... itt van például Rubens.
Ő is megfestette a saját Vénuszát. A flamand
festő és diplomata, a XVII. század elismert és megbecsült személyisége, aki nem
csak vénuszait festette meg, hanem csupasz mellel a francia trónon, kiskorú fia
helyett regnáló Medici Máriát is, a kor, vagy a saját ízlése szerint formálta
meg szinte valamennyi női figuráját, a Szerelem Istennőjét is.
De ne ugorjunk a partról rögtön a
tenger közepébe!
Vénusz és más mitológiai
meztelenségek ábrázolása a festészetben nem Rubens-szel kezdődött. Szinte
felsorolhatatlan számú festőnek, közöttük a legnevesebbeknek is kihívást
jelentett a téma. Ezek a festmények egymás között csak a mitológiai tartalomra
utaló részletek megjelenítésében hasonlítanak.
Hogy nézett ki az „eredeti” Vénusz?
A görög és római istenek sajnos nem
készítettek sem szelfiket, egymást sem fotózták, az utókorra nem maradt
perdöntő autentikus kép.
Ha a keresőbe beírjuk a Vénusz nevet, szerencsére nem a borzalmasan kinéző amerikai teniszezőnő fényképe jön
elő, hanem a Naprendszer legcsodálatosabb bolygójáról, a „hársméz-fényű
csillag, imbolygó nektár-edényről” (copy right Weörös Sándor) készült
felvételek.
A Szerelem Istennője nevét a hajnal
és az est rövid ideig látható, legfényesebb csillagáról kapta. A Vénusz a
nőiesség, az érzelem, a harmónia megtestesítője, az emberek érzelmi életének
befolyásolója, több népnél a péntek névadója… Bika jelében született
személyeknél (e sorok írója is oda tartozik) különösen fontos szerepet játszik
az érzelmi életükben, a Bika érzékszervei közül az érintés, a tapintás
érzékszervét befolyásolja. Szép a magyar neve is: Esthajnalcsillag. A kifejezés
kettősséget foglal magában: hajnalcsillagként szoláris, estcsillagként lunáris.
Az ellentéteket egységesíti.
Botticelli : Vénusz születése
A legismertebb Vénusz festmény Sandro
Botticelli ( Firenze 1444 – Firenze 1510 május 17.), a korai olasz reneszánsz
festészet jeles képviselőjének alkotása.
A festő Alassandro di Mariano di Vani Filipepi néven született. Létezik olyan
forrás,
amely 1445 január 1.
datálja születésének napját, több forrás viszont a születése évében sem biztos.
Az 1444-re édesapja 1457-ben átadott adóbevallásából következtetnek, abban
tüntette fel a kisipari tevékenységet végző tímármester papa, hogy legkisebb
fia (sorrendben a 14. gyermek) Alessandro 13 éves és beteges. Ezt az adatot el
kell fogadni, hiszen mi lehet hitelesebb egy adóbevallásnál?
A hordócskát jelentő Botticelli
becenevet a zömök testalkatú bátyjára ragasztották a firenzei utcabeliek még
gyermek korában, a fiatalabb, gyermekként vézna Sandrón csak úgy rajta maradt a
bátyja után. A képen látható önarckép részlet az 1465-67 között megfestett Háromkirályok
imádata c. festményről, mint ahogy egykoron a festők gyakran
megtették, saját magukat is, egyszerű statisztaként, beillesztette a kompozícióba
(a jelen esetben a kép jobb sarkában).
A Vénusz születése című
festményt Botticelli feltehetőleg 1486-ban festette meg, a jókora méretű (172 x
278 cm) alkotás a firenzei Uffizi galériában tekinthető meg.
Aki járatos a görög és a római
mitológia világában tudja, hogy az ókori istenek történetét, egymás közötti
kapcsolatrendszerét (kinek a kicsodája, miért, hogyan…) csupa furcsa, szinte
követhetetlen, esetenként pedig gyomorforgatóan morbid esemény övezi. A szerelem
istennője születésének története is egy ilyen. Kronosz, a hirtelen haragú
kegyetlen titán (igen, ugyanaz, aki saját húgát, Rheiát vette feleségül majd
tartva attól a jóslattól, hogy fia ellene fog fordulni, az első öt gyermekét
megette, de Rheiának sikerült átvernie férjét-testvérét és megmentette a
hatodik fiúgyermeket, akiből lett Zeusz a főisten) valami okból, annyira
felkapta a vizet és feldühödött apjára, Oranoszra, hogy kasztrálta és heréit a
tengerbe dobta. Oranosz ondója egy kagylóban megfogant és így született meg
Vénusz. Átvitt értelemben az Ég és a Tenger leánya (de lényegében a gonosz
Kronosz féltestvére). A születés dátuma nem ismert, de a hely igen: az
offshore-lovagok adóparadicsoma, Ciprus szigete. Ahol partra lépett még mindig
áll egy szikla, amely nevét viseli.
Botticelli a mondához híven festette
meg a képet: a középpontban látható a Shell-logóban álló, egy újszülötthöz
képest egészen formás, vonzó Vénusz, aranyszínű hajzuhatagával szemérmesen
eltakarja nemi szervét (erről a részletről hasonló festmények kapcsán még lesz
szó), jobb kezével pedig a jobb mellét.
A születés valahol a tengerben történhetett, ahhoz, hogy parthoz érjen a
kép bal oldalán (színházi jobb) látható Zephürosz (a nyugati szél, Hajnal
istennő fia) és hitvese Chloris nimfa (nevéből ered a klorofil, de tényleg)
segédkezett. A parton az egyik hóra, mégpedig a Tavasz (a három hóra három
évszakot testesít meg, a tavaszt, a nyárt és az őszt – a télnek valami okból
nincs hórája) várja egy piros, növényekkel díszített ruhával (lepedővel?
pokróccal? pléddel?), hogy az újszülött szépséget bebugyolálja. Egyrészt azért, hogy meg
ne fázzon, másrészt, nehogy az ott lévő illetéktelenek (halászok, turisták) így
meztelenül, nudistaként meglássák. A szintén vörös és hasonlóan hosszú, dús
hajú hóra ruháját is növények, virágok díszítik. A hórák egyébként a főisten
Jupiter, illetve Zeusz lányai, tehát a gyermekeit felfaló Kronosz unokái,
amiből ki lehetne következtetni újabb rokoni szálakat, miszerint Vénusz a tavasz
hóra nagynénje. Aki éppen megszületett.
Az égből mirtuszvirágok hullanak,
jobbról a hóra mögött magnóliára hasonlító levelet termő fák. A tenger nem
éppen tengerszerű, színe inkább a Balatonra emlékeztet, ami a legfurcsább: a hullámok.
Végtelenül kellemetlen, hogy egy
akkora festő alkotását, mint Botticelli véleményezni bátorkodom, de attól
tartok, hogy a tajtékzó hullámokat a Mester nem dolgozta ki kellő figyelemmel,
nem is beszélve a perspektíva hiányáról, ugyanis a hullámok ugyanakkorák a
kagyló alatt mint kétszáz méterre távolabb. A hullámoknak, a tenger habjának
egyébként fontos szerepe van a mondában. Vénusz, a szerelem istennőjének megfelelője a
görög mitológiában Aphrodité, ami annyit jelent, hogy habokból kiemelkedő (aphrosz
– hab). Aki Ciprus szigetén a mitológiai hely felkeresésére indul az istennő
görög neve szerint érdeklődjön.
La Bella Simonetta
Botticelli Vénusz figurája nem a festő
fantáziájának a szüleménye. Pontosabban: részben. A szerelem istennőjét az
olasz mester Firenze legszebb fiatalasszonyáról Simonetta Vespucciról mintázta.
El tudom képzelni mit nem adott volna Botticelli, ha a „La Bella Simonetta”,
akiért egész Firenze férfi lakossága epedezett, így pőrén modellt áll neki.
Nem is állhatott, ugyanis a szépség a
festmény születése előtt tíz évvel elhalálozott.
Simonetta Caltaneo 1453 március 30-án
(más, olasz források szerint január 30-án, lehet, hogy ennek a kettőségnek az a
magyarázata, hogy abban az időben az évet márciustól számolták, tehát ha első
hónap...) született a Portovenere tartományban La Spezia mellett, a tenger
partján található Ferrano városkában. Genovában egy templomban látta meg őt a
város legnagyobb bankjában gyakornokoskodó, pénzügyeket tanuló (jövendő
bróker?), firenzei Marco Vespucci, a híres felfedező Amerigo rokona, és
beleszeretett. A pompás esküvőn, amire 1469-ben került sor jelen volt Genova és
Firenze színe-java (Ferrano egyébként a félúton van a két említett város
között).
Az esküvő után Firenzébe költöztek.
Botticelli közelről megismerhette az akkor középiskolás korban lévő, mindössze
16 éves gyönyörűséges arát, akibe minden bizonnyal, talán már első látásra
titokban beleszeretett. Szomszédok voltak, a Botticelli család ugyanis közvetlenül
a Vespucci palota mellett lakott, a festő jól ismerte Marcót, a Vespucci fiú
protezsálta be a Medici családhoz 18 éves korában.
Mint ahogy a fentiekben is említettem
a város lakosságát lenyűgözte Simonetta. Egy firenzei – mint ahogy mindjárt
kiderül: nem akárki – többet tett a plátói imádattól és céltalan epekedéstől.
Meghódította, szeretőjévé tette a fiatalasszonyt. (Nem mindjárt, ahogy a fiatal
pár Firenzébe költözött, hanem néhány év elteltével). Giuliano de’ Medici volt
ő, Firenze urának, Lorenzónak az öccse, a mindenható, dúsgazdag Medici család
sarja. Mondhatnánk, hogy igazi, őszinte, szenvedélyes szerelem lobbant fel a
két egyidős fiatal között. Szerelmüket
nem titkolták, egész Firenze erről beszélt, Simonettát megkedvelte és
szerelmüket támogatta az Il Magnifico-nak becézett Lorenzo is és a romantikus
történet teljesen beillett az akkor „gondtalan városnak” becézett Firenze életébe.
Ezek az évek, a XV. század második
fele (egészen pontosan 1492-ig, Lorenzo haláláig és a kíméletlen erkölcscsősz,
Savonarola megjelenéséig) Firenze aranykorának számít. A két fiú a Medici család harmadik
korosztályához tartozott, a Medici birodalmat az akkori világ legnagyobb bankja
alapításának és felfutásának köszönve a nagypapa Cosimo (1389 – 1464) alapozta
meg. A két fiú apja Pierro (1416-1469) beteges, köszvényes volt és nem sokat
tett hozzá a sikertörténethez.
Annál inkább az 1449-ben született
Lorenzo, aki igazi reneszánsz személyiség volt (az itt látható portrét Lorenzoról Botticelli festette).
Nem csak kiváló politikus, diplomata, de egyben a tudomány és a művészetek nagy pártfogója, sokrétű egyéniség: Platónt és az ógörög filozófiát tanulmányozta, verseket írt, lanton játszott, vadászott, tornázott és élénken érdeklődött az építészet iránt... És ami a legfontosabb: bőségesen támogatta a tudósokat, művészeket, alkotókat (azt a réteget, akiket a műveletlen gazdagok egyébként haszontalan társaságnak tekintenek).
Nem csak kiváló politikus, diplomata, de egyben a tudomány és a művészetek nagy pártfogója, sokrétű egyéniség: Platónt és az ógörög filozófiát tanulmányozta, verseket írt, lanton játszott, vadászott, tornázott és élénken érdeklődött az építészet iránt... És ami a legfontosabb: bőségesen támogatta a tudósokat, művészeket, alkotókat (azt a réteget, akiket a műveletlen gazdagok egyébként haszontalan társaságnak tekintenek).
Itt jegyzem meg, hogy ezekben az években
Firenzében tartózkodott az emberiség talán legnagyobb zsenije, legcsodálatosabb
alkotója, az 1452 április 15-én született Leonardo da Vinci is. Pontosan abban
az évben, 1469-ben, amikor Simonetta Firenzébe került „jött fel vidékről”
szakmát tanulni. Bekerült ő is a Medici család által támogatott körökbe,
Lorenzo adott neki egy megbízást, amit előre ki is fizetett (a kifizetést
lebonyolító pénztáros feljegyezte 25 arany előleg kifizetve da Vincinek).
Leonardo csak elkezdte a munkát, de rá jellemző módon nem fejezte be (Leonardónak
egész életében állandóan, nem csak a művészet, hanem a tudomány, a technika és
egyéb területeken is rengeteg ötlet tolongott a fejében, sok mindenbe
belekezdett keveset fejezett be, de róla még majd a későbbiekben szó lesz). Lorenzo Leonardót ekkor még csak mint jó
modorú, kellemes társasági személyiségnek ismerte és amikor beajánlotta Milano
urainak, a Sforza családnak, az ajánlólevélben Leonardo zenei tehetségét emelte
ki („gyönyörűen játszik a lanton”)
Botticelli is élvezte a Medici család
elismerését és támogatását, közvetítésükkel ismerte meg a kor neves tudósait,
művészeit. Maga is újplatonistává vált és feladatul szabta magának, hogy az
újplatonisták filozófiáját próbálja festményein keresztül, képben érzékeltetni.
Különösen a nálánál kilenc évvel fiatalabb Giuliano állt közel hozzá, akivel ha
nem is baráti, de közeli kapcsolatot ápolt és feltehetőleg csak fokozta titkos
szerelmi gyötrelmeit az, hogy a Gyuszi részleteiben mesélt neki Simonettával
való kapcsolatáról („és akkor elkaptam hátulról, és…”).
Húsvéti merénylet a templomban
Simonetta és Giuliano szerelme
tragédiával végződött: 1476 év elején a fiatalasszony megbetegedett és április
26-án tuberkulózisban elhunyt. Az Ognisanti templomban temették el.
A tragédia ezzel nem ért végett. Két évvel
később, 1478-ban napra pontosan, április 26-án, Húsvét napján, a Santa Maria
del Fiore székesegyházban, szentmisén, az oltár előtt Giuliano merénylet
áldozata lett. Az összeesküvést IV. Szixtusz pápa és a pisai érsek támogatásával
a Medici családdal konkurens Pazzi család szervezte. Egy amerikai forrás
szerint a háttérben üzleti okok, a „business” állt, mivel a Pazzi család is pénzügyekben
utazott (bankok), dinamikusan fejlődő üzleti vállalkozásuk terebélyesedett és
ebben a Medici családban látták az akadályt (tipikus amerikai meglátás és
magyarázat). Igazából a háttér sokkal szövevényesebb.
A merényletet a misét celebráló két
pap hajtotta végre (az a pap, akire a szervezők eredetileg gondoltak, az utolsó
pillanatban, lelkiismeretétől gyötörve meggondolta magát mondván, „hát azért ne
itt a templomban Isten szeme előtt...!”) Lorenzót a szúrás a nyakán érte, de
sikerült elmenekülnie, Giuliano sérülése súlyosabb volt, rá először Bernardo
Bandini pap sújtott le, majd azután Giuliano Bronzino merénylő végzett, szinte
szétkaszabolta testét. A hatalmat az
összeesküvőknek mégsem
sikerült átvenni, a Medici család őrsége sikeresen ellenállt. Firenze népe is a
Mediciek mögé állt, kegyetlen bosszúhadjárat indult, amely során a merénylőket
és a pisai érseket is a Palacio Vecchio tornyában nyilvánosan felakasztották, a
Pazzi család minden vagyonát elvették, bevonták lakcímkártyájukat és elűzték
Firenzéből.
Az esemény művészet-történeti
érdekessége: a Medici család pályázatot hirdetett festőknek, hogy örökítsék meg
a felakasztott merénylők látványát. Leonardo is lerajzolta a kötélen lógó Bernardo
Bandinit (akit egyébként Törökországban fogtak el és mint a baltás gyilkost,
átadták a firenzei hatóságnak), és abból a célból, hogy később le tudja festeni
részletesen leírta öltözékének színeit (fent jobbról látható, nagyítóval
elolvasható). Végül azután nem festette meg és nem jelentkezett a pályázaton. A
kor krónikásai azonban lejegyezték, hogy bizony Botticelli mester, a
feljegyzések szerint „busás honoráriumért” megfestette az akasztottat. Ez a
festménye nem tartozik a művészeti értelemben említésre méltó alkotásai közé.
A merénylet után pontosan egy hónapra,
május 26-án megszületett Giuliano törvénytelen fia, Giulio (róla is lesz még
szó). Anyja neve: Fioretta Gorini, a
meggyilkolt fiatalabb Medici testvér szeretője. Ha visszaszámolunk kiderül,
hogy Giuliano aránylag gyorsan kiheverte Simonetta elvesztését és más
szeretővel vigasztalódott. A gyerek,
Giulio később egyházi pályát választott és a történelembe IV. Kelemen pápa
néven vonult be (neki is, pápaként, született törvénytelen gyermeke, de ne
fussunk annyira előre).
Illetve még annyit jegyezzünk meg,
hogy a megcsalt férj, a törvényes özvegy Marco Vespucci is túltette magát a
félresikerült házasságán és újranősült. Egyedül a Mester nem heverte ki plátói
szerelmének elvesztését, egész életében agglegény maradt Simonetta múzsájával
gondolataiban.
Botticelli több képen megfestette
Simonettát és Giulianot. Külön-külön és együtt is. Mindezek a festmények poszthumusz készültek.
Kivétel talán Giuliano
Medici legkorábbi portréja, de ebben nincs egyetértés a
művészettörténészek között. Ez a festmény az első a három képből álló
sorozatból, valószínűleg 1476-78 között készült, Simonetta halála után és azt
is feltételezik, hogy a képet Giuliano rendelte meg. A szinte teljesen
becsukott szem, az arckifejezés a bánatot, a gyászt hivatott érzékelni. A kép
bal alsó sarkában látható galamb a hűség jelképeként jelenik meg, a galamb egy
száraz faágon áll. Hátul félig kitárt ajtó és a kék égbolt (azon távozott a
kedves az egekbe).
A festmény 75,6x52,6 cm méretű,
temperával festette fára, a washingtoni National Gallery of Art-ban tekinthető
meg (ha valaki arra jár). Létezik még két másik portré, amelyek az eredeti másolatai. Méreteik is kisebbek az elsőnél (méretük 54x36 cm), az egyik a berlini Gemaldegalerie-ben, a másik pedig Bergamoban, az Academia Carraraban látható. Ezeket valami okból a Mester már nem dolgozta ki végig,
Simonettáról az első
portré feltehetőleg a bal oldali kép, ahol a szépség jobbprofilból látható. A
reneszánsz kor szabályai értelmében előkelőségeket csakis profilból illett
festeni. Ennek a festménynek hivatalosan
Egy
fiatal nő arcképe a címe, nagyobb a mérete (82x54 cm), a frankfurti Nemzeti galériában
csodálható meg. A piros ruhában, bal
profilt ábrázoló kép már világosan Simonetta Vespucci címet
viseli, ez az alkotás is Németországban található meg, a berlini Friedrich Kaiser
galériában. Mérete 47,5 x 35 cm.
Botticelli mind a két képen nagyon
aprólékosan dolgozta ki a részleteket, különösen a fiatalasszony haját,
hajdíszét. A hajviselet, az öltözék a kor firenzei divatját tükrözik. Mind a
két képről az előkelőség, az elegancia sugárzik. A „Páratlan szépség” mind a
két alkotáson melankolikus. Nekem személy szerint a bal oldali tetszik jobban,
a képen egy tiszta szívű leány szomorú mosolyát vélem felfedezni, míg a jobb
oldal képen egy érettebb nő titokzatos magabiztosságát látom.
A Tavaszban debütált
Mielőtt megkapta volna a főszerepet a
Vénusz születése című mesterműben, Simonetta mellékszereplőként debütált sokak
szerint Botticelli legszebb és
legjelentősebb
alkotásán (nem írhatom, hogy „vásznán”, mert a képet temperával fára festette),
a Tavaszban.
Vénusz szerepét itt még más alakítja: egyes források szerint Giuliano Medici
másik szeretője, a későbbi IV. Kelemen pápa édesanyja, Fioretta Gorini, más
források szerint a Szerelem istennője
itt Lorenzo Medici felesége, Clarice Orsini. Az utóbbi a valószínűbb. A
festményt Lorenzo Medici rendelte (esküvői ajándéknak szánta), ő személyesen is
rajta van a képen a bal oldalt Merkúr isten (rómaiaknál Mercurius, görögöknél
Hermesz) a bölcsesség és a titkok tudója szerepében, a jellegzetes Hadesz
sapkájában, szandáljában zavarja a fellegeket. Nem valószínű, hogy kedves
felesége helyett megölt öccsének szeretőjét pingáltatja központi figurának.
Simonetta a Három Grácia (rómaiaknál
Gráciák, görögöknél Kháriszok) egyike, a jobb oldalt tündöklő Aglaia (a másik
két gráciát a festő állítólag ugyanarról a személyről, Catarina Sforzáról
mintázta). Botticelli finoman hálás mellékszerepet osztott ki múzsájának,
ugyanis a mitológia szerint hármuk között Aglaia a legfiatalabb és a legszebb,
olyannyira, hogy a későbbiekben Héphaisztosz vette el feleségül, miután
elzavarta első feleségét Aphroditét, azaz Vénuszt, tehát a hitvesi ágyban nem
akárkit váltott (ezek után még azt kellene tudni ki volt az a Héphaisztosz, aki
kifogta a mitológia két legjobb nőjét!)
A Tavasz című festményt nagyon sokan nem csak
Botticelli, hanem az olasz reneszánsz egyik legkiválóbb alkotásának tartják.
Érdemes elolvasni például Láng György polihisztor elemzését, aki Botticelliről
írt Primavera című regényében oldalakon keresztül áradozik a festményről. Láng György író, zeneszerző, karmester, festő nagy Botticelli funnak számít, a múlt század 30-as éveiben éveken keresztül a festő házában lakott Firenzében, a helyszínen tanulmányozta a Mester műveit, életútját. A polihisztor egyébként, mint anyai nagyapám, a néhai Hegyi János is 1899-ben született. Nagyapám is járt Olaszországban, nem önszántából. Firenzéig nem jutott el, a rossz emlékű Isonzónál védte a monarchia határait. Nem említette, hogy találkozott volna Láng Györgyel.
A kép megértéséhez ( ki kicsoda és
miért van ott) szükséges egy kis jártasság a görög-római mitológiában.
Botticelli lényegében Ovidius egyik költeményét festette meg és követi a
történetet. Egészen jobbról a zöldes-kék bőrű lebegő furcsa alak Zephürosz
szélisten, aki Cloris nimfát (velük már találkoztunk a Vénusz születése c. képen) meleg széllel Flórává, a tavasz és a virágok istennőjévé változtatja. Láng György máskép tudja: szerinte Flóra nem szerepel a képen, a fehérben látható hölgy Chloris a mellette lévő pedig az egyik hora, a tavasz hórája (aki a Vénusz születésén a plédet tartja). Nekem személy szerint enyhén szólva visszatetsző, hogy Chloris szájából leveles ág bújik elő (mintha rókázna). A tavasz és a virágok istennőjének öltözéke tele van növényekkel (állítólag a ruhán a ráérő kutatók mintegy 500 féle növényt azonosítottak!) és virágot szór. Mindez történik a háttérben álló Vénusz felügyelete alatt. Láng szerint: „A virágokat csak jelképesen szórja, valójában a szépséget, illatot, tavaszi mámort és boldogságot árasztja a földre a virágok képében, és a gyönyör bő forrását személyesíti meg. Elragadó arcán a mosoly élveteg, izgalmas, ingerlő és gyújtó, még több melegséget és fizikailag felismerhető életszeretet sugároz, mint Vénusz hátsó gondolatokat rejtő, sejtelmes mosolya.”
szélisten, aki Cloris nimfát (velük már találkoztunk a Vénusz születése c. képen) meleg széllel Flórává, a tavasz és a virágok istennőjévé változtatja. Láng György máskép tudja: szerinte Flóra nem szerepel a képen, a fehérben látható hölgy Chloris a mellette lévő pedig az egyik hora, a tavasz hórája (aki a Vénusz születésén a plédet tartja). Nekem személy szerint enyhén szólva visszatetsző, hogy Chloris szájából leveles ág bújik elő (mintha rókázna). A tavasz és a virágok istennőjének öltözéke tele van növényekkel (állítólag a ruhán a ráérő kutatók mintegy 500 féle növényt azonosítottak!) és virágot szór. Mindez történik a háttérben álló Vénusz felügyelete alatt. Láng szerint: „A virágokat csak jelképesen szórja, valójában a szépséget, illatot, tavaszi mámort és boldogságot árasztja a földre a virágok képében, és a gyönyör bő forrását személyesíti meg. Elragadó arcán a mosoly élveteg, izgalmas, ingerlő és gyújtó, még több melegséget és fizikailag felismerhető életszeretet sugároz, mint Vénusz hátsó gondolatokat rejtő, sejtelmes mosolya.”
Bevallom én nem veszek észre, mai XXI
századi szemmel semmilyen hátsó gondolatokat sem dévajságot („dús életöröm, hátsó gondolatokat
rejtegető mosoly ömlik el rajta, túlcsorduló derű, dévajság, kedvesség, az élet
vidám szeretete”) Vénusz
mosolyán.
A kép bal oldalán a három grácia a
szobrokon és más festményeken is megörökített szokásos pózban: a középső háttal
látszik, a másik kettő féloldalt és kölcsönösen átölelik egymást. Láng szerint “a három grácia egy olyan önálló
csoport, hogy külön kompozícióban, egymagában is zárt egészet nyújtana, s a
teljes műtől függetlenül is tökéletesen megállná a helyét egészen csodálatos,
utolérhetetlen művészi magaslaton.” A szerző kiemeli a
nagyszerű vonalvezetés “meseszerű
mozgalmasságát”, a táncmozdulatok könnyedségét, mely azt az érzést
kelti a nézőben, hogy a táncolók nem is érintik a földet, és az érzéki
hangulatot, melyet még inkább hangsúlyoznak az ötvös precizitással megfestett
ékszereik. A gráciák más alkotásokon rendszerint pőrén jelennek meg, a szemérmes
Botticellinél meztelenségük csak áttetszik lenge öltözékükön. A kép tetején ott
lebeg a huncut Erosz, aki nyilával célba veszi az egyik gráciát
A polihisztor felhívja a figyelmet a
kép szellős kompozíciójára, ami abban nyilvánul meg, hogy nincs szimmetria, az
alakok más más pózban jelennek meg, közöttük egyenlőtlen a távolság és az
eltérő fejmagasság egy bizonyos hullámzás látszatát kelti. A központi figurát,
a Szerelem istennőjét sem a középpontba helyezte a Mester, hanem egy kicsit jobbra.
Feltűnő az is, hogy a képnek nincs mélysége, nincs perspektíva, noha a
reneszánsz festők nagyon szerették a tájon érzékeltetni a mélységet, mesterien
kezelték a perspektívát. Minden bizonnyal szándékosan tette ezt Botticelli
azért, hogy a néző szeme az alakokra összpontosuljon, ne vonja el semmi más a
figyelmét. Az általam olvasott elemzők közül senki sem említi azt a logikai
bukfencet, hogy – ha jól látom – a háttérben lévő narancsfákon termés és nem
virág virul, ami tavasszal egy kicsit még korai narancs esetében is.
A festmény valószínűleg 1478-ban készült el, 205 x 147.5 cm a mérete, a Medici
család Di Castello-i villájában állt szemközt az 1485-ben megfestett Vénusz
születése festménnyel. A két festmény annak köszönhetően menekült meg a
máglyától (amikor a Savonarola korban minden erkölcstelennek ítélt alkotást
elégettek) hogy a Di Castello-i villába nem juthattak be az erkölcscsőszök. Aki
Firenzében jár az Uffizi galériában megcsodálhatja eredetiben, ha van ideje
számolja meg a növényeket is Flóra ruháján.
A tavasz megfestése
után Botticelli Rómában haknizott néhány firenzei festő haverjával. Az Örök
Városban nem érezte a legjobban magát és miután visszatért Firenzébe folytatta
a mitológiából vett témák feldolgozását.
Ebben a sorozatban valamennyi festményen
megjelenik Simonetta.
Az 1482-ben megfestett Pallasz
Athéné megszelídíti a kentaurt című képen a bölcsesség, az
igazságos háború és a művészetek istennőjeként. A képet szemlélve van egy olyan
érzésem, mintha átlépett volna a Tavaszból, hasonlóan lenge a virágokkal
díszített ruhája és a hasonló a tartása is. A kép 207 x 148 cm, elég nagy
ahhoz, hogy kivehető legyen a ruha díszítésén a megrendelő Lorenzo (Il
Magnifico) „óvodás jele” a három ( a vállon négy) egymásba fonódó gyűrű
gyémánttal (így reprodukcióban első pillanatra rádiokatív jelzésre emlékeztet).
Botticelli, Vénusz, Mars
A következő festményén a Mester rájön,
hogy a szépséges Simonetta nem lehet más, mint a Szerelem Istennője és a
továbbiakban még néhány grandiózus alkotáson marad ebben a szerepkörben. Az
1483-ben bejezett Vénusz és Mars
egyértelműen Simonetta és Giuliano szerelmének adózik. A két mitológiai
figurát Botticelli róluk mintázta. A fentiekben idézett Láng György könyvében
azt állítja, hogy a festmény Simonetta és Giuliano házassága alkalmából
készült. “A nászi nyoszolya
homlokzati deszkájára, amely a selyemfüggönyt tartó
mennyezetet ékesítette, mesterművet akartak, és ezt nem kisebb festőtől
rendelték meg, mint maestro Botticellitől” – írja a polihisztor. Érthetetlen,
hogy hagyhatta figyelmén kívül azt a történelmi tényt, hogy Simonetta 1476-ban,
Giuliano 1478-ban elhunyt és nem voltak házasok. Szinte bizonyos, hogy a
festményt a Vespucci család rendelte mégpedig abból az alkalomból, hogy Firenze
két legtehetősebb famíliája rokoni kapcsolatba került Pietrofrancesco Medici és
Semiramida Vespucci házassága révén. A megrendelőre utalnak a képen látható
hibrid, félig (kissé pocakos) gyermek, félig darázs figurák. Ilyen figurák
díszítették a Vespucci család különböző bútorait, a darázs a családi névből –
vespa olaszul darazsat jelent – ered. Egyébként ez az első olyan olasz
reneszánsz festmény, amelyen hibrid alakok jelentkeznek.
Mi történik a képen?
Mi történik a képen?
A festményt
különböző szakértők eltérően értelmezik. Az világos, hogy Mars, a háborúzás
istene – aki a mitológiai szerint is az egyik szeretője volt Vénusznak –
meztelenül mélyen alszik, Vénusz pedig (már) felöltözve réved a semmibe,
miközben a kis
szatírok játszadoznak Mars szerelésével (sisakjával, fegyverével). Többen hajlanak
az a magyarázat felé, hogy a kép szeretkezés utáni jelenetet ábrázol, a háború istene kielégült és mint ahogy az lenni szokás, a kettyintés után jóízűen elaludt. Vénuszt, a múzsáját a Mester még mindig röstellte meztelenségében lefesteni, a szituációra lehetséges magyarázat, hogy az istennő szeretkezés után visszaöltözött, hiszen a légyott a természet lágy ölén történt, esetleg illetéktelenek (vadászok, turisták) netalán megláthatnák. Vagy pedig úgy történt az aktus, hogy Vénusz le sem vetette lenge öltözékét, ami alatt, szemlátomást nem viselt alsóneműt. Arckifejezése, meglátásom szerint nem utal arra, hogy hű de jól esett az iménti hancúrozás. De lehet, hogy én nem látom jól.
szatírok játszadoznak Mars szerelésével (sisakjával, fegyverével). Többen hajlanak
az a magyarázat felé, hogy a kép szeretkezés utáni jelenetet ábrázol, a háború istene kielégült és mint ahogy az lenni szokás, a kettyintés után jóízűen elaludt. Vénuszt, a múzsáját a Mester még mindig röstellte meztelenségében lefesteni, a szituációra lehetséges magyarázat, hogy az istennő szeretkezés után visszaöltözött, hiszen a légyott a természet lágy ölén történt, esetleg illetéktelenek (vadászok, turisták) netalán megláthatnák. Vagy pedig úgy történt az aktus, hogy Vénusz le sem vetette lenge öltözékét, ami alatt, szemlátomást nem viselt alsóneműt. Arckifejezése, meglátásom szerint nem utal arra, hogy hű de jól esett az iménti hancúrozás. De lehet, hogy én nem látom jól.
Láng György említett könyvében nem a szerelemtől kifáradt Marsot látja,
nem a szerelmi aktus utáni pillanatokat véli felfedezni a festményen, hanem egy
sokkal kevésbé erotikus értelmezést ad neki: “Széles,
tégla alakú kompozíció. A küzdelemtől kifáradt harcisten, a fekete fürtös Mars
pompás, födetlen testével elnyúlik a bokrok tövén jobbra, és elalszik. Giuliano
Medici. Vele szemben, balra ül, ugyancsak bokrok tövén, a vörös hajú Vénusz –
Simonetta Vespucci -, de felöltözötten és hegyes állacskáját kissé előrefúrva,
szomorkás reménytelenséggel tekint Marsra, akit a harci fáradalomtól
elnyomott az álom.”
A magyar polihisztor vitatkozik a
híres humanistával, Botticelli műveinek egyik legnevesebb magyarázójával
Marsilio Ficinoval is, aki szerint
a festmény alapgondolata az, hogy “a
szerelem jobb a háborúnál” vagy “a
szerelem legyőzi a háborút”. Bár ezt több művészetkritikus is így
látta Ficino óta, Láng György szerint ez a megközelítés: “igen erőltetett és mesterkélten
felépített, bonyolult humanista filozófia”.
Botticelli
valahogy úgy járhatott, mint újvidéki festő szomszédom, akinek minden rajzáról,
női portréról a felesége arcképe köszönt vissza. Az olasz Mester sem tudott
szabadulni Simonettától Vénusz alakjában. Egymás után megfestett két freskót: a
képen látható címe Vénusz és a három
grácia ajándékot ad egy fiatal nőnek.
A másik freskó címe Egy férfi és Vénusz ajándékot hoz a hét
szabad művészetnek. Hogy kikről
mintázta a festő az alakokat és hogy milyen ajándékokat osztogattak, nem tudom.
Bevallom azt sem, hogy mit jelent a következő megjelölés: freskó vászonra
transzponálva. A reprodukciók alatt ugyanis ezt írja, és hogy a vásznak a
párizsi Louvre-ban láthatóak.
A freskók után következett a remekmű, a Vénusz születése, amivel ezt az egész történetet elkezdtem és azt hittem, hogy elég lesz egy két oldal Botticelliről és haladok tovább más festők vénuszai felé, ahol szintén izgalmas történetek várják az olvasót.
Előtte azonban, ha már ennyit időztem
Simonettával, íme egy kis összegezés:
A témazáró vizsgakérdés: melyik
festményekről vágtuk ki Simonettát?
Igen.
Van egy kakukktojás.
Illetve ez itt jobbról (egy kicsit
sápadtabb változatban).
De ő is Simonetta Vespucci, mint
ahogy
a kép alján a feliraton olvasható. Egészen 1879-ig ezt a festményt is Botticellinek tulajdonították. Pedig így első látásra világos, hogy nem sokban hasonlít a többihez és, hogy más a stílus is. Végül a nyomozás során az egyik gyanúsított bevallotta, hogy ő volt az elkövető, ő volt az, aki szemérmetlenül felfedte Botticelli mester múzsájának kebleit… Komolyra fordítva a szót: a festő Pierro di Cosimo, szintén firenzei, aki 1461-ben vagy egy évvel később született, elhunyt ugyanott 1522-ben. A festmény teljes címe olaszul: Ritratto di Simonetta Vespucci come Cleopatra. Simonetta Kleopátraként, ugyanis a nyakában mászik egy kígyó, aki saját farkába harap. Az újplatonisták szimbóluma szerint ugyanis, ahhoz, hogy egy emberi lény ilyen szépséget, tökéletességet elérjen, először meg kell halnia! Nem szeretnék Cosimo mesterrel sem vitatkozni, de nekem egy kicsit természetellenes ahogy a nő tudomást sem vesz a nyakában, ha jól látom, nyakláncán mászó kígyóról. Annyira néz valakire, talán éppen… És már vetkőzőfélben van, miközben a távolban sötét felhők tornyosulnak.
a kép alján a feliraton olvasható. Egészen 1879-ig ezt a festményt is Botticellinek tulajdonították. Pedig így első látásra világos, hogy nem sokban hasonlít a többihez és, hogy más a stílus is. Végül a nyomozás során az egyik gyanúsított bevallotta, hogy ő volt az elkövető, ő volt az, aki szemérmetlenül felfedte Botticelli mester múzsájának kebleit… Komolyra fordítva a szót: a festő Pierro di Cosimo, szintén firenzei, aki 1461-ben vagy egy évvel később született, elhunyt ugyanott 1522-ben. A festmény teljes címe olaszul: Ritratto di Simonetta Vespucci come Cleopatra. Simonetta Kleopátraként, ugyanis a nyakában mászik egy kígyó, aki saját farkába harap. Az újplatonisták szimbóluma szerint ugyanis, ahhoz, hogy egy emberi lény ilyen szépséget, tökéletességet elérjen, először meg kell halnia! Nem szeretnék Cosimo mesterrel sem vitatkozni, de nekem egy kicsit természetellenes ahogy a nő tudomást sem vesz a nyakában, ha jól látom, nyakláncán mászó kígyóról. Annyira néz valakire, talán éppen… És már vetkőzőfélben van, miközben a távolban sötét felhők tornyosulnak.
Feltételezem, hogy Botticelli által
ábrázolt Simonetták az élethűbbek, hiszen a Mester megismerte őt, bele is
szeretett…Cosimo viszont mindössze 14-15 éves lehetett amikor a nő elhunyt. De
Firenzében megmaradt a Legszebb Nő legendájaként, a szépség ideáljaként és
Cosimo lelki szemei előtt ilyennek látta.
És, hogy stílszerűen zárjam be a
kőrt, ezt a történetet Simonettáról és Botticelliről: amikor 1510 május 17-én,
66 éves korában a Mester agglegényként meghalt kívánságát teljesítve az
Ognisanti templomban, Simonetta lábánál temették el. Aki Firenzében jár,
keresse fel őket!
A következő részben átlovagolunk Firenzéből Velencébe. Beleízlelünk a cinquecento hangulatába a lagunák városában, ahol találkozunk Tizianoval és Vénuszaival, megismerjük múzsáit, bemutatunk egy nem régiben megtalált Leonardo da Vinci rajzot és szó lesz az olasz-flamand kölcsönhatásról a festészetben.
A következő részben átlovagolunk Firenzéből Velencébe. Beleízlelünk a cinquecento hangulatába a lagunák városában, ahol találkozunk Tizianoval és Vénuszaival, megismerjük múzsáit, bemutatunk egy nem régiben megtalált Leonardo da Vinci rajzot és szó lesz az olasz-flamand kölcsönhatásról a festészetben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése