Tévedtem. És ennek örülök. A múlt
kedden a Bach, rántva című írásomban a több évtizedes tapasztalat alapján
feltételeztem, hogy az idei Eurovíziós dalfesztiválon is felcsendülnek
különböző átiratban a legelkoptatottabb zenei kaptafák. Amit a sablonokról
írtam, az érvényes, kellemes meglepetésre azonban az idei versenyen a világ
zenei produkcióját uraló szerzőkhöz képest a „futottak még” kategóriába sorolt többnyire
lesajnált, ismeretlen szerzők kitettek magukért. Ha az ember tisztán a
harmóniákra, akkordmenetekre koncentrál abszolút új, eddig sohasem hallott
megoldással persze nemigen találkozik. Léteznek, természetesen, a könnyűzenében
nemigen használt gyönyörű megoldások, javasolnám a szerzőknek például Hydn-t
(érdemes „leszedni” egykét vonós négyesét!) Dicséretes, hogy a legegyszerűbb sablonokhoz a
szerzők ezúttal, kevés kivétellel nem nyúltak. Az a kevés kivétel pedig viselte
a következményeket: Portugália, Dánia kiesett, Nagy Britannia pedig alig kapott
szavazatot.
A múlt kedden leírtam: 1965 óta
kísérem nagy figyelemmel a fesztivált. Tudom, olvastam magam is számos olyan
szakértői véleményt, akik eleve lesajnálják ezt a rendezvényt, olyannyira, hogy
meg sem hallgatják, minden évben (már lerágott csont) a szavazatok
elpolitizálásáról szóló revelációkra mutatnak rá. Igen, van ilyen, minden évben
előre tudható, hogy ki kit szimpatizál az országok közül politikailag,
földrajzilag, de nem érdekel (ha ebből indulunk ki akkor Németországot egyetlen
európai ország sem szereti, hiszen 0 azaz nulla szavazatot kaptak, ugyanakkor
Németországban a favorit Oroszország, hiszen 12 pontot adtak nekik !?).
Engem a dalok érdekelnek. Az
elődöntők és a döntőben is hallottam több olyan produkciót ami elragadtatott.
Az előadásmód, az előadó hangja, hangszíne, a zenével párosuló vizuális látvány
és nem utolsó sorban a harmóniák, akkordmenetek, melódiák. El is árulom
(számítva arra, hogy nem fogtok velem egyetérteni, de hát az ízlések…) nem a
fontossági sorrendben: az olasz tenor-trió nagyon tetszett, a verse-t fogyasztható komolyzenei szintre
emelték, hasonlóan igényes, talán túl igényes volt az örmények dala, eredeti
alapra szétírt több szólam szép hangokkal, ügyesen felépített és színvonalas volt
a montenegroi produkció, eredeti a belga, tetszett a szlovén fiatalasszonynak a
hangszíne és a dala, hasonlóan az észteké is, nagyon szurkoltam a ciprusi
szemüveges fiatalembernek (olyan üdén szólt a F-dúr, F-moll, C- dúr, D –dúr,
D-moll menetre írt rész), természetesen, tetszett a magyar dal is
A legjobb produkció győzött, noha
a zenei része nem az én ízlésvilágom. Egyáltalán nem szimpatizálok azzal a
jelenséggel, hogy a svéd zeneszerzők találták meg az euróvíziós siker-receptet.
(Ha jól emlékszem, a magyar válogatóra is egyes előadók fordultak svéd zenei
alkimistákhoz). Mert ezzel egy újabb kaptafa jelentkezik, ami nem annyira a
használt harmóniákban érvényesül, hanem a dal felépítésében. Ez felismerhető
volt a svéd zeneszerzők által írt spanyol, azeri (meg még valaki)
produkciójában. Hasonló receptre épült az orosz, az albán, részben a grúz, de
még a szerb produkció is
(leegyszerűsítve: visszafogott kezdés, majd nagy kiabálás bizonyos interválok
túlerőltetésével és a végén az orgazmus utáni állapot)
Ennek a minőségi felhozatalnak
azért örülök, mert a világprodukcióban az ellenkezője dominál (szerencsére
vannak kivételek). A sablonos, teljesen lebutított, néhány soványka ötletre
épített produkciók. Érvényes ez nem csak a zenei, hanem filmes, tv-s és egyéb
produkciókra is: az igénytelenséget sulykolják, kitartóan butítják a tömegeket.
Persze nem véletlenül: a lebutított tömegek a manipulálhatóak.
Most jön az én rokokós
álmodozásom. Hiszem, hogy nem hamis az amit az eurovíziós seregszemlék alkalmával
látunk: Európa (ezúttal plusz Ausztrália) különböző országaiból mosolygós,
vidám, egymás között barátkozó képviselőit, ahol egymásban nem ellenséget
látnak, mint a politika, még csak nem is ellenfelet, hanem vetélytársat.
Röhögjétek ki naívságomat, de én változatlanul reménykedem egy paradigma
váltásban, ahol az érték nem a gazdasági növekedés, a termelékenység, a profit…és
a hasonló embertelen szörnyűségek. Ezek az „értékek” a hamisak, feleslegesek és
végzetesek az emberiség számára. Az igazi értékek – majd csak rájövünk, amikor
már késő lesz, amikor már a gátlástalan politikusok teljesen tönkretették a
természetet, a bolygónkat egy végzetes irtás után, hogy a valódi érték az
alkotás. És a szeretet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése