Hivatalom
ablaka a Hősök terére néz. Az Andrássy út végén lévő Hősök terére. Ezt azért
jegyzem meg, mert volt már eset arra, hogy szerb állampolgárt, aki a téren elhelyezkedő
Szerbia Nagykövetségét kereste a GPS a soroksári Hősök terére vezette...
Az ablakom egészen pontosan arra a gyalogátjáróra néz,
amely a Műcsarnokot a forgalmas Dózsa György úton át összeköti a túloldallal.
Van egy olyan szokásom, hogy ha gondolkodom – márpedig elég gyakran gondolkodom
(„Cogito ergo sum”) – nézek ki az ablakon. Olykor megtörténik, hogy el is
felejtem, hogy min gondolkodtam, mert érdeklődésem, mint a Google Chrome
böngésző, új ablakot nyit és átvált a látványra.
Akinek nem szokása zebrát szemlélni nem is sejti, milyen
változatos, mozgalmas, eseménydús
látvány. Persze elsősorban nem az úttestre párhuzamosan felfestett vízszintes fehér csíkokra gondolok. Hanem ami rajta, körülötte történik.
látvány. Persze elsősorban nem az úttestre párhuzamosan felfestett vízszintes fehér csíkokra gondolok. Hanem ami rajta, körülötte történik.
Most ahogy ezeket a sorokat írom és gondolkodom, kinézek
az ablakon. Narancssárga védőmellénybe
öltöztetett brigád érkezik. Négy férfi és egy nő. Utcaseprők vagy karbantartók.
Az első férfi egy kétkerekű üres kocsit tol maga előtt, a mögötte lévő kocsiján
három közlekedési tábla látható: 30-as sebességkorlátozás, munkálatok az
úttesten és egy kerek kék tábla jobbra mutató fehér nyíllal (38 évvel ezelőtt
szerbül tettem le a vezetői vizsgát, nem tudom a helyes magyar elnevezést, csak
a lényeget: ha ilyent látok arra muszáj menni amerre a nyíl mutat, még ha
ellenkező lenne a szándékom akkor is). A brigád nem volt nagyon sietős. Fele
átért, fele megrekedt a gyalogszigeten. Nem úgy mint a szigorúan egymás kezét
fogó óvódások csoportja, akiket a három óvónő-dadus gyorsan átterelt
kirándulásuk útvonalának veszélyes szakaszán.
A munka tárgyát képező átjárón nagy átlagban turistákat
látok. Külföldi állampolgárságú személyeket és vidékről fellátogató hazaiakat.
Meg lehet őket
különböztetni több szempont alapján is. A hazaiakon látszik a
megilletődöttség „Azta! Mekkora ez az oszlop aminek a tetején ott áll az
arkangyal. Ott vannak a vezérek..” és már indul is az irányba függetlenül, hogy
milyen színű a lámpa. És van náluk okvetlenül túlélő-csomag. Szatyorban,
hátizsákban. Otthoni kaja, víz segíti a túlélést a főváros dzsungelében.
A külföldiek nagyobb része könnyű öltözékben,
tornacipőben, fényképezőgéppel érkezik és lazán, ráérősen mozog. Szabadságon
vannak, nézelődnek, fényképeznek, keresik a legjobb látószöget a Milleniumi
emlékmű lefényképezéséhez (ezt megtalálni nem könnyű, emberpróbáló feladat még
egy profi fotósnak is!). Az ázsiai országból érkező turisták sorozatlövést
eresztenek le felváltva fényképezőgépjükből (vagy Canon vagy Nikon semmi
harmadik) és telefonukból már amint előbuggyannak a földalatti kijáratából.
Mintha attól tartanának, hogy ha
nem sietnek Gábriel arkangyal el talál repülni
az oszlop tetjéről vagy a patinás zöld lovasszobrok, a Hét vezér (névszerint:
Tas, Huba, Előd, Kond, Ond és Töhötöm) Árpád fejedelem vezérletével leugornak a
talpazatról és méltóságos poroszkálás közepette megindulnak az Andrássy út
közepén, az Oktogonon át az Országház elé (ott pedig megafonon keresztül
kérdőre vonják az ország vezetését: „Gyerekek mivé tettétek az országot? És ki
az a Mészáros Lőrinc?”).
Az
ázsiai turisták a felvételezéssel nem állnak le a gyalogátjárón haladva sem.
Néhányszor már gondoltam magamban, hogy ha ismerném valamelyik sárga nyelvet
odakiabálnák: „Türelem Xhiao, ezek a felvételek feleslegesek, mennj közelebb a
térre a nálad lévő objektívvel onnan tudsz igazán jó felvételt készíteni!”
Amióta nem filmre megy a fényképezés az emberek rengeteg feleslegesnek tűnő
felvételt készítenek. Igaz néhány ilyen felvétel olykor véletlen, egyedi
pillanatot is megörökíthet. Kiderülhet például, hogy a háttérben látszik az az
UFO amely csak néhány másodperc erejéig jelent meg Budapest egén az Állatkert
felett. Vagy lefényképezhető az a pillanat, amikor éppen felrobban egy
leszálláshoz készülődő repülőgép...
Azok akik sietnek, ők a helybeliek. A budapestiek. Ők nem
bámészkodnak. Tudják honnan hova mennek és a lábuk elé néznek. Naponta
elhaladnak az emlékmű, a Műcsarnok a Szépművészeti Múzeum látványa előtt úgy, hogy
rá sem pillantanak ezekre a látványos épületekre. Úgy vannak velük mint a
párizsiak az Eiffel toronnyal, a rióiak a Krisztus szoborral, a Cukorsüveggel,
a Kecske-sziget lakói a Niagara vízeséssel, vagy az újpestiek a Berda József
utcai Partizán szoborral. Ott van és kész. A New York-iak is így voltak 2001-ig
az Iker tornyokkal. Most már megnéznék ha lehetne...
Most ahogy kinéztem az ablakon azt láttam, hogy egy
áttetsző-átlátszó, testre tapadó cicanadrágra és egy szál narancssárga színű
újjatlan pólóra vetkőzött szőke, lófarokba kötött hajú csinos joggingozó futott
át az átjárón. A külvilágot a fülébe zsinóron érkező zenével zárta ki.
Hangilag. Képileg viszont úgy tűnik nem érdekli, hogy ez a városnak egy
meglehetősen forgalmas része, ahol talán nem comme il faut az ilyen öltözék.
Több joggingoló viselkedik hasonlóan. A női futkározók látványa nem zavar de az
egyszál gatyában, átizzadt pólóban zakatoló férfiak látványa már bántja
esztétikai receptoraimat.
Meglehetősen gyakori látvány az is, hogy fiatal párok,
itt az ablak előtt, a villanypóznánál, amelyet néhány napja Óváry Gyula
Fideszes jelölt ráragasztott választási plakátja „ékesít”, a várakozási időt a
lámpaváltásig félszeg puszilkodással vagy heves csókolózással ütik agyon.
Szinte hihetetlen, hogy ez a
művelet mennyire gyakori jelenség! Íme, most is,
hogy kitekintettem az ablakon, most, szerdán, 13.22 perckor, azt látom, hogy
egy – nem is annyira fiatal - pár, (a nő ázsiai), egymásnak esett a jelzőlámpa
tövében (a fideszes polgármester-jelölt plakát-tekintete fókuszában). Méghozzá olyan szemérmetlenül, fittyet hányva a környezetre, hogy a férfi csókólódzás
közben elkapta a nő fenekét tenyerével! Szörnyű! Mintha a hatvanas években
lennénk! Ezek a jelenetek olykor elhúzódnak, esetenként időközben több lámpaváltás
is megtörténik, mire az élvezkedők ezt észreveszik. Dehát a szerelem
impulzusait nem a szemafór vezérli!
Nem ritkaság az sem, hogy friss házasok, menyasszony és
vőlegény jön el fényképezkedni. Ritkábban az egész nászmenet, inkább csak
szűkebb körben. És nem csak a hagyományos esküvői napon, szombatonként.
Tegnapelőtt, hétfőn délelőtt fényképezkedett egy menyasszony és vőlegény a
Hősök terén. Le is fényképeztem őket, mert éppen nálam volt a teleobjektíves
gépem, mert pórázon egy kutyát is vezettek magukkal. Együtt fényképezkedtek
(Esküvői tanu?). Na dehát hétfőn délelőtt esküdni, az olyan -. Erről jut
eszembe, hogy annak idején párizsi ismerősöm tájékoztatott, hogy az
örömlányoknál a legalacsonyabb a tarifa hétfőn délelőtt esős időben (ugyanis: kinek
van kedve olyankor? Hétfőn és esőben...)
A zebrán átkelő
tömeget szemlélve az ember tájékozódhat a menős divatról is. Szerencsére, most
már évek óta tart a mini és szűk szoknyák divatja (persze nők esetében).
Emlékszem, mennyire lehangoló volt a hetvenes évek elején, amikor a minit
felváltotta a maxi. Hosszú, esetenként majd bokáig érő bő ruha, szoknya mögé
rejtették bájaikat még a csinos lányok is
(ennek a divatnak csak azok örültek,
akiknek formájuk inkább álcázásra szorult s emiatt a korábbi divat hátrányos
vagy kellemetlen helyzetbe kényszerítette őket). Megfigyelésem azt bizonyítja,
hogy a szóban és képben forgó zebrán nagy százalékban vonulnak át csinos
hölgyek, kisasszonyok. Kellemes látvány. A nagyváros nagy előnye, hogy
állandóan újabb és újabb, eddig nem látott személyek. Ha valamelyik kisváros
központjában hozzám hasonlóan a hivatal ablakából valakinek szokása szemlélni a
járókelőket, számára nem ennyire változatos a látvány („Ni csak az ügyvéd
felesége új frizurát készíttetett!” vagy: „A hentes felesége már megint
meghízott, alig fér már bele a rózsaszín kiskosztümébe”...)
A szereplők állandóan váltakoznak. Két kivétellel: van
egy öreg prímás, aki délelőtti órákban szokott a Műcsarnok és a Műjégpálya
épülete között hegedülni. Ő dél körül battyog át rendszerint a gyalogátkelőn. A
másik pedig egy többel-jobb, már fiatalnak nem mondható férfi, aki a Műcsarnok
innenső oldala előtt szokott, szinte minden késő délután gőrkorcsolyázni.
Mégpedig úgy, hogy többnyire hátrafelé nyolcasozik.
Ismert, vagy aránylag ismert személyiség itt ritkán
gyalogol át. Az ismertek nemigen gyalogolnak. Ők dzsippekkel közlekednek. Az
utóbbi egy hónapban csak egyet, egy, az X faktorban szereplő, versenyzőnőt
láttam, akinek nem emlékszem a nevére.
Látványos színpad ez a zebra! És az előtte történő autós
koccanásokról, kerékpáros gázolásokról nem is meséltem!
De azért
sohasem lesz annyira ismert, mint az a londoni, ahol négy angol fiatalembert
fényképeztek le akik közül az egyik öltönyben és mezítláb látható...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése