Budapest nem igazán felhőkarcolóiról nevezetes, a
város legmagasabb épülete az Óbudai Főtáv torony csak az alacsonyabban
vitorlázó felhőket símogatja. Kétszáz méteres magasságával ugyan túlnőtte a
Gizai piramist vagy a New York-i Szabadságszobrot, de mintegy harminc
emeletnyivel, pontosabban 124 méterrel alacsonyabb a párizsi Eiffel toronynál.
A világ legmagasabb épülete, a Dubai torony mondhatnánk, hogy GDP-arányosan
több mint négyszerese a budapestinél.
Az
építmény egyetlen kolorisztikus díszítése a tornyot körbefutó piros-fehér
kockák, amit egyesek Árpád sávos utalásként értelmeznek, de valójában a Főtaxi
burkolt reklámjáról van szó. Óbudai képzőművészek már többször kezdeményezték,
hogy szívesen átfestenék az építményt, például fentről lefelé képregény kockák
formájában be lehetne mutatni Csongor és Tünde, vagy a magyar labdarúgás
történetét, esetleg két hosszú nyakú szerelmes zsiráfot is szívesen
rávarázsolnának vagy egyéb ismeretterjesztő tartalmat. 2010-ben egy zöld
szervezet hivatalosan is kezdeményezte, hogy 8 méter széles növényszalaggal
futtatnák körbe a tornyot, a növények idővel benőnék az egész építményt és itt
lenne a világ legnagyobb zöld tornya. Mindez csak azután valósulhat meg, ha
lejár az említett szponzor cég reklámjoga.
Ha
jobban szemügyre vesszük, a torony különböző magasságain gyűrűszerű erkélyeket
láthatunk. A török időkben ezekről az erkélyekről szólította imába a müezzin a
környék muzulmán vallású híveit. Hétköznap a legalacsonyabb erkélyről, nagyobb
ünnepek alkalmából, például Pünkösd vasárnapján, vagy, a számukra dicső Mohácsi
csata évfordulóján a második vagy harmadik
szintről. Az utóbbi években ilyen fajta aktivitást nem tapasztalható, (noha
értesüléseink szerint Óbuda polgármestere állítólag azt tervezi, hogy mandátuma
lejárta előtt innen intéz beszédet a kerület választópolgáraihoz).
A
toronynak, azon kívül, hogy a Távfűtő művek füstjét injektálja a felhők közé
van egy másik fontos küldetése is. A Budapestre nyugati irányból, az L 32-es és
M 77-es légi folyosókon érkező repülőgépeknek tájékozódási pontot képez.
Szaknyelven: orientír. Ami azt jelenti, hogy pilótáknak itt kell elvégezni a
szükséges manővereket, belőni a pontos irányt a repülőtér felé és az előírt
módon csökkenteni a gép sebességét és magasságát. Ellenkező esetben
megtörténhet – amire eddig szerencsére nem volt példa – hogy a repülőgép abban
az irányban magasló Ferihegynek ütközik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése