Nem hiszem, hogy Neil Armstrong első
gondolata az volt, amikor közölték vele, hogy rá esett a választás, ő lesz az
első ember, aki a Holdra lép, hogy mekkora prémium jár majd neki ezért. Ha
sikeresen teljesíti a feladatot, szerencsésen visszatér és nem marad ott a bolygónkat
kísérő sápadt égitesten. Amikor az
ismeretlenség homályában maradt zseniális építők felépítették a kölni Dómot,
vagy a Notre Dame-ot Párizsban, munkájukat elsősorban a beígért munkadíj
vezérelte? Amikor Leonardo megfestette a Mona Lisát az forgott a fejében, hogy
mennyiért tudja eladni (ha így lett volna, nem vacakol a képpel 16 éven
keresztül!). Amikor Gutenberg megalkotta a könyv nyomtatását lehetővé tevő
folyamatot számolt-e azzal, hogy mekkora hasznot tud majd kaszálni csak a
nyomtatott Biblia eladásából? Alexandar Fleming sem a levédett termék után járó
milliók reményében fejlesztette ki az penicillint, hanem azért, hogy
kezelhetővé tegye a milliók halálát okozó betegségeket...
Van
akiket azonban mindig is elsősorban az anyagi vetület érdekelt. A legnagyobb
alkotók, feltalálók, azok, akiik előremozdították az emberek sorsát nem
tartoznak közéjük. Hanem azok, akik a találmányokat „menedzselték”, sőt, a
haszon vetületében irányították, irányítják a kutató munkát is. Akik
megmondják, hogy mibe érdemes, milyen kutatásba pénzt fektetni. és mibe nem.
Például a rák elleni gyógyszer feltalálásába véletlenül sem, mert akkor
milliárdos hasznot hozó egyéb gyógyszerek eladhatatlanná válnának.
A
piaci logika és a haszonszerzés gátolt meg sok más felfedezés kidolgozását, ami
az emberek szolgálatában állt volna, csak ... Hiszen történelmi tény például,
hogy a befektetők megtiltották Nikola Teslának, hogy a vezeték nélküli áram
disztribució fejlesztésén dolgozzon, mert abban az esetben hogy számolják el a
hasznot?
Árucikk,
termék vagy alkotás? Miben mérjük az értékét?
Létezik-e más érték mint a pénzben kifejezett érték? Az igazi alkotók
számára a professzionális siker az elsődleges, korrekt, ha ez pénzben is
megmutatkozik, hiszen, ugye, mindenki pénzből él. De munkájukat, kutatásukat –
hasonlóan mint az orvosok, a tanárok, mindazok, akiknek a hivatás, a szakma
becsülete számít – lelkiismeretesen végzik tovább, ha keserű szájízzel is, vagy
nélkülözések közepette, lelkiismeretesen, mert számukra ez a legfontosabb.
Pénzcentrikussá
váltak az egyébként elsősorban megtisztelést jelentő kinevezések is. Gondolná
az ember, hogy azoknak, akik indultak az ENSZ-főtitkári megbízás versenyén az
járt az eszükben, hogy mekkora fizetéssel jár ez a poszt? Gondolná bárki is,
hogy amikor Churchill a világháború kitörésekor elvállalta a miniszterelnöki
kinevezést, olyan helyzetben, amikor „csak vért, erőfeszítést, verítéket és
könnyeket” ígérhetett a büszke nemzetének, a hatalommal járó anyagi
haszonszerzést mérlegelte? Biztos vagyok abban, hogy Göncz Árpád, a rendszerváltás
utáni Magyarország első államelnökének sem fordult meg a fejében, hogy mekkora
fizetés jár a kinevezéssel. A megtisztelés, a bizalom, az az érzés, hogy a
társadalom elismerte munkáját, személyiségét ez volt az, ami számított, az
érzés, hogy az emberek hisznek jóindulatában, jóakaratában, abban, hogy mindent
meg fog tenni egy demokratikus és igazságos ország építése céljából.
A
politikai, közéleti hivatás is árucikké vált. A piac magasra emelte értékét, az
új értékekből eltűnt az erkölcs, a tisztesség, az együttérzés, a társadalom
iránt felelősségtudat... Pedig az emberek, a választópolgárok a Közép-Kelet
Európa-i változások után hittek abban, hogy az önkényuralmi rendszer megbuktatása után minden jóra fordul és ebben
a folyamatban az általuk megválasztott új vezetők elsősorban óriási
megtisztelésként fogadják bizalmukat és amit tesznek azt értük teszik. Nagyon
gyorsan kiderült azonban, hogy – tisztelet az igen kevés kivételnek – a régió
új vezetői az előállt helyzetben mind inkább az anyagi haszonszerzés lehetőségét
fedezték fel. Tették ezt először óvatosan, diszkréten, később körmönfontan majd
mind nyíltabban. A térség országaiban felbecsülhetetlen illetve aláértékelt
nemzeti vagyonokat kótyavetyéltek el és olyan új gazdasági, vadkapitalista
rendszerek kiépítését tették lehetővé, ahol ők is érdekeltek voltak. Amikor
kiderült, hogy tehetik ezt büntetlenül,
hogy a társadalomnak nincs fékező és büntető eszköze (illetve az eszközöket a
hatalom megszüntette) a harácsolás ellen és hogy mindenhol, az új hatalmak
hasonlóan viselkednek, hogy ez a rendszerváltás szükséges velejárója, a modus
vivendi, a gátlástalanság már nem ismert határokat.
Ezt
a folyamatot a kezdetektől támogatta a Nyugat, hiszen az volt a cél, hogy ezekben
a volt szocialista országokban minél hamarább gyökeret eresszen és
megfogódzkodjon a kapitalizmus. A kapitalizmus pedig elképzelhetetlen a tőkés
osztály, gazdasági elit nélkül. És ki más dönthette el azt, hogy kiből lesz az
új elit és kiből a kizsákmányoltak és esélytelenek tömege mint azok, akiket a
tömegek hatalomra juttattak: a politikusok. Ők pedig mindenek előtt a saját
pártjukról és az azt támogató vállalkozói rétegről gondoskodtak, majd szűkült a
kőr a rokonságra, csókosokra, bizalmi személyekre.
Mindezek
után még azt is el kellene fogadnunk, hogy ez így van rendjén. Nem akárki, a
Professzorok Battyányi Körének elnöke fogalmazta meg a minap: „Az urambátyám
társadalomnak történelmi háttere van. A családi, baráti kapcsolatok mindig is
számítottak, ami teljesen érthető, hiszen ott mégis csak nagyobb a bizalom!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése