakterek, mint a délceg ifjú, az ápolt arisztokrata
hölgy, a bölcs aggastyán, élethűek a növények, az állatok. S általában sugárzik
a jókedv, a derű, mindenki jól érzi magát, szép az élet. A lényeg az
autentikusban van: ez nem mostanság készült kosztümös film, hanem egy korabeli
jelenet, minden színével, zamatával, illatával, zenéjével.
Egyébként
is: zavaróak ezek a kitérők? Rabelais úgy építette fel remekművét (hiszem, hogy
minden olvasóm ismeri, de emlékeztetőül: Gargantua és Pantagruel), hogy a
mellékösvények országúttá szélesedtek, majd kitérőkkel tértek vissza az eredeti
csapásirányba. Így duzzadt több száz oldalasra története.
Paolo
Veronese több festményén megörökítette Vénuszt, a mitológiából és az elődök
által is megfestett különböző jelenetekben. Az alábbiakban először egy
tragikomikusnak is nevezhető, Homerosz által (Odüsszeusz VIII. ének) megírt
jelenetet hasonlítunk össze három festő előadásában. Rajtakapásról,
meglepetésről szól a jelenet.
Vénuszt rajtakapják "in flagranti"
Tintoretto 1552-ben megfestett alkotásának a magyar nyelvű irodalomban
Vénusz és Vulcanus a címe, más nyelveken Vulcanus rajtakapja Vénuszt és Marst. Vénusz
férjének az idős Vulcanusnak Apollo felhívja a figyelmét arra, hogy felesége
Marssal kavar. A megcsalt férj berobban a jelenetbe és nem tudni miért és mit
keres ott, ahol matat. A szerető ugyanis képben van: bebújt az asztal alá,
teljes harci díszben, még sisakját sem vette le. A féltékenység vakká és
süketté tette Vulcanust, hiszen Tintoretto utal arra is, hogy a kutya a férj
lábánál az asztal alatt lévő szereplő irányában csahol. A háttérben látható egy
tükör is, feltehetőleg azon keresztül is észre vehette volna a szeretőt.
Mindeközben Cupidus az ágyban elszenderült.
A téma miatt ugorva egy kicsit az időben, íme egy drámaibb előadás. A cím
ugyanaz, a festő Alessandro Varotari Padovanino (1588 – 1649), a neve alapján
nem nehéz kitalálni, hol született, de ő is a velencei iskola képviselője. Itt
az ősz hajú Vulcanus dúl-fúl mérgében, szakad a függöny, repül berendezés, a
párna (vagy netalán kerekasztal) éppen az egyik megrettent Cupidóra.
Felháborodása teljesen érthető, hiszen „in flagranti” helyzet közepébe toppant.
A kigyúrt testű Mars a rend kedvéért mintha védekezne. Az egészben ami nekem
nem hiteles: Vénusz arckifejezése. Feltételezem, hogy ez lehet egyik oka annak
is, hogy a festmény (és a festő sem) tartozik a nevesebbek közé.
Veronese már-már szürrealista módon értelmezte és festette le a
meglepetés-jelenetet. A szerelmesek már megszabadultak ruháiktól (érdekes
megfigyelni Vénusz alsó, rövid és tömzsi lábszárait) Mars ugrásra készen,
már-már kezdődik az akció, erre a kis huncut Cupido egy lovat vezet be a
színre! Hogy még furcsább legyen: a lovat valahonnan fentről, lépcsőn keresztül
vezeti le! A lovas istálló abban az időben Velencében az emeleten volt?
Mindenképpen meglepetés a javából! A poént a Mester „eladta” egy másik
festményen is A szerelem allegoriája, Mars és Vénusz címűn, ott is a szerelmes
pár mellett egy ló bámul a néző arcába.
Ki volt
Veronese modellje?
Kiről mintázta vénuszait? Erre vonatkozó pontos feljegyzést nem találtam. De léteznek találgatások.
Kiről mintázta vénuszait? Erre vonatkozó pontos feljegyzést nem találtam. De léteznek találgatások.
Veronese 1565-ben, egy kicsit későn, 37 éves korában nősült meg. Első
mesterének, nagybátyjának, Antonio Badilenak (1518-1560) lányát, Elena Badilet vette feleségül. Opusában
nincs Elena Badile portré, de nehezen hihető, hogy nem festette meg. Noha Veronese nagyon kevés, mindössze hat női portrét festett. Ezek között a
legismertebb, sokak szerint az olasz reneszánsz egyik legjobb női portréja a
Bella Nani címet viselő alkotás. Nincs feljegyzés arra vonatkozólag, hogy kit
ábrázol a csipkékkel díszített, mély dekoltázsú sötétkék bársony ruhában látható
előkelő velencei úri hölgy. Sokak szerint a Bella Nani Elena Badile. Ezzel két
gond merül fel: a nagy méretű (119x103) festmény 1560-ban készült, tehát hat
évvel házasságuk előtt, a másik pedig a hölgy jobb kezének a tartása és gyűrűi,
amelyek férjes asszonyra utalnak. Egyesek hasonlóságot fedeznek fel a portré és
a festő által ábrázolt vénuszok között is. Élőben kellene szemügyre venni. A
Louvre-ban látható.
Adonisz tapizza Vénuszt
A Vénusz
sorozatból két furcsa festmény következik. Az elsőn a vadászatba induló
anyaszült meztelen Adonisz (tudott a Mester férfi aktot is festeni!) nemes
egyszerűséggel elkapta az istennő bal mellét. Cupido is várja a jelent
folytatását, mert éppen húzza le anyjáról a lepedőt.
A másik
festményen, a másik szeretőt, Marst látjuk akcióban (felismerhető a sisakjától,
amit szinte soha sem vesz le) már elég jól halad a vetkőztetéssel, amikor a
műveletet egy kis malőr zavarja meg: a reneszánsz képek gyakori kelléke, a
kutyus megtámadja Vénusz fiát. A jelenetet lehet úgy is értelmezni, hogy a
kutyus, akit általában a hűség jelképeként illesztettek a kompozícióba a festők
el kívánja zavarni Cupidót, hogy ne kerüljön sor semmilyen félrelépésre. Ennek
abban az esetben van értelme, ha a kutyust Vénusz férje Vulkán küldte, erre
utaló jelet azonban nem látunk.
Veronese egyik legismertebb festménye a sorozatból a Vénusz tükörben.
Mint ahogy Tizianonál már említettem, ezt a mesterpróbáló témát számos festő
feldolgozta, közöttük, mint ahogy rövidesen látni is fogjuk, a legnagyobbak is.
Veronese későn, pályafutása végén, halála előtt három évvel, 1585-ben festette
meg Tiziano ismert festményének hatására. Természetesen, ő másképp nyúlt a
témához: Veronese Vénuszát nem szemből, hanem háttal látjuk, testét nem fedi el
szemérmesen kezével ezzel arra utal a festő, hogy Vénuszt magányában leptük
meg, úgy érzi, egyedül tartózkodik a helyiségben és nem tart tőlünk, a
kukkolóktól. Persze ott van az elmaradhatatlan Cupido (Tiziano festményén
testvérével, itt egyedül) aki a tükröt tartja, de már megszoktuk, hogy a nyilat
lövellő huncut kisfiú mindenütt ott kotnyeleskedik, mikor anyja éppen Marssal
vagy Adonisszal szerelmeskedik, akkor is. A kép alsó részében látható egy pár
fehér galamb. A képet szemlélve felmerül a kérdés, mennyire sikerült Vénusz
arcát a tükörben pontosan ábrázolni.
Hamarosan bebizonyosodhatunk arról, hogy
ez a részletkérdés gondot jelentett más nagy festőknek is! Vénusz arcával
kapcsolatban: szerintem hasonlít a a tetten ért és ló által meglepett Vénuszra
és mindkét nőszemély a Bella Nanira is.
Ezt a
festményt egy kicsit nehezebb élőben megcsodálni, ugyanis a képkereskedők
kifürkészhetetlen utai folytán a festmény az USA-ba, a Nebraska állambeli
Omahába jutott el, az ottani múzeumban csodálható meg (indián törzsfőnökök
élethű képmásai társaságában). A méret se hiányozzon: 165x124.
A képen látható galambok kapcsán jutott eszembe Lambert Sustris (1520 –
1584) Amszterdamban született (Vasari művében Amszterdami Lambertként
emlegeti), de Velencében alkotó, elolaszosodott flamand festő egyik alkotása.
Sustris egyébként Veronesének nem csak kortársa, hanem munkatársa is volt,
együtt festették (a hakniban részesült még Tintoretto és Salviati is) a
velencei Szent Márk téren lévő Libreria Marciana könyvtárépület olvasótermének
oldalfalán látható festményeket. A Vénusz és Ámor című kép, meglátásom szerint
egy malőrt ábrázol: a göndör hajú pernahajder kisfiú, Ámor (azaz Cupido) addig
rosszalkodott, míg véletlenül nyílvesszőjével (Vénusz helyett) a fehér galambot
szúrta meg. A galamb pedig szerelemre gerjedt, ami abban nyilvánult meg, hogy
rávetette magát a nőstény galambra és miközben a háttérben látjuk a teljes
harci díszben a légyottra lopakodva érkező Marst, a premier planban a galambok
párzanak. Vénusz pedig meglehetősen hűvösnek tűnik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése