2016. május 29., vasárnap

Duna-korzó


A munka, ugye, nem szégyen. Szombaton este régi szakmámban dolgoztam. Zenészként. A budapesti Marriott Szálloda báltermében zongoráztam egy elegáns esküvő vacsorája alatt. Méltányos tiszteletdíjért. Mivel a vendégek 80 százaléka külföldi volt nemzetközi repertoárt játszottam, örökzöldeket és filmzenét egy tökéletesen hangoló nagy zongorán.

                Nagyon elegáns volt, a terem gyönyörű díszben és világításban,  kilátás a Várra és a Lánchídra... A külföldiek, többnyire Dél-Amerikaiak, akik először jöttek Budapestre el voltak ragadtatva. Szép ez a Budapest, mondjon ki mit akar. Egy asztalnál voltak csak magyar vendégek, a menyasszony szülei, rokonsága. Támadt egy ötletem, hogy letesztelem a magyar közönséget. Két Morricone szerzemény között, filmzenei stílusban eljátszottam a vidékeinken legnépszerűbb, a Youtube-on nézettségben toronymagasan vezető magyar sikerszámot a Nézését meg a járását. Pontos melódiával és harmóniával, viszont ritmus nélkül, visszafogottan. Nem vették észre, hogy mit játszok... Ez a lényegében szép szerzemény ezek szerint csak akkor érvényesül, ha van alatta du-du-du-du és az orrsövényproblémás Bulikirály énekli!

                De nem ez a bejegyzésem témája. A muzsikálás előtt sétáltam egyet Budapest egyik legszebb részén, az elegáns Duna-korzón. Szép idő volt, a szállodák éttermei tömve. Az egyik étterem teraszán egy gitáros-trombitás-dobos trió játszott, a másikon klasszikus cigányzenekar, egy kicsit távolabb, az üres területen két gitáros igyekezett a járókelők kedvébe járni. De mindezt felülharsogta a Vigadó téren helyet foglaló két afrikai dobos. Az agresszív ritmusoktól visszhangzott a magyar főváros legszebb sétánya. Később belegondoltam: lehet, hogy  a népszavazáshoz toboroztak.

                A megboldogult Momo Kapor egyik írása jutot eszembe, amit a belgrádi NIN c. hetilapban olvastam egykoron és megmaradt emlékezetemben. A belgrádi író-festő-újságíró arról írt, hogy Párizsban járt és korábbi élményeihez képest új  momentumként jegyezte, hogy a Notre Dame előtti téren afrikai dobosok jelentek meg. Az egész környéket, a Szajna partját, a Szent Mihály sugárút torkolatát a szigetet uralta a tam-tam. Miért? Mi célból foglalták el ezt a kereszténység számára meghitt környéket? – tette fel a kérdést a szerző. Pénzért? Nem. Nem is raktak ki kalapokat vagy egyéb pénzfogadásra alkalmas eszközöket. Csak doboltak. Momo megfejtette: az afrikaiak ezzel üzennek Európának, hogy megváltozott a világ, ők is itt vannak. Tessék ezzel megbarátkozni. Azóta már dobolnak a köztereken nem csak Párizsban, Berlinben, Stockholmban, íme Budapesten is.

                Produkciómat negyed tizenegykor fejeztem be és lerohantam a szálloda teraszára, ahol egy felállított képernyőn keresztül még el tudtam kapni a BL-döntő lényegét. Az afrikai dobosok addigra vagy abbahagyták, vagy hatóságilag elirányították őket onnan, nem tudom. A teraszon rajtam kívül szállodai vendégek, külföldiek foglaltak helyet. Egyetlen szabad széket találtam, három fiatal lány társaságában. Később kiderült: aznap érkeztek New Yorkból, holtfáradtak, de nem tudnak betelni a látványtól, a Duna, a Vár, a Lánchíd...”Wonderful” és közben egymás után rendelték a finom magyar borokat.  Ekkor valahonnan előkerült egy hajléktalan, odajött a teraszhoz, megkopogtatta a plekszi oldalát és angol nyelven közölte a vendégekkel, hogy ő bizony éhes és adakozzanak.

 De jött a pincér, a hajléktalan továbbállt, Juanfran pedig a kapufának lőtte a büntetőt.  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése