Az ősminta:
J.S.Bach Air a D-dúr szvitből (műjegyzék szám: BWV 1068). A barokk zeneszerző
egyik legszebbnek tartott szerzeményét az utókor Mendelssohnnak köszönheti, aki
1838-ban megtalálta a kottát. A szerzemény a hegedű hangfekvése miatt C-dúrba
transzponálva Air G-húrra címmel is ismert. Bach más szerzeményeiben, és számos
más zeneszerző is használta a szvitben elhangzó és alapsablonná vált megoldást:
a basszus szólam a dúrskála hangjaiban lépeget lefelé és az ennek megfelelő
akkordmenetre épül a melódia.
A (tág értelemben
vett) könnyű- vagy populáris zenében az első nagy sikerszám, ahol a zeneszerző
kölcsönvette ezt a megoldást a verse-ben, a nemrég elhunyt, Percy Sledge által előadott „When A Man Loves A Woman”.
A sláger 1966-ban robbant be a sikerlistákra. Azóta is az elhagyott
szerelmes férfiak a szám hallatán az érvágó kést keresik, vagy jobbik esetben
csontrészegre isszák magukat. Itt kell megjegyezni, hogy a szerzeményt Calvin
Lewis és Andrew Wright jegyzik. Az igazságtalanság kiküszöbölése érdekében kell
ezt megjegyezni, mert gyakran a sikerszámok zeneszerzőit senki sem ismeri, a
számot az előadó után azonosítják. (Példa: szinte senki sem tartja számon, hogy
Bayer Friderika által előadott Kinek mondjam el vétkeimet című szerzemény
zenéjét és szövegét Jenei Szilveszter
szerezte. Amikor az Eurovíziós dalfesztivál kapcsán felmerül ez a szerzemény,
említi valaki is a szerzőt?!). Azt is érdekes megjegyezni, hogy a szerzemény
sikerén felbuzdulva az előadónak írtak még egy számot ugyanerre a sablonra
(Take Time To Know Her) ami már nem került a sikerlisták közelébe (de más Percy
Sledge-számok, más akkordmenettel igen).
Percy Sledge dalától
még nagyobb sikert aratott a Procol Harum együttes 1967-ben rögzített „A Whiter
Shade Of Pale” (magyar fordításban: A halványnál is fehérebb árnyék)
szerzeménye. Ebben a számban Bach kifejezettebben köszön vissza. Percy Sledge
slágerében az első két ütem után rövidre fogják a lépegetést. A Procol Harum
viszont az egész skálán keresztül (lefelé) végigmegy a Hammond orgonán
eljátszott verse-ében és nem tagadja, hogy az ihlet Bach két szerzeményéből
származik: az említett Air, valamint a Wachet auf, rulf um die stimme című 140.
kantátából. Ezt a „lépegetést” megpróbálom egy kicsit érthetőbben
megfogalmazni. Mint ahogy a sakk megnyitásokban is bizonyos lépések után
különböző elágazások ismertek, Bach ősmintájában a harmadik ütemben, a
„negyedik lépcsőnél” - ha C dúrban
gondolkodunk, az F hangnál - történnek az elágazások. Minden változatra
született számos szerzemény. A Percy Sledge féle verse-t 1985-ben, egy az
egyben átvette, igaz egy más jellegű számban Lionel Richie a Say You, Say Me
című dalban, ami a Fehér éjszakák című filmben elvitte az Oscar díjat! Az egész
skálán végiglépegetett változatra hirtelenében az LGT A Kicsi, a Nagy, az
Arthur és az Indián című dala jut eszembe példaként. Az LGT dal egyébként simán ráénekelhető akár
Percy Sledge, akár Lionel Richie számok zenei alapjára. És fordítva.
Bach lefelé
lépegetős ősmintája az egyik leggyakrabban használt kaptafává kopott el. A
zeneszerző (könnyű zenei műfajról beszélünk) amikor leül a zongorához ihlet
nélkül, azzal a szándékkal, hogy szerzeményt kell írni (a tehetségkutatón
felbukkant ígéretes énekesnek, valamilyen fesztiválra, vagy az együttesnek még
hiányzik egy szerzemény a nagylemezre) Bach-hoz nyúl. Mert a legnehezebb
elkezdeni egy számot, leírni az első két ütemet. Ebben segít a jó öreg Johann
Sebastian! Olyan ez mint amikor az újdonsült feleség nem tud mit főzni férjének
és eldönti: rántott hús újkrumplival! Ebből baj nem lehet.
Bach ősmintája
alapján megírt szerzeményekkel sem lehet semmi baj. Ha a zeneszerző biztosra
akar menni szerzőtársakból álló zsűrinél, különböző fesztiválokon,
válogatásokon, ezt a megnyitást választja, aminek a vége általában a
szalonremi. Mármint: szép volt, szabályos volt, de ilyent már láttunk,
hallottunk. Se jó, se rossz. Döntetlen. A sablonok ellenére a lehetőség mindig adott, hogy valami
eredeti megoldás feldobja a számot, mint például ahogyan a Lennon-McCartney
szerzőpáros tette az All You Need Is Love szerzeményben a 4/4-es és ¾-es ütemek
váltogatásával és azzal, hogy a lépegetés felváltva az alaphangról, majd pedig
a kvart hangról indul. A Beatles használta a felfelé lépegető megoldást is,
például a Here There And Everywhere verse-ben, a The Long And Winding Road
refrénben, vagy később John Lennon a Woman című dalában.
Ihletett melódia,
valamilyen eredeti megoldás esetén a legegyszerűbb sablon, a három akkordos
C-F-G is nyerő lehet (La Bamba, Do You Love Me, Twist and Shout …) a 70-es
években a rockzenekarok az A-G-D kaptafának váltak a rabjaivá
(például a Skorpió együttes Magyarországon) de ezen a szűk kereten belül
is sikerült eredeti, emlékezetes számokat alkotni. Ha már a sablonoknál tartok:
napjaink zeneszerzői már jó ideje nem tudnak a C-dúr-G-dúr-a-moll-F-dúr
kaptafától szabadulni (az említett akkord-menetek és a fentiekben leírt sablon transzponálva bármelyik skálából érvényesek - a zenészek tudják miről beszélek). Természetesen egy jó szerzemény
nem azon múlik hogy hány akkordos a szám – ha már a Beatlest említettem: a
Revolver albumon hallható Tomorow Never Knows dalban, az egész szerzeményben
nem változik az alaphang.
Mindezt annak
kapcsán írom, hogy ma estétől az Eurovízió dalfesztiválon Európa különböző
országainak képviselői mutatják be hazájukban legjobbnak választott dalaikat.
Ide s tova ötven éve kísérem nagy figyelemmel ezt a fesztivált. Az ország, ahol
születtem és ahol éltem a legelsőtől kezdve mindegyiket közvetítette és a
jugoszláv előadók általában jól szerepeltek, 1989-ben meg is nyerték a
versenyt. Az idei dalokat még nem hallottam, de le merem fogadni, hogy Bach
ősmintájával találkozni fogunk. Tavalyelőtt nyolc elkövetőt regisztráltam…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése