Nem értette, hogy miért
fejeződött kudarccal a randevú, amikor gondosan összegyúrta és begyakorolta a
nyerő figurát, úgy mosolygott mint Bruce Willis, olyan modorral társalgott mint
George Clooney, úgy táncolt mint John Travolta és még szellemes Woody Allen
idézeteket is betanult...
Remélhetőleg
a jövő évi Dal zsűrije már végre felhagy az ú.n. „eurovíziós hangzás”
emlegetésével és „nyerő megoldásként” nem olyan versenyzőt küld a százmilliós
tévénéző tábor elé, aki egy mesterségesen összerakott, megunt és kifutott hangzású
szerzeményt ad elő. Azok, akik kitalálták (elsősorban a svédek) már nem
alkalmazzák, viszont Magyarországhoz hasonlóan több kisebb országban a „szakzsűri”
még mindig ebben az idejétmúlt „európai hangzású” képletben bízott.
Szerencsére az
országok többsége már elállt ettől a „siker recepttől”, a stockholmi döntőn immár
csak a fellépők egyharmada erőltette. A legbrutálisabban Magyarország és
Szerbia csapata. Visszafogott kezdés, átvezetéssel kezd ívelni a dal, majd a magas,
hosszú kitartott hangokkal nagy műpátosszal előadott refrain, a bridge után még
drámaibban ismétlődik a refrain, ahol már az énekes szinte Zeuszhoz, vagy az
Univerzum Főintézőjéhez könyörög, toporzékol, szinte sírva fakad majd a végén
ismét lenyugvás. A melódiába o-ooo-oo-ók, u- u- u- úúk hangzanak el és a
legszörnyűbb, amikor mindehhez egy nagydobot is vernek a színpadon (ezt a
figurát hat évvel ezelőtt már lejáratták az előadók, az idén csak a magyar
csapat alkalmazta). Erre már nem vevő Európa, Freddie produkciója a 26-ból a 19.
helyen végzett. Nem az énekes hibájából, személyesen nagyra értékelem hangját,
személyiségét. Hanem a magyarországi Dal-megmondhatók gyáva és téves döntése
miatt, akik nem mertek eredeti, ihletett számot küldeni a fesztiválra (a honi
válogatón minden évben vannak ilyen fellépők és szerzemények) hanem a kétes
értékű slágergyárosok laboratóriumában bíztak.
Az idei
sorrendben a 61. Eurovízió fesztiválon szombaton este, újfajta szavazási módszert
láttunk: elkülönítették a szakmai zsűrik értékelését a közönség szavazataitól. Bebizonyosodott
hogy a szakmai zsürik mércéi mennyire különbözőek (illetve, hogy nincs a
szakmának elfogadott mércéje, náluk is az ízlés dönt), nagy szórás mutatkozott az
országonként az első három helyre pontozott dalok között. Szinte végig úgy
tűnt, hogy Ausztrália a nyerő, de a közönség szavazatai az összesítésben, drámai
hajrában Oroszország előtt Ukrajnát hozták be az első helyre.
Meggyőződésem,
hogy a krími tatár származású Jamala azzal a húsz másodpercnyi, csodálatosan előadott
résszel nyert, ami a szerzemény közepe táján hangzott el (2.27-től) és amitől
elakadt mindenki lélegzete. Jamala ezzel bebizonyította, hogy egy egyedülálló,
eredeti, ihletett, magas művészi szinten előadott interpretáció a sikerhez röpít.
Az ilyent nem lehet nem észrevenni, az ilyenre nincs recept, ilyent
slágergyárban nem gyártanak, az ilyent díjazza a szakma és a közönség is. És
ebből elegendő volt húsz másodperc. A produkció művészi értéke talán megbocsájtást
ad arra, hogy az ukrán csapat, a szigorú
szabályok ellenére mégis becsempészte a politizálást a versenyszámába.
Egyébként a „szakmánál”
Ausztrália győzött, nekem nem nyerte el a tetszésemet sem a szerzemény sem az
előadó művésznő, a közönségnél pedig Oroszország, szerintem elsősorban a
színpadi látványosság miatt. A szakma és a közönség választása között a
legnagyobb eltérés a lengyel versenyzőnél mutatkozott: a szakma által az utolsó
előtti helyen szerénykedő énekes a közönségnél a dobogós harmadik helyre került!
A magyar szavazók is a megjelenésre Zámbó Árpyra hajazó fiatalembert sorolták a
harmadik helyre. A magyarázat egyszerű, minden szakmabeli rögtön meghallotta (és nem
díjazta), hogy a szerzeményt a zeneszerző a két legjobban elkoptatott sablonból
hegesztette össze: a verse a My way (és még megannyi más szám) a refrain pedig
a Hulló falevél akkordmenet, ami többek között a mulatós sikerszerző Sláger
Tibó első számú kaptafája is ( egy kicsit felgyorsítva, dobgéppel és erőszakos
szinti alájátszással elsőrangú mulatós számként is sikeres lehetne).
Érdekes
jelenség, hogy mint a szakma, úgy a közönség is értékelte a kifejezetten
szöveg centrikus szerzeményeket, a svéd és az olasz versenyző is aránylag jó
helyezést ért el. Csodálkozást váltott ki az osztrák versenyzőnő, aki franciául
énekelt, egy Kis Herceges hangulatú szerzeményt. Mellesleg, pontosan ötven éve,
1966-ban ezt tette az osztrák Udo Jürgens is (franciául adta elő a
versenyszámot). A legnagyobb vesztes az utolsó helyezett Németország, az
Egyesült Királyság fellépőit a fesztivál szavazótábora már hagyományosan nem
értékeli, ezúttal két suhanc gyerek próbált sokat kihozni a 70-es években menő
Adur – Gdur – Ddur kombinációból. Nekem szimpatikusak voltak, mert
bemutatkozásuk a liverpooli Cavern klubban és az Anfield stadionban készült
felvételekkel indult.
Az én két kedvencem
több országnál is első helyen végzett. Az olyan országok közönségénél, ahol nem
a pátosz, a dráma, a magasan ívelés, a hatásvadászat számít, hanem az
egyszerűség, a vidámság, a fiatalos lendület és a tánc, ahol meghallják a
tanácsot: Slow down! (Lassíts!). Hollandia és Belgium.
down
VálaszTörlésKöszönöm, kijavítottam :)
Törlés